Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af George1
PeterD skrev: 28 okt 2021, 19:37
George1 skrev: 27 okt 2021, 20:29 Suha med tv tændt 20/23 timer i døgnet er OLED næppe det rigtige valg. Tror ikke engang dette her OLED site ( det er min oplevelse af sitet og behøver ikke være andres) ville anbefale det. Bare 2 til 3 timer dagligt på et bisse logo vil give burn in over tid.
Arghh..2-3 timer og så Burn In..?

Altså du køber heller ikke en spritny bil og kører den så højt op i omdrejninger at den begynder at ryge fra motorrummet efter 2 uger.

Nu er OLED efterhånden blevet bedre, ligesom LCD/QLED er blevet bedre. Sidstnævnte mangler dog lige det sidste for at kunne vippe Kongen af tronen.

Under alle omstændigheder lyder 20/23 timers tændt tv i døgnet meget, meget voldsomt og hvis det er et ufravigeligt krav så skal man vælge LCD skærm.

Alle ved/ burde vide at man med et OLED i de første hvad..100-130 timer? lige skruer lidt ned for lyset/ikke lader skærmen under et PS6 spil stå tændt i menuen mens du kører en tur til grænsen og henter billigere slik og dåser end herhjemme.
Hej
Tillader mig lige at kopiere hvad moderator skrev om dette emne.

Med to timers brug af samme kanal hver dag, så forestiller jeg mig, at det er noget i stil med 30-50% af TVets tændte timer, som har disse statiske logoer? Det er kun de tændte timer, som tæller i denne sammenhæng, så det lyder bestemt ikke ulogisk, at det skulle give problemer.
Af claussor
Som skrevet i tidligere tråde så har jeg et B6 der bare samler støv af samme grund som nogle af jer andre. Der er store plamager over det hele samt de klassiske striber i bunden der er forårsaget af elektronikken. 4 andre TV af samme type i omgangskredsen (B6, B7 og Philips) af 2016/17 årgange lider af præcis det samme. Mit er ældst og mest medtaget. I og med mit ikke længere er i brug, så er de andre efterhånden ved at være på omgangshøjde med mit.

Det er varieret brug og har ikke stået på samme kanal og brændt noget fast. Desværre. Gid det var såvel i stedet for et generelt problem. Til dem der ikke har problemet, det er godt for jer, for det behøver ingen at opleve. Blot lad være med at tro det skyldes andres misbrug af TV at de har problemer. Det vil gøre diskussionen meget bedre :-)
i
Jeg har siden nedgraderet til et Sony LED og må leve med den dårligere billedkvalitet, men i det mindste degrader den ikke på samme måde. Jeg er klar over problemet lader til at være løst på nyere generationer, men jeg har bare ikke lyst til at smide 20.000 i LG's kasse igen så hurtigt med den kundebehandling de har.

Panelerne bliver i nogle lande ombyttet udenfor garanti jævnfør internationale forums. I Skandinavien vil LG ikke høre tale om det., selvom det er åbenlyst den samme fejl der gentager sig på TV'ene. Som jeg har nævnt før og vil blive ved med at gentage, så vil det klæde Flatpanels at lave en artikel om dette og forholde LG disse ting. LG har høstet roser til højre og venstre og med rette de sidste 5 år på TV fronten. Det er en skam man ikke har forsøgt at grave I de OLED problemer der er og afhjælpningen af dette.

Vi taler om TV der har kostet 20-30.000 eller mere for 3-4 år siden. Ikke et LCD til 2.500,-
Af HrJensen1
claussor skrev: 30 okt 2021, 19:08 Blot lad være med at tro det skyldes andres misbrug af TV at de har problemer. Det vil gøre diskussionen meget bedre :-)
OLED debatten ville blive meget bedre, hvis ejere som har glemt at fjerne filmen fra fjernsynet, men ikke vil indrømme egen fejl, men i stedet svine en producent til, bare undlod at nævne den samme ting igen og igen.

Og hvordan skal vi stole på dig, når du ikke stoler på at der faktisk findes glade OLED tv ejere i Danmark...?

Hvad med tordenfluer eller cigaretrøg i LCD/LED skærme - det får ikke nær den samme opmærksomhed.
Af claussor
Jeg har ingen steder skrevet i mit indlæg at jeg ikke tror på glade ejere. Tværtimod, jeg er sikker på der er masser af dem. Jeg skriver blot det ville gavne, hvis ikke der kommer den samme mistænkeliggørelse hver gang fra dem der er glade ejere uden problemer.

Hvilken film taler du om, er det noget der har relevans for mit indlæg eller noget du blot finder på for at svine mig til? Jeg mindes dit brugernavn fra tidligere tider hvor du hver gang har været aggressiv og ønsket at gøre det til mudderkastning. Venligst lad være med det og prøv at holde det sagligt i stedet. Det ville gavne debatten.

Jeg har ingen holdning til tordenfluer eller røg. Nu handler tråden om OLED "burn-in".
Af PeterD
Der bliver skudt med skarpt fra begge sider, kan man høre.

OLED Burn In eller QLED/LCD Tordenfluer og/eller ujævn baggrundsbelysning.

Pest eller Kolera.

Heldigvis udvikler producenterne på produkterne så de bliver mere modstandsdygtige fra generation til generation.

Den optimale teknologi findes ikke endnu.

Dog er OLED faldet så meget i pris at det nu (næsten) er omkring på prisniveau med LCD for mange størrelser.
Af George1
Fuldstændig irrelevant at tale om tordenfluer og ujævn baggrundbelysning, jævnfør denne tråd, men hvor er det bare typisk herinde at blive OLED fornærmet.
Der er vist ingen der benægter at LCD kan have ujævn baggrundsbelysning, og torden fluer har dog aldrig selv haft fluer i skærmen. Men andre kan jo oprette en tråd om fluer hvis de føler behov for det.
Af HrJensen1
claussor skrev: 30 okt 2021, 20:37 Hvilken film taler du om, er det noget der har relevans for mit indlæg eller noget du blot finder på for at svine mig til?
At du ikke ved hvilken film jeg taler om, tyder på at du ikke har fjernet den fra dit OLED fjernsyn. Der sidder folie på for- og bagside, når man køber den. Mange piller kun den forreste af, mens de ikke læser indlægssedlen, hvor der står at den bagpå også skal fjernes. Hvis ikke den bliver fjernet, overopheder skærmen, da den ikke kan komme af med varmen, og så får du burn-in på skærmen.
Det er det jeg mener med selvforskyldt.
Af henrik.yde
Det er (desværre) en kendsgerning at de første generationer af OLED TV har haft store problemer med burn-in. Jeg har selv fået byttet et Philips fra 2016 på den konto. Og i samme forbindelse er det nærmest skandaløst af LG, at de ikke vil reparere/ombytte, eller på nogen som helst måde kompensere de stakkels mennesker/kunder der er blevet ramt. Af samme årsag har jeg derfor heller ikke den store trang til at bruge mine penge på produkter fra LG. Jeg er iøvrigt selv den glade ejer af et nyere Philips OLED.
Af lennon
Nu er der jo ingen af os der ved hvor stort problemet reelt er/var. Men det er da unægteligt kæmpestort for dem der bliver ramt,og der har sælger/producenter et ansvar . .
Jeg tror forøvrigt ,at det først er for nyligt,at jeg selv kan tælle 4-6 pers i min omgangskreds, som er ejere af OLED - og ingen af dem har observeret burn-in. Og det er jo så helt modsat "claussor’s" oplevelse, med desværre en hel klump af burn-in ejere . Og vore holdninger præges (heldigvis) nok mest af det vi oplever vs det vi læser om . . .
Af Kaktus-burger
Vi har en B7 fra 2017 som altså er over 4 år gammelt. For et par måneder siden, opdagede jeg de første tegn på burn-in.

Mht burn-in er der et lille område nederst på skærmen, hvor det kan anes. Det ligner undertekster som er brændt fast, men det er ikke noget, som man bemærker, når man ser almindelig TV eller spiller konsol.

I nogle scener, hvor der er hvid baggrund kan det anes, men kun hvis man kigger efter det.

Jeg vil uden tvivl købe OLED igen. Jeg synes klart, at det gode billedkvalitet (især med HDR content) er alle pengene værd.

Selvfølgelig ville jeg kræve, at producenten afhjælper, hvis min skærm får fejl indenfor garanti-/reklamationsperioden, men efter 4.5 års tro tjeneste, forventer jeg altså ikke at LG kommer og skifter mit panel ud gratis...
Af amphibia
Jeg har lige solgt mit LG 55" B7 OLED til forsikringen. Jeg havde det til reparation/panelskift ved LG 2 gange indenfor garantiperioden.
Forsikringen åd den heldigvis på elektronikforsikringen, da det nu var udenfor garantiperioden.

Jeg køber ALDRIG mere OLED, og jeg er HELT enig med claussor. Det er vanvittigt at man ikke er mere kritiske overfor LG når det kommer til de her problemer. Især fra Flatpanels.dk´s side.

Jeg køber et MiniLED, lever med et "dårligere" billede og bruger mit TV som jeg har lyst, uden bekymringer. Tordenfluer og ujævn baggrundbelysning RØR mig ikke. Det kan slet ikke sammenlignes med de gener BURN IN giver.
Af PeterD
En teknologi kan jo ikke gøre alle tilfredse.

Det er derfor der heldigvis er flere at vælge imellem. Så vælger man den der passer bedst til ens behov.