Full hd og 1:1 er fuldstændigt uafhængigt af hinanden.
Full HD betyder kun at skærmen har 1920x1080 pixels (præcis den opløsning Blu-ray film er lagret i, også kaldet 1080p)
1:1 betyder at skærmen ikke skalerer billedet, hvis den får et signal med skærmens egen opløsning (f.x. 1024x768).
Hvis skærmen så er både Full HD og 1:1, så betyder det at den kan vise et 1080p signal uden skalering.
Du kan godt risikere at få et "strukket" pc-billede, hvis din skærm er 1074x768 i 16:9 format - det skyldes at skærmens pixels ikke er kvadratiske, men pcen tror de er. Det svarer til at vise et billede i 4:3 format på en skærm i 16:9 format og så strække billedet i bredden så det fylder hele skærmen.
Men det skyldes altså ikke at skærmen ikke er full hd, det skyldes at skærmens pixels ikke er kvadratiske. En skærm med 1366x768 pixels har f.x. ikke det problem, selv om den ikke er full hd.
(Jeg skal ikke kunne udelukke at der findes moderne grafikkort/drivere/software, som kan overtales til at regne med ikke-kvadratiske pixels, det er der nok andre der ved).
Hvis skærmen understøtter 1080p ind, og grafikkortet kan levere 1080p ud, så vil jeg regne med at det er bedst at lade skærmen stå for nedskaleringen af Blu-ray filmen, især hvis det er en 1024x768 skærm. Så risikerer man ikke "forstrækninger", for skærmen ved godt at dens pixels ikke er kvadratiske og kan derfor skalere korrekt.
Det er alt sammen ret kompliceret. Selv har jeg valgt at købe full hd og så lade mine øjne stå for skaleringen. Det virker altså ret godt