Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kiwii
Hej, jeg overvejer kraftigt at købe et pana 37 px80. men da jeg skal bruge skærmen til at kunne se film fra min pc på er jeg kommet i tvivl. Har læst at det er bedst at have et full hd tv der understøtter pixelmapping 1:1 for at få det optimale ud af det. men er det nødvendigt eller kan man sagtens få et godt billede uden? skal som sagt bruge skærmen til at se lidt bluray film fra min pc.

På forhånd tak.
Af Puryx
Jeg fik mit Panasonic PX80 (42" dog) i fredags, og vi har set nogle blueray film på det.

Man kan sagtens se at der er væsentlig flere detaljer i en Blu-Ray film, selvom TV'et kun har en lav opløsning (1024 x 768).

Jeg har selvf. ikke haft en fullHD TV hjemme i stuen, men jeg må indrømme at mit indtryk er at PX80'eren gør det rigtig godt.

Der er desuden flere tests der viser at man skal sidde meget tæt på skærmen, eller have en meget stor skærm, for at kunne se forskel på om den har full HD opløsning eller ej.

Det skal siges at jeg har set filmene på en PS3 via HDMI kabel - men jeg går ud fra at du også bruger HDMI fra din PC :)
Af Kiwii
tak for dit svar, jo jeg har dvi udgang på min computer. Men har bare læst flere steder at når man ser film fra ens computer på tvet så bliver det ikke helt godt medmindre man kan køre full hd, fordi at tvet ikke kan vise det i den rigtige opløsning ellers.
Af Puryx
Tv der ikke er full HD, men kun HD-Ready er jo bygget til at skalere billedet ned på den bedst mulige måde. Det er klart at man får hvad man betaler for, så et HD-RDY Prosonic fra Bilka gør det sikkert ikke lige så godt som det føromtalte Panasonic.

Men jeg ved ikk ehvor det er du vil hen med at signalet bliver bedre - du kan da godt have 1:1 pixelmapping uden at TV'et kører full HD. Så enten kan du lade PC'en nedskalere eller du kan lade TV'et nedskalere billedet - det er vel op til dig. Typisk vil jeg mene at TV'et vil gøre det bedst - correct me if I'm wrong!
Af Kiwii
okay.. jeg troede at det kun var skærme som kunne køre full hd der også kunne 1:1 pixel mapping..
men er der nogen af jer der har købt px80 som har prøvet at sætte jeres computer til for at se hvordan det så ud..
Af Sparrow
Jeg giver Kiwii ret... Der er et par steder her, hvor det er nævnt, at man skal have full HD, hvis man vil undgå strukket billede. Er dog ikke helt sikker på, hvad "strukket" indebærer.
Mon ikke der er nogen eksperter her, som kan genopfriske vore hukommelser og fortælle os mere om det?! 8)

Det vil også være fedt at høre fra dem, der har fået tv'et om, hvordan det ser ud, når de ser film og videoer fra fx Youtube... :)
Af mca
Full hd og 1:1 er fuldstændigt uafhængigt af hinanden.

Full HD betyder kun at skærmen har 1920x1080 pixels (præcis den opløsning Blu-ray film er lagret i, også kaldet 1080p)

1:1 betyder at skærmen ikke skalerer billedet, hvis den får et signal med skærmens egen opløsning (f.x. 1024x768).

Hvis skærmen så er både Full HD og 1:1, så betyder det at den kan vise et 1080p signal uden skalering.

Du kan godt risikere at få et "strukket" pc-billede, hvis din skærm er 1074x768 i 16:9 format - det skyldes at skærmens pixels ikke er kvadratiske, men pcen tror de er. Det svarer til at vise et billede i 4:3 format på en skærm i 16:9 format og så strække billedet i bredden så det fylder hele skærmen.

Men det skyldes altså ikke at skærmen ikke er full hd, det skyldes at skærmens pixels ikke er kvadratiske. En skærm med 1366x768 pixels har f.x. ikke det problem, selv om den ikke er full hd.
(Jeg skal ikke kunne udelukke at der findes moderne grafikkort/drivere/software, som kan overtales til at regne med ikke-kvadratiske pixels, det er der nok andre der ved).

Hvis skærmen understøtter 1080p ind, og grafikkortet kan levere 1080p ud, så vil jeg regne med at det er bedst at lade skærmen stå for nedskaleringen af Blu-ray filmen, især hvis det er en 1024x768 skærm. Så risikerer man ikke "forstrækninger", for skærmen ved godt at dens pixels ikke er kvadratiske og kan derfor skalere korrekt.

Det er alt sammen ret kompliceret. Selv har jeg valgt at købe full hd og så lade mine øjne stå for skaleringen. Det virker altså ret godt :)