Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

De fleste PC-skærme på markedet i dag benytter ikke PWM. Det er nærmest et fast punkt på feature-listen, at en PC-skærm er flimmerfri.

Til gengæld benyttes PWM i næsten alle TV-apparater med LCD-panel.

Tilbage i 2015 skrev Rasmus Larsen:
https://www.flatpanelshd.com/flatforums ... 7157#p7157

"I started using PWM free LCD monitors on my desktop shortly after the first models were released and I would never return. I can sit in front of the monitors for a full day without eye strain. That was certainly not possible before. I tried switching back to another monitor with PWM control for a few weeks and clearly felt the difference.

But yeah, I guess you could call BFI a form of PWM, but it is also important to think of the methods as separate to fully understand it. BFI is controlled by switching the backlight on and off in sync with the refresh rate. This is intentional to reduce blurring. PWM is happening constantly because it is how TV manufacturers control brightness of the LEDs and consequently the TV panel. You can easily eliminate BFI just by switching it off in the menu, but you can never get rid of PWM in a LCD TV unless you run at 100% brightness (and even then some TVs continue to use PWM).

I have little hope that TV manufacturers will eliminate PWM and other types of flicker on TVs. Most consumers are simply not aware of this and manufacturers don't care."

Det forekommer mig, at PWM overhovedet ikke diskuteres i anmeldelser af TV-apparater på fp. I bedste fald berøres "flimmer" når der tales om introduktionen og effektiviteten af BFI på OLED-modeller, men det er jo ikke helt det samme.

Jeg går ud fra, at både Rasmus L og Torben R begge har OLED TV privat og derfor er forskånet for PWM-problematikken, bortset fra når de anmelder LCD-modeller.

Spørgsmålet er så: Når Rasmus L i sin tid skrev "most consumers are simply not aware of this and manufacturers don't care", er vi så nået til et punkt, hvor flatpanels' skribenter også er ligeglade?

Her et eksempel på Samsung Q70R (samme system på Q80R og Q90R):
https://www.youtube.com/watch?v=7ODa0m9BXZQ

Med alle de forbehold at der kan være manipuleret med videoen, men kigger man på grafen ved 50% ser man nærmest en sinus-kurve, så det er nok ikke helt forkert, at man kan sætte et kamera op til at fange netop det, man ser i videoen.
https://i.rtings.com/images/reviews/tv/ ... -large.jpg

Et indslag fra rtings om BFI og PWM:
https://youtu.be/lGeM6S_m9pI?t=105

Nogle Reddit-diskussioner om emnet:
https://www.reddit.com/r/4kTV/comments/ ... _headache/

https://www.reddit.com/r/hometheater/co ... headaches/

Hvad der irriterer mig en smule, er, at f.eks. rtings tildeler mange modeller - herunder mange Samsung QLED-modeller - en høj score til modeller, som bruger PWM med en frekvens på 720 Hz eller 960 Hz, men når man så nærlæser anmeldelserne, ser man, at frekvensen daler til 120 Hz ved de billedindstillinger man/jeg selv ville anvende:
https://www.rtings.com/tv/tests/motion/image-flicker

Der er meget mere fokus på PWM når vi taler om mobiltelefoner - specifikt flagskibs-modellerne med AMOLED-skærme - men kun i mindre grad tablets og nærmest slet ikke når vi taler om TV-apparater.

Det har på det seneste været fristende for mig at hoppe på en 55" Q70R til 4.444 kr. eller en 55" Q80R til 5.555 kr., men når det kom til stykket kunne jeg bare ikke, vel vidende hvordan jeg selv har det med PWM.

Nu vil nogen sikkert indvende, at det store flertal ikke har problem med hovedpine pga. PWM på et TV, men spørgsmålet er så her, om den konstante flimren ikke er skadeligt for øjnene selv om hjernen måske ikke omsætter den til hovedpine?

Set i lyset(!) af, at der i dag købes meget store skærme for at man kan få en "immersive experience" var det måske på tide, at der mere regelmæssigt blev sat fokus på emnet og lagt pres på producenterne for at få flere PWM-fri LCD-modeller på markedet(?)
Vi er ikke ligeglade, men vi kan konstatere, at PWM ikke fylder særlig meget hos vores læsere. Måske fordi vi også andre ikke taler nok om det, men jeg kan dog tilføje, at vores større bidrag i debatten er denne artikel, som stadig læses og deles flittigt rundt om på nettet: Skærme med LED kan give hovedpine pga. flimren

Vi har sat spot på artiklen flere gange efterfølgende på sociale medier og i nyhedsbrevet. I samme artikel giver vi en vejledning til, hvordan man selv kan tjekke sin skærm uden nogen særlige store krav til teknisk forståelse eller udstyr.

Det opleves generelt nok som et større problem på skærme, som er tæt på synet eller som man bruger intenst i mange timer dagligt, f.eks. PC-monitorer. Vi er stoppet med at dække det marked af flere årsager.

Vi har begge OLED som det primære TV i hjemmet, ja, så vi er forskånet for PWM i dagligdagen. Og vi kommer nok heller aldrig til at være de store fortalere for BFI-systemer. At introducere stop i billedstrømmen er en lappeløsning og et kompromis (før man overhovedet tager øjet og hovedets sundhed i betragtning) uanset skærmteknologi. Vi vil i stedet formentlig altid være fortalere for, at løsninger tager fat om roden af et problem. For bedre gengivelse af bevægelse vil det således involvere højere frame rate og frekvens - ikke BFI og lign.
Hej i to! Jeg har lige fået mit Samsung Serif 2020 tv i går, og jeg kan se, at jeg er underlagt at skulle kæmpe med PWM... det kalder de hvertfald det på reddit mv....

Jeg har ikke ejet et tv selv i ti år, udover B&O MX8000 mm, men jeg har sat mange op i den tid og benyttet mig af dem...og ja mit problem er nu ikke HDR, men at selv med HDR slået fra på Apple TV boks og øko funktioner fra og alt det der auto fis, så skruer skærmen selv op og ned fra baggrundslyset... det ses i sær, når skærmen rammer en helt sort skærm i en film eller serie og slukker helt, hvor der så fades ind i en mørk scene...

Det ser TOTALT dumt ud, når man går fra perfekt sort (slukket) til sort med baggrundslys og tydeligører faktisk meget mere det ikke perfekt sortniveau samt det ujævne baggrundslys i top-kanten på lige netop min model.

Kan det passe, at jeg SKAL ind i service menu og lege og sætte PWM til 100 for at undgå dette? Jeg har set film på en farve kalibreret macbook de sidste to år, og ja der er sortniveau jo ikke vildt godt, men for mig er det justeringen af lyset, der mildest talt for mig virker så amatør agtigt!

Rasmus, har I gjort jer nogen erfaringer med det?

De aller bedste hilsner
Fra en der åbentbart stadig havde en bruger her på siden, måske fra sidste årti? :D
Hey! Det er ikke det samme du oplever. Du oplever, at lysdioderne bag LCD-skærmen skruer op og ned for lysstyrken ift. indholdet i billedet. Det kaldes også 'dimming'.

Som udgangspunkt kan man undgå det værste dimming fra ved at slå diverse dynamiske billedsystemer fra i skærmens menu. Jeg kan ikke på stående fod huske, hvad det hedder på The Frame.
Men det er også korrekt, at mange LCD-skærme har en dimming-funktion som man ikke kan slå helt fra uden at gå ind i service-menuen.

Du vil se dette på alle LCD-skærme i mere eller mindre grad, særligt når der vises HDR. Vil du undgå det så skal du købe et OLED TV. Her kan lyset styres fra kulsort til helt hvis i hver enkelt pixels i stedet for overordnet for hele skærmpanelet eller i segmenter (såkaldte zoner, også kaldet zone dimming eller FALD).
Okay øv! Troede lige, jeg havde fundet en løsning!

Ja, kunne jeg lige hurtigt se, Globulus.

Jeg har desværre slået alt dynamisk fra.. der er ikke meget man kan slå til eller fra, og som jeg også nævner, så har jeg sluttet min Apple TV til og slået SDR til, så ingen HDR. Jeg har bare ikke oplevet det før, og det er vildt forstyrrende!

Jeg må finde ud af, hvor I service-menu, jeg kan slå det fra. Kan ikke passe, at man skal være underlagt det, når det forstyrer så meget!