Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanielPT
Hej alle.

Jeg vil blot høre jer hvilke microfiber klude i bruger til rengøring af jeres skærme?

Jeg har et LG C7 og er ret øm over for ridser.

De microfiber klude de har i bilka virker til at have "slibe" korn i.

/Daniel og tak
Brugeravatar
Af DaneLaw
Er selv i samme situation med et B7 og der ryges fra tid til anden her i hustanden' så det må alt andet lige også sætte sig og er lidt på fandens mark hvilken facon jeg skal gribe rengøring af skærmen af på, da de fleste microfiberklude ikke er så harmløse som man skulle tro, selvom flere anbefaler disse med lidt fugt, især ikke den billige slags af microfiberklude som jo ofte er syntetisk polyesterplast bare i tilstrækkelig tyndt trådformat til at det fremstår samt virker blødt, lidt ligesom rockwool som jo er små glas-tråde sprøjtet tyndt med luft til at det virker blødt, men hvis man først tørrede af med dette' ville det jo skære på microskopisk niveau, men man kan selvfølgelig også købe microfiberklude af andet matriale end polyester, men polyester varianten ville jeg være lidt varsom med, især når det ikke er glas-overflader..
-men kan også være mig der går i alt for små sko når det kommer til microfiberklude, og skærmens overfladebehandling slet ikke er så sart i relation til det hysteri jeg griber det an med, men orker bare ikke flere DOOH moments af egen-selverkendelse, hvor lærdommen bunder i bekostelige fejltagelser.

-men de senere år har jeg holdt mig til at bruge dyreskind / vaskeskind som er helt nyt og ej det billigeste og som jeg bruger på tablet-skærme og mobilskærme m.m. og som bruges på intet andet.. syntes vaskeskind er det som laver den pæneste overflade uden mærker og er blødt fra naturens side, men vitalt at man ikke bruger det til andet, netop for at undgå at småsten eller andet skidt skulle sætte sig som man efterfølgende trækker med rundt. .
Brugeravatar
Af bbplayer
DaneLaw skrev: hvis man først tørrede af med dette' ville det jo skære på microskopisk niveau
Håber ikke du har en bil, og kører i den udenfor, så må du da få et gigantisk flip over alt det som flyver rundt i luften og som kan ramme bilen igennem perioder, og når vi får sand storme i Danmark som rammer bilerne osv.. Det må da give dig hovedpine, hvis du altså har bil :)
Brugeravatar
Af DaneLaw
bbplayer skrev:
DaneLaw skrev: hvis man først tørrede af med dette' ville det jo skære på microskopisk niveau
Håber ikke du har en bil, og kører i den udenfor, så må du da få et gigantisk flip over alt det som flyver rundt i luften og som kan ramme bilen igennem perioder, og når vi får sand storme i Danmark som rammer bilerne osv.. Det må da give dig hovedpine, hvis du altså har bil :)
Hvad taler du om bbplayer :o

Jo ingen der taler om biler eller snavs fra biler overhovedet, men alene microfiberklude og at disse kommer i forskellige varianter og nogle er polyester/plastbaseret og er ikke så harmløse som man umiddelbart skulle forstille sig, hvis det er plastbaseret overflader med coating som man skal tørre af, især microfiber klude med slibeegenskaber.. på et dyrt OLED TV ville jeg gå uden om disse.
men prøv at læse indlægget igen, tror du misforstår hele essensen ;)

vaskeskindet, er jo som der understreges komplet nye og bruges til intet andet, netop for at undgå snavs eller fremmedlegemer sætter sig og generelt vaskeskind som jeg oplever giver det bedste resultat uden at lave fugt'linier eller andet crap, og er jo netop et blødt matriale fra naturens side og har herhjemme været det foretrukket til diverse skærme som tablets, mobiler m.m. men det jo også primært glasoverflader hvor det langt hen af vejen er hip som hap om det er det ene eller det andet, men om det er vejen frem på mit B7V må tiden vise.
men hver har deres facon og fred være med dette og om jeg har bil eller ej, hvad relevans har dette?.
-men nu hvor du spørger, så er jeg da miljørigtig til fingerspidserne med elbil og automatos og hele svineriet af chargeorienteret kørsel.. :p ;)
Billede
Billede
Af dennisf
Jeg har købt et par deciderede skærm klude som de hed, fra Rema 1000 til 20 kr pr stk, de er temmelig bløde og jeg lagde ikke mærke til nogen som helst former for ridser da jeg brugte dem.
Brugeravatar
Af bbplayer
Udover det, jeg bruger mikrofiber klude fra Meny , og der er ingen ridser som gør mig urolig, og har brugt dem i flere år uden at overflader på mine skærme skulle være berørt af mikro problemer.
Meny sælger også 3-4 forskellige varianter til forskellige formål som glas og andre overflader :)
Senest rettet af bbplayer 27 mar 2018, 23:23, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af DaneLaw
Her er der ellers nogle gode råd omkring microfiberklude og ikke mindst med henblik på skærme, og at det er vigtigt at man køber mikrofiberklude som er beregnet til skærme, da man ellers risikere ridser med de traditionelle, og noget af det som jeg har forsøgt at gøre en anelse obs på.
Fejl nr. 4: Bruger almindelige microfiberklude til følsomme overflader
Følsomme overflader såsom computerskærme, glas og spejle, skal rengøres med en microfiberklud specielt til disse overflader. På denne måde kan det undgå at ridse overfladerne. Vi anbefaler derfor, at du sikrer dig, at dit microfiberprodukt er tilegnet disse følsomme overflader, før du tørrer dem over.
https://huma.dk/rengoeringstips/5-fejl-microfiberklude/
Senest rettet af DaneLaw 28 mar 2018, 00:03, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af DaneLaw
-men i relation til microfiberklude' så har det været oppe og vende tidligere på flatpanels' -og hermed også flatpanels brugere som har tørret af med inkluderet aftøringsklude og er kede af de ridser der kommer på blanke lakoverflader (hvad det var for en medflg aftøringsklud skal jeg lade være undsagt) men konklusionen ved den lejlighed' lader til at være at lidt ridser kan mna ikke undgå med microfiberklude, og det kan meget vel bunde i det forhold at man tolker alle mikrofiberklude over en kam. for vigtigt at havde in mente at mikrofiberklude kommer i et hav af varianter som jeg skrev i første indlæg og især de polyester/plastbaseret og med slibemidler [ofte de billige] som man skal være obs på' for alle er ikke lige skånsomme og mest af alt dette' som jeg ønsker at sætte fokus på..

Her kan man også læse hvordan en bruger #41316 understreger at nutidens TVpaneler er uhyre sarte og man sjældent opdager det før skaden er sket og især på de TV skærme, som ikke er matte og hvor diverse ridser store som små simpelthen shiner i overfladen.
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=7539

På et dyrt OLED TV til mange mange tusind kroner som tilfældet med trådstarter < topic og et OLEDpanel med reflektions-coating , ville jeg være varsom med bare at bruge de billigeste microfiber-klude nede fra Netto medmindre det ligefrem er fremhævet at disse er beregnet til sarte overflader, hvad det næppe er' når det er de billigeste. :)

----

Fremgår også på adskillige sites, at microfiberklude kan smadre din antiglare-coating og kan lave ridser.
Expensive TV and Computer Screens Need Specialized Cleaning Cloths
don't use just any microfiber cloth for cleaning lcd and plasma screensSTOP! Many kinds of microfiber cloths (or dusters like Swiffer) can ruin your plasma or LCD screen. They can remove the protective coating and are just shaggy enough that they’ll pick up fine grains of sand and will scratch the screen.
So don’t use any microfiber cloth
men bevares' jeg er ikke ekspert påp det her, og alene simpel consumer, så trådstarter er selvfølgelig velkommen til at prøve med sit nye OLED TV og snuppe de billige microfiberklude nede fra Netto/Aldi m.m. og eventuelt melde tilbage her til forrum'et - for det kunne være interressant at høre hvor standhaftig overflade-coatingen egentlig er på 2017 LG OLEDs og hvis brugeren ligefrem gjorde det under påskud af en YT channel a' la "??? rig everything" så kunne det ligefrem vise sig at være lønsomt. :p .
Brugeravatar
Af bbplayer
DaneLaw skrev:Her kan man også læse hvordan en bruger #41316 understreger at nutidens TVpaneler er uhyre sarte og man sjældent opdager det før skaden er sket og især på de TV skærme, som ikke er matte og hvor diverse ridser store som små simpelthen shiner i overfladen.
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=7539
Jeg har nok set sådanne ridser dengang man brugte tv foden men som der også nævnes , er de kun synlige i en bestemt vinkel og du skal næsten stå 10 cm fra for at se dem, ellers ses de ikke.

Her er jeg så ikke særligt bekymret, når man kan have børn i huset, katte og hunde og andet som kan skubbe til skærmen , gøre mere skade end ens fiberklude som kun ses når man står i 37 graders vinkel og kikker ind på skærmen. Så har man altså nogle mærkelige venner, hvis de nævner disse mikro ridser, eller også mener man den perfekte verden eksisterer. Det kan være skind virker bedre men mikro ridser kan komme i lak , glas og andet bare det som laver det, har sat sig på ens nok så rene klud, for problemet skal komme et sted fra, og en klud forbliver ikke ren, ellers ville du ikke tørre af med den, hvis ikke det var for den skulle opsamle snavs.

Jeg har været godt tilfreds med min oplevelse af disse klude på min skærm, og jeg har så heller ikke stået 10 cm fra overfladen og nærstuderet den udover når den tørres af, og her har jeg ikke bemærket problemer. De kan da godt være der men ikke et problem her.

Kort sagt hvis du mener et skind gør det bedre, så er det jo fint, så må vi andre prøve det selvom det skind kun koster 40kr på den lokale tank. Så burde det være fint, hvis det er fint nok til bilen, som jeg egentlig ville være mere følsom overfor hvad angår ridser.

Det er så min oplevelse af mikrofiber kluden, og den giver jeg ikke meget mere for, før jeg bemærker et problem som skal løses, og så er skærmen nok alligevel gammel nok til at flyttes til andet rum og opgraderes alligevel :)

Min umiddelbare opfattelse af et skind til at gøre en skærm ren, er den næsten kræver mere pres på panelet end mikrofiber kluden, og her kan du vel påføre din dyrbare skærm mere skade end fiberkluden som muligvis laver mikro ridser over nogle år. Jeg mener skind er en større risiko afhængig af personen som bedes bruge den.