lennon skrev: Jeg synes det er ret fantastisk at OLED teknologien allerede i 2.generation er LCD synligt overlegen i alle væsentlige dicipliner , og tilsyneladende mindre fejlbehæftet .
Ahrr….. – det er vist en sandhed med modifikationer…
Jeg har de seneste måneder haft først et Samsung 4K 65” JS9005 (kan ikke anbefales), dernæst et Samsung 4K 65” JS9505 og senest et LG 4K OLED EF950V stående i min bolig. Alle TV i flere uger ad gangen og sidstnævnte i nu 4 uger. OLED’en har jeg stadig stående.
De første få dage med OLED’en var fantastiske. Jeg var pænt overbevist om, at jeg havde verdens bedste TV stående i min stue. Sort niveauet er fantastisk og dermed en kontrast uden lige. Stærk vanedannende.
Godt 4K kildemateriale er fantastisk og man nægter nærmest at tro, at det er sandt. Men det var det nu også på JS9505.
Men som dagene er gået, så er der dukket skavanker op, som giver skår i glæden.
Først er der de sorte kanter i siderne af TV’et (som I kan læse om i div test), der dog kun er synlige i meget mørke scener. Og UMULIGE at justere sig ud ad. Det er bestemt ikke ofte det forekommer, og således nemt at leve med.
Så er der de meget svagt lysende streger lodret i billedet, der er synlige under f.eks. en fodboldkamp, hvor der panoreres hen over banen. Jeg tror I eksperter kalder det vertikal banding. Det er langt fra altid, at jeg bemærker dette og mange vil måske slet ikke bemærke det. Men f.eks. i går, hvor Sverige bankede DK, var spillet i perioder så deprimerende, at jeg blev fristet til i stedet at studere TV’ets præstationer, og der var stregerne der. Men jeg ville sagtens kunne leve med det, og på sigt måske ligefrem abstrahere fra det.
Et andet mindre irritationsmoment er ”hakken” i billedet, når der zoomes eller panoreres især med lyse baggrunde i billedet. Også selv om mange forskellige indstillinger er prøvet, herunder at aktivere de-blur i TruMotion, som anbefalet af Flatpanels. Det er måske lidt vanskeligere at leve med, men det går.
På det seneste er jeg blevet lidt irriteret over, at sort er for sort eller rettere for meget sort.
I scener med meget mørkt og sort, synes jeg at OLED’en har en tendens til at vise for meget sort og dermed føler jeg, at jeg går glip af nogle gråtoner. Det uanset hvilke indstillinger, jeg prøver. Jeg må erkende, at der gik et par uger, før jeg følte mig generet heraf, idet jeg ind til da i stedet imponeres over, hvor suverænt OLED’en viste kulsort sort.
TV’et er i øvrigt meget følsomt med justering af lysstyrke. Sæt det til 50 og derunder og det er fint, men bare et hak mere til 51 og sorte områder kan blive til mørk grå plamager, og det er no-go.
Det værste er dog noget helt andet, og besynderligt nok, så vægtes det ikke synderligt i konklusionerne i nogen af de test, jeg har læst på nettet – heller ikke Flatpanels for den sags skyld. Nu skal det retfærdigvis nævnes, at det er den flade model jeg har og ikke den buede, som Flatpanels testede.
OLED’en evne til at opskalere ikke 4K kildemateriale til skærmens 4K opløsning er ringe og langt dårligere end f.eks. de 2 Samsung, jeg indledte med at nævnte i mit indlæg.
Jeg oplever især meget støj i billedet – jo dårligere kildemateriale jo mere støj naturligvis. Men selv når der er tale om opskalering af HD generes jeg ofte heraf. God kvalitet HD opskaleres dog fint.
Dette har jeg vanskeligere ved at leve med, idet langt det meste jeg ser på TV’et af gode grunde ikke er 4K, og det vil det jo heller ikke være i den nærmeste fremtid, desværre.
Det har måske ikke noget med OLED teknikken af gøre eller?.
Og så er der jo de ukendte faktorer, som burn-in og dette TV's evne til at hæve lysstyrken nok til at gengive HDR korrekt.
Så når du ”lennon” skriver, at OLED er LCD synligt overlegen i alle væsentlige discipliner, så er jeg ganske uenig med dig heri, selv om jeg selv synes, at billedkvaliteten er rigtig god, men samlet set ikke nødvendigvis bedre end JS9505 (som jeg – set i bakspejlet - nok skulle have beholdt).
Jeg er dog fuldt overbevist om, at OLED vinder kampen over LCD og forhåbentlig i nær fremtid.
Nu kunne det lyde som, at jeg er svært utilfreds med OLED’en. Det er jeg såmænd ikke, men jeg må erkende, at den ikke står mål med det, jeg har læst i anmeldelserne, hvor den mange steder jo nærmest skamroses.