Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Palle P
Lige siden LG 920 kom frem har jeg ønsket at købe dette TV. Jeg kan ikke se at man kan få en bedre skærm end denne, da skarpheden er helt imponerende fra alle vinkler. Jeg mener ikke, at den har nogle konkurrenter hvis det er billedkvalitet man ønsker og især, hvis man ikke kan sidde lige forran skærmen. Jeg venter til prisen er tæt på 20.000 kr. og så køber jeg det. Indtil da har jeg købt samsung JS8005 for 1 måned siden. Dette TV imponere på billedkvaliteten og det er jo det vi går meget op i her. Men lige så snart, at man ikke sidder næsten lige forran, bliver billedet mere og mere støvet grå og hele den imponerende kvalitet forsvinder. Kan fås for 10.000 kr. lige nu og det er meget billigt, men jeg venter kun på prisfald på LG 920 for så kan jeg også imponeres af billedkvaliteten, når jeg også sidder lidt ude på siden.
Af PeterD
" Jeg kan ikke se at man kan få en bedre skærm end denne, da skarpheden er helt imponerende fra alle vinkler. Jeg mener ikke, at den har nogle konkurrenter hvis det er billedkvalitet man ønsker og især, hvis man ikke kan sidde lige foran skærmen".

ROOOLIG NU :)

Nu inden folk går fuldstændig i selvsving og bryder ud i sang og kaster med confetti og vifter med flag kan det også nævnes at CZ952 har også et "tæt på-perfekt" billede.

Måske er det de små detaljer der afgører det?

Men tager man prisen med. er det jo klart at LG har en tydelig fordel.

DET ER EN FANTASTISK SKÆRM.

Glæder mig dog til der kommer nogle flere (nye) aktører på markedet, så prisen kan blive udfordret lidt.
Af PeterD
Hvis vi udelukkende ser på billedet?

Jo flere producenter der sender OLED på markedet, jo mere vil prisen presses..

Kan da ikke tro Panasonic, Samsung, Sony,og Philips nu sidder roligt og griner af LG's OLED satsning med prisbillige gode OLED.

De har gang i noget rigtigt spændende, så mon ikke de andre også snart er klar?

Så er det bare hvornår?
Så længe LG er den eneste producent af OLED-paneler er der da ingen reel konkurrence om prisen. De bestemmer jo selv hvilken pris de sælger panelerne til, og vil næppe sælge til konkurrenterne med tab.

Så i øjeblikket konkurrerer OLED kun mod LCD. Der kan gå flere år inden der er andre producenter klar med OLED-paneler der kan tage konkurrencen op mod LG.

LG eneste motivation til at sænke priserne er at overtage markedsandele fra andre producenter ved at tilbyde et bedre produkt.
Af PeterD
Det må så så virkelig være svært/ omkostningsfuldt at lave OLED paneler, hvis ingen andre orker at forske i produktionen af disse endnu..

Så LG sætter måske endda penge til ved at sælge dem SÅ billigt, uden at gøre mig klog på hvad det koster at producere et OLED display..

Tænk hvis der kun fandtes en producent af toiletpapir. De ville tjene kassen.
Af lennon
Var produktionen af billedrør ikke også nede på 2-3 producenter til sidst ?
Jeg synes det er ret fantastisk at OLED teknologien allerede i 2.generation er LCD synligt overlegen i alle væsentlige dicipliner , og tilsyneladende mindre fejlbehæftet .
Af KBW
lennon skrev:AVForum har en forholdsvis ny test, hvor de netop har haft fokus på de forskellige issues og bekymringer som brugere har meldt ind omring OLED.Og det er dybest set IKKE lykkedes dem at fremprovokere nævnte fejl på deres eksemplar . Intet TV er perfekt, men hvad folk ser i Fona og ellers hører rundt omkring bør man nok liiige ta med et gran salt . . .

Har du et link?

Tak
Af tabby
Jeg har nu haft mit LG 950V 65" i ca 2 måneder nu og jeg tror ikke man som alm bruger, skal bekymre sig om burn in, her i huset ser vi vel ca 8 timers tv om dagen og har ikke det fjerneste af burn in på vores og det var jo det samme man sagde om plasma, vores 2 gamle plasma tv havde heller ikke burn in, nu ved vi heller ikke hvor 960 har være før. Der bliver kørt jo også kørt et kompensations program efter 10 timers brug, når det slukkes.

Der er jo selvfølgelig nogle små fejl, såsom lidt sorte kanter, når der er nogle bestemte grå farver, men det ses stort set aldrig i normalt brug, vil hellere havde disse end f.eks på vores Sony 8509 65", hvor der er hvide kanter og mega banding, så det stort set er umuligt og se f.eks fodbold.

Jeg vil anbefale dem der ikke har set et sådan OLED i rigtige live, hjemme hos en forbruger, om og gøre det hvis muligt, da der er der man få den rigtige fornemmelse og ikke i en butik.
Af GMP
lennon skrev: Jeg synes det er ret fantastisk at OLED teknologien allerede i 2.generation er LCD synligt overlegen i alle væsentlige dicipliner , og tilsyneladende mindre fejlbehæftet .
Ahrr….. – det er vist en sandhed med modifikationer… :)

Jeg har de seneste måneder haft først et Samsung 4K 65” JS9005 (kan ikke anbefales), dernæst et Samsung 4K 65” JS9505 og senest et LG 4K OLED EF950V stående i min bolig. Alle TV i flere uger ad gangen og sidstnævnte i nu 4 uger. OLED’en har jeg stadig stående.

De første få dage med OLED’en var fantastiske. Jeg var pænt overbevist om, at jeg havde verdens bedste TV stående i min stue. Sort niveauet er fantastisk og dermed en kontrast uden lige. Stærk vanedannende.
Godt 4K kildemateriale er fantastisk og man nægter nærmest at tro, at det er sandt. Men det var det nu også på JS9505.

Men som dagene er gået, så er der dukket skavanker op, som giver skår i glæden.

Først er der de sorte kanter i siderne af TV’et (som I kan læse om i div test), der dog kun er synlige i meget mørke scener. Og UMULIGE at justere sig ud ad. Det er bestemt ikke ofte det forekommer, og således nemt at leve med.

Så er der de meget svagt lysende streger lodret i billedet, der er synlige under f.eks. en fodboldkamp, hvor der panoreres hen over banen. Jeg tror I eksperter kalder det vertikal banding. Det er langt fra altid, at jeg bemærker dette og mange vil måske slet ikke bemærke det. Men f.eks. i går, hvor Sverige bankede DK, var spillet i perioder så deprimerende, at jeg blev fristet til i stedet at studere TV’ets præstationer, og der var stregerne der. Men jeg ville sagtens kunne leve med det, og på sigt måske ligefrem abstrahere fra det.

Et andet mindre irritationsmoment er ”hakken” i billedet, når der zoomes eller panoreres især med lyse baggrunde i billedet. Også selv om mange forskellige indstillinger er prøvet, herunder at aktivere de-blur i TruMotion, som anbefalet af Flatpanels. Det er måske lidt vanskeligere at leve med, men det går.

På det seneste er jeg blevet lidt irriteret over, at sort er for sort eller rettere for meget sort.
I scener med meget mørkt og sort, synes jeg at OLED’en har en tendens til at vise for meget sort og dermed føler jeg, at jeg går glip af nogle gråtoner. Det uanset hvilke indstillinger, jeg prøver. Jeg må erkende, at der gik et par uger, før jeg følte mig generet heraf, idet jeg ind til da i stedet imponeres over, hvor suverænt OLED’en viste kulsort sort.
TV’et er i øvrigt meget følsomt med justering af lysstyrke. Sæt det til 50 og derunder og det er fint, men bare et hak mere til 51 og sorte områder kan blive til mørk grå plamager, og det er no-go.

Det værste er dog noget helt andet, og besynderligt nok, så vægtes det ikke synderligt i konklusionerne i nogen af de test, jeg har læst på nettet – heller ikke Flatpanels for den sags skyld. Nu skal det retfærdigvis nævnes, at det er den flade model jeg har og ikke den buede, som Flatpanels testede.
OLED’en evne til at opskalere ikke 4K kildemateriale til skærmens 4K opløsning er ringe og langt dårligere end f.eks. de 2 Samsung, jeg indledte med at nævnte i mit indlæg.
Jeg oplever især meget støj i billedet – jo dårligere kildemateriale jo mere støj naturligvis. Men selv når der er tale om opskalering af HD generes jeg ofte heraf. God kvalitet HD opskaleres dog fint.
Dette har jeg vanskeligere ved at leve med, idet langt det meste jeg ser på TV’et af gode grunde ikke er 4K, og det vil det jo heller ikke være i den nærmeste fremtid, desværre.
Det har måske ikke noget med OLED teknikken af gøre eller?.

Og så er der jo de ukendte faktorer, som burn-in og dette TV's evne til at hæve lysstyrken nok til at gengive HDR korrekt.

Så når du ”lennon” skriver, at OLED er LCD synligt overlegen i alle væsentlige discipliner, så er jeg ganske uenig med dig heri, selv om jeg selv synes, at billedkvaliteten er rigtig god, men samlet set ikke nødvendigvis bedre end JS9505 (som jeg – set i bakspejlet - nok skulle have beholdt).

Jeg er dog fuldt overbevist om, at OLED vinder kampen over LCD og forhåbentlig i nær fremtid.

Nu kunne det lyde som, at jeg er svært utilfreds med OLED’en. Det er jeg såmænd ikke, men jeg må erkende, at den ikke står mål med det, jeg har læst i anmeldelserne, hvor den mange steder jo nærmest skamroses.
Senest rettet af GMP 15 nov 2015, 22:59, rettet i alt 1 gang.
Af lennon
AVfoums.com har en test fra d 23-10-15 .
Her er essensen af det jeg formidlede videre :

"We have reviewed a number of LG OLED TVs over the last two years and although this is the first flat screen version, the main picture elements are still essentially the same. Over that time there has been extensive owner feedback here on AVForums and this has allowed us to test the EF950V for a number of potential issues that have been reported in the past. In that respect, and despite what some owners may have experienced with previous LG OLEDs, we had no problems with lines on the screen, uniformity or tint issues, dead pixels or 'yellow bands'. Of course there's bound to be the odd faulty unit with any mass-produced item but we certainly didn't see any of these issues with our review sample.

One of the other widely reported issues is the vignetting or dark edges at the sides of the image, that usually manifests when the OLED is showing images with dark scenes just above black. Panasonic believed this was a function of how the panel was being driven and they invested a great deal of time and effort in ensuring that this issue wasn't present on the CZ952. We can say for certain that Panasonic succeeded in this regard but sadly it is still apparent on the EF950. Although we didn't actually notice it at first, as soon as we pulled up a 5 IRE raster there they were - dark edges on either side. To be honest we rarely saw them when watching normal content, unless we went looking for them but they're certainly still there, so chalk one up to the CZ952.
HDTVTest har også lige lavet en test af 55EG920V. De er også meget positive.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/55eg920v ... 164212.htm

28 tusind er selvfølgelig meget for en skærm, men kombinationen af OLED, 4K og HDR er der altså ikke nogen LCD-skærme der kommer i nærheden af. Dem af jer der køber; glæd jer til at få smidt noget HDR-indhold på skærmen.
Det er oplagt at LG kommer på bud til "Black" Friday..... :-)
http://www.lg.com/us/promotions/black-friday

Herhjemme: X'er jeg for Elgiganten eller Power
http://www.elgiganten.dk/cms/black-frid ... -og-radio/
https://www.power.dk/blackfriday/

Det er max. tudekiks, at 920'ren først forventes at tilgå Elgigantes lager 5/12. Man har dog før set dem have tilbud på ikke lagervare...