Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg overvejer at vente på, at 920'ren kommer lidt længere ned i pris ca. 20kkr, eftersom jeg vil have et 4K tv.

Jeg er bare kommet i tvivl, efter at jeg har kigget på tv'et i butikkerne, hvor jeg synes at tv'et hakker i bevægelserne ;;)

Skal man droppe 920'ren, og i stedet bare købe et Samsung JS9005, ell. evt. Panasonic CXC725 ??
:(

NB: Jeg har også brugt tid på at glo på LG 910 (minus 4K) men i butikkerne synes jeg billedet er pixeleret, og bevægelserne hakker helt vildt :s
Så vidt jeg har forstået er EG920 teknisk set identisk med EG960, så eventuelle problemer med hakkende bevægelser skulle fremgå af testen af denne.

I forhold til prisen er der fornuft i at vente på et snarligt prisfald. Prisen hos Elgiganten i Finland ligger i øjeblikket på 2999 euro for 55EG920.
Af lennon
Jeg ville som udgangspunkt glemme det jeg ser i butikkerne. Anmelderne er temmeligt begejstrede, hvilket i min optik vægter meget højere. Under alle omstændigheder handler det om at få TV i denne prisklasse hjem i stuen , og så ellers have styr på returreten . .
PeterD skrev:Et 55" CXC725 koster 13.000 kr.

Et 50" CXC725 står til 10.000 kr.

Et 55" EG920 OLED står til 27.000 kr.

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -55eg920vv

Det skal være virkelig godt hvis det er 27.000 kr værd og samtidig har nogle "børnesygdomme" man nok må leve med, når teknologien er så ny.

Når det er sagt giver OLED et fantastisk billede ( baseret på diverse tests)
Lad os da remse børnesygdomme op på for de LCD du nævner.

Clouding
Banding
DSE
Blooming
Poor viewing angles
Ghosting
300 lines native motion resolutio
Burn in, Ja det sker på lcd.

OLED er allerede bedre på flere parametre. Og ikke dårligere på nogen af dem. Så stop lige Din hetz mod oled.
Hetz og hetz.

Jeg var inde og kigge på et LG 55EC930V i Fona i sidste uge. Der kunne jeg se at der var et stort fed burn-in midt i skærmen. En eller anden menu som havde været der. Derudover så hakkede hurtige bevægelser også kontra de resterende fladskærme omkring, der modtog samme signal. I dag var jeg inde i en anden Fona, hvor samme model hang. Der var en lys aftegning/område midt i skærmen, der lignede et noget mildere burn-in. Kunne ihvertfald ikke helt se om det var en menu eller andet, og det var kun ved nogle scener hvor jeg kunne ane det.

Jeg skal ikke kunne sige om det har været et permanent burn-in eller en meget kraftigt retention, hvis det er det man kalder det. Jeg har dog besluttet at vente til teknologien er lidt yderligere videreudviklet på trods af, at OLED har et fantastisk billed på mange fronter. Jeg gider bare ikke at gå og skulle bekymre mig om burn ins eller se hvide skygger i undertekstfeltet efter 30 min inde i en film, som jeg kunne se ved mit gamle Panasonic plasma.

Men jeg springer da helt klart med på vognen, når vi er kommet lidt længere om et par generationer indenfor OLED :)
Stephan A skrev:Hetz og hetz.

Jeg var inde og kigge på et LG 55EC930V i Fona i sidste uge. Der kunne jeg se at der var et stort fed burn-in midt i skærmen. En eller anden menu som havde været der. Derudover så hakkede hurtige bevægelser også kontra de resterende fladskærme omkring, der modtog samme signal. I dag var jeg inde i en anden Fona, hvor samme model hang. Der var en lys aftegning/område midt i skærmen, der lignede et noget mildere burn-in. Kunne ihvertfald ikke helt se om det var en menu eller andet, og det var kun ved nogle scener hvor jeg kunne ane det.

Jeg skal ikke kunne sige om det har været et permanent burn-in eller en meget kraftigt retention, hvis det er det man kalder det. Jeg har dog besluttet at vente til teknologien er lidt yderligere videreudviklet på trods af, at OLED har et fantastisk billed på mange fronter. Jeg gider bare ikke at gå og skulle bekymre mig om burn ins eller se hvide skygger i undertekstfeltet efter 30 min inde i en film, som jeg kunne se ved mit gamle Panasonic plasma.

Men jeg springer da helt klart med på vognen, når vi er kommet lidt længere om et par generationer indenfor OLED :)
Her er en test af LG 910, hvor den har bedre bevægelse end stort set alle lcd.

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/eg9100

Har selv et 870v, købt på kø tilbud og den har kørt 4-5 timer hver dag, og har hverken retention eller burn in, nu var det også en premium skærm tilbage i 2013, så måske er panelet håndplukket og bedre end det som sidder i de nye skærme.

Jeg oplever heller ikke billede hakkeri i film og sport.
LG 55EC930V gider jeg ikke. Det skal være en af de nye med WebOS 2.0 :-)

Kan godt ske, at jeg burde kigge lidt mere på 910'ren, men kan se at Samsung JS8005 kommer på bud til 10kkr (elgiganten) i næste uge, og den kommer nok til at friste mig lidt :-/
Af lennon
AVForum har en forholdsvis ny test, hvor de netop har haft fokus på de forskellige issues og bekymringer som brugere har meldt ind omring OLED.Og det er dybest set IKKE lykkedes dem at fremprovokere nævnte fejl på deres eksemplar . Intet TV er perfekt, men hvad folk ser i Fona og ellers hører rundt omkring bør man nok liiige ta med et gran salt . . .
OLED har fejl og mangler uanset hvor meget i prøver at tale det op til at det ikke har, de nyeste har bare lidt mindre, og de kommende generationer vil sikkert have endnu mindre fejl/mangler, fremtiden tilhører helt sikkert OLED når de får forbedret teknologien og prisen naturlig samtidig falder.

Men OLED har stadig børnesygdomme, en ting er test på diverse sider, noget andet er driften hos forbrugere over længere tid, her fremkommer ofte ukendte problemer som dukker op over tid.

At komme med en påstand om at 1. generation er fejlfri og uden problemer er en kende naivt.
Læste http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/eg9100 og brugte noget tid på at kigge content på 910'ren.
Den ER væsentlig bedre end det indtryk jeg først havde fået, og nok også en kandidat, men 19kkr er bare for meget for HD :-(

Vil prøve at lade være med at købe JS8005 til 10kkr, og i stedet vente på, at enten 910 kommer ned i 15kkr eller endnu bedre, at 920'ren kommer ned i 20kkr..... Problemet er dog nok, at 930+910 holder 920'ren oppe i pris :-(
FlatBean skrev:Læste http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/eg9100 og brugte noget tid på at kigge content på 910'ren.
Den ER væsentlig bedre end det indtryk jeg først havde fået, og nok også en kandidat, men 19kkr er bare for meget for HD :-(

Vil prøve at lade være med at købe JS8005 til 10kkr, og i stedet vente på, at enten 910 kommer ned i 15kkr eller endnu bedre, at 920'ren kommer ned i 20kkr..... Problemet er dog nok, at 930+910 holder 920'ren oppe i pris :-(
De priser du nævner er bestemt realistiske inden for relativt kort tid, eksempelvis koster EG910V i øjeblikket 1979 euro i Finland. Både 910 og 920 er helt nye modeller så priserne er stadig forholdsvis høje.