Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jonesy
Torben Rasmussen skrev:Det er ret almindeligt, at have en backup-leverandør af panelerne. Sony bruger traditionelt set VA paneler, som kan komme fra eks. Samsung eller AUO. De to producenter laver ikke ens paneler, så det kan sagtens tænkes at du har fået en model, der adskiller sig fra de versioner der er testet rundt omkring.
Det må jo betragtes som, at man med stor sandsynlighed risikerer at købe katten i sækken, medmindre man er usædvanlig heldig og får en model, der rent ydelses og egenskabsmæssigt, stemmer overens med de testede.
Jeg finder iøvrigt denne praksis fra producenternes side, som værende totalt usmagelig.

Ifølge service menuen, så skulle der sidde et AUO T500HVF04-0 panel i TV'et. Hvilket ifølge min egen research, skulle være den samme model som sidder i de eksemplarer, der har et godt sortniveau. Så jeg forstår simpelthen ikke hvorfor, at sortniveauet er så elendigt på mit eksemplar.
Det er bestemt ikke nogen fornøjelse, at se film på dette TV i dæmpet belysning, billedet fremstår meget udvasket. Det er nødvendigt at tænde al belysning i stuen, før det er til holde ud at se på. Tro mig, sortniveauet er ikke bedre end på min LG IPS tablet, hvilket ikke burde være tilfældet.

Jeg synes det er uacceptabelt og højest kritisabelt, at der forekommer så store
afvigelser imellem eksemplarer af den samme model.
Ville du selv acceptere sortniveauet, som dette Sony TV kan præstere?
Vedhæftede filer
CAM00012.jpg
CAM00012.jpg (900.73 KiB) Vist 2772 gange
Spørgsmål til killkaj:

Er din model også en 50W828B, og hvad er dens produktionsdato?
Min skærm er produceret 12/2014.
Oplever du det samme svage sortniveau, og er det sammenlignelig med de fotos, som jeg har vist?
Når der vises et sort billede, og skærmen bliver betragtet fra en skrå vinkel, kan du så ane et blåligt skær, eller er det mere grålig?
Af killkaj
Jonesy:

Ja det er samme model, min er dog produceret 05/2014.

Tror vi oplever fuldstædig det samme billede.. Det der skal være sort er mere gråligt end, ja, sort :)
Og blåligt fra en skrå vinkel, ja ...

Sort niveauet er til gengæld også det eneste minus ved TV'et - men det er også et stort minus, desværre
Ok, mange tak for svaret.

Min skærm har nemlig IKKE det blålige skær fra skrå betragningsvinkel, men bliver istedet lysegrå - meget mystisk. Jeg har tænkt mig at besigtige et udstillings TV i den lokale butik.
Synes umiddelbart at sortniveauet ser ok ud på det første billede - det ser ud til der er lidt clouding i de nederste hjørner - særligt i højre hjørne.

Har set modellen hos Fona og hos en kammerat - synes sortniveauet er ganske fornuftigt og generelt er billedet på skærmen ganske fint - blev da i hvertfald fortrøstningsfuld i forhold til, hvis mit ISF kalibreret VT50 skulle gå i stykker.