Alfa skrev:Tja - sidste gang købte jeg over nettet, hvilket uvægerligt giver nogle ulemper ift. garantiforpligtelser, bl.a. nogle logistiske udfordringer med et TV, der vejer over 50 Kg og er 50". Hvis man læser bare en lille smule op på de forskellige mærkers holdbarhed, ligger Panasonic og Sony helt i top, og jeg tror nu ikke særlig mange synes, det er særligt naivt at forvente, at et elektronikprodukt til over kr. 10.000 holder mere end 4 år - tværtimod synes jeg, at man inviterer til at udnytte folks uvidenhed, hvis man stiltiende accepterer produkter, der fejler i løbet af så kort tid.
Jeg synes ikke det er naivt at forvente det, i forhold til hvordan verden BURDE fungere. Desværre viser praksis bare at tingene på dét punkt langtfra fungerer som det burde. Derfor er det reelt ikke nok at undlade at være naiv, man er faktisk tvunget til at være forberedt på det værste.
Det er svært at sige noget konkret om holdbarheden, andet end ud fra anekdotiske data (og personligt holder jeg mig p.t. fra Korea-produkter), men én ting er sikkert: Ingen TV-producent på markedet i dag ville have dækket din skade efter 4 år. På det punkt har LG ikke været ringere for dig end andre producenter ville have været. Man kan så gisne om om et andet tv overhovedet havde gået i stykker, men det er jo gætværk.
At tegne forsikringer på hvad jeg i den store sammenhæng vil tillade mig at kalde mindre investeringer, mener jeg helt grundlæggende er forfejlet. Statistisk set kan det aldrig betale sig, og hvis du har en hel masse små ting der er dækket af en forsikring, så er det næppe dem alle sammen der går i stykker. Over 20 år vil det næppe have kunnet betale sig, i forhold til bare at købe noget nyt. Slet ikke som forsikringsselskabernes afskrivningsregler fungerer... På et hus eller en bil er det lidt noget andet, her vil en totalskade være en katastrofe for de fleste familier, og det skal man naturligvis forsikre sig fra. Det er i det hele taget dét der bør være ens indgangsvinkel: Man skal forsikre sig imod katastrofer, ikke imod irritationsmomenter. Hvor grænsen går, er naturligvis en individuel vurdering (Fona's forsikringer på CD-plader burde være under de flestes grænse!)
Mvh. Otto