Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kennethm
PS64D8005 vinder på lysstyrken i forhold til VT30, den tangerer på bevægelse og 3D, og så vinder VT30 på resten, dvs. bl.a. sortniveau. Der er problemer med begge modeller, som der også er med alle andre, og når du finder negative kommentarer om GT50, så er det fordi folk forventer perfektion. GT50 skulle være næsten lige så god som VT50, der efter sigende er en klar opgradering ifh til sidste års VT30 og sitets nye referencemodel. Derfor vil min vurdering være, at GT50 i år slår Samsung PS64E8005, og derfor altså også D8005.

Når det er sagt, så er PS64D8005 temmelig meget billigere, og de ekstra tommer er ikke så dumme endda.
Med de informationer føler jeg mig så nødsaget til at spørge; er det mærkbare mangler ps64d8005 så har?
Stod gt50 lige ved siden af d8005 så er jeg også selv sikker på man kunne se forskel, men når nu jeg som sagt ikke er ekspert i billedet og er fint tilfreds med billedet på Samsung es7005, ville jeg så ikke kun blive tilfreds og glad for Samsungs plasma?
Spørger mest fordi jeg kan blive ved med at sammenligne skærme ellers hvis jeg ser dem side om side, og da jeg ikke har set ps64d8005 i butikken så er jeg nød til at hører mig frem, med mindre du ved hvor den er udstillet?
Desuden kan jeg ikke finde gt50 i over 50" hvilket er for lidt så den er desværre allerede udelukket selvom den også lyder mest lovende i diverse klip og tests :-)

Men nu er jeg meget nysgerrig, da du virker til at have styr på hvad man skal kigge efter.
Derfor vil jeg gerne hører, hvilke tv du ville foreslå jeg kiggede efter, taget mine kriterier i betragtning?
Hvis du gider, må du meget gerne lave en lille top 5 eller 10 liste, gerne med de største plusser og værste minusser ved tv'et så jeg ved hvad jeg skal kigge efter.
Med regnefejl mener jeg ikke Judder og slør. Judder kommer fra en dårlig kilde, og det kan f.eks. være en 23,976 fps film, der afspilles med 50 hz + interpolation. Hvis tv'et selv skal beregne farverne på 2 mio pixels 3 ud af 4 gange, så er der risiko for at den regner forkert i nogle af de pixels 3 ud af 4 gange. Dette kan ses som fnidder, grums, hakkeri og andre artefakter.
Okay nu forstår jeg bedre så. Men, hvis jeg så søger de levende og flydende billeder, hvordan performer plasmaer så? Kan se de alle har 600hz subfield drive (som betyder hvad, sammenlignet med led?)
Kan bare rigtig godt lide det rolige billede i en actionfilm :-)
Af Mysen
Hz på en plasma er endnu mere forvirrende beregnet end LED. Jeg er som sagt imod de kunstige billede, og alle plasma tv kører med 100 hz på tv materiale, dvs de 50 billeder bliver vist to gange hver. Det er tilstrækkeligt til at det ikke flimrer. De ekstra hz kommer fra de 3 subpixels, rød, grøn og blå, der blinker hurtigt med forskellig lysstyrke. Det er der ikke nogen hastighedsfordel i, men det er for at kompensere for, at der ikke understøttes tilstrækkeligt mange farver. Blinker man rød og gul hurtigt nok, så vil vi opfatte det som orange...

Jeg kan ikke rigtigt anbefale nogen modeller, for du er lidt svær at blive klog på. Hvis du synes billedet på ES7005 er fantastisk i en butik, så er det fordi du er tryllebundet af det kunstige billede, som Samsung leverer med stndardindstillingen. Du har altså nogle helt andre præferencer end jeg. Det som Samsung bl.a. gør så godt, og som jeg er enig i, er at få kontrasten høj i lyse omgivelser. Filteret på fronten gør den sorte ganske sort, Motion plus gør bevægelserne flydende. Det er ikke en ringe skærm, men når man kommer hjem, vil man se, at flydende bevægelser på den måde giver et mærkeligt udtryk. En biograffilm kører med 24 billeder i sekunden, mens den nye Bilbofilm prøver med 48. Det får den til gengæld hug for, for det er bare ikke sådan man er vant til at se en film.
Samtidig er den sorte farve på ES7005 pænest, når der er lyst, for om aftenen, dvs. når man vil se en dyr Hollywoodfilm i højeste opløsning, så er der bleeding til at forpurre sortdybden.

PS64D8005 er et fantastisk bud på en god skærm, men den er ikke lige så dyb sort i dagstimerne, den buzzer højst sandsynligt, og det er ikke sikkert, det er noget for dig. Den vil dog kunne levere et bedre billede end ES7005, men det skal være med et indstillet, afdæmpet billede med alle kredsløb slået fra.

Jeg har 2010-versionen af D8005 plasmaen, mens min bror har en VT30. Hans tv ER bedre, men det er altså først, når det er mørkt, at det rigtig kan ses.

På baggrund af dine præferencer, bør du snuppe sådan en Samsung LED. Eller den HX855, du har set på.
Af kennethm
Okay det lyder ret forvirrende, især nu hvor Panasonic skriver 2500hz på deres nye modeller.
Men det vil sige at billedet aldrig kan blive så flydende som 200hz led?
Har læst lidt kort om noget IFC der skal aktiveres på Panasonic plasma for at gøre billedet flydende, men kompensere det for de 200hz på led skærme?
Jeg kan ikke rigtigt anbefale nogen modeller, for du er lidt svær at blive klog på. Hvis du synes billedet på ES7005 er fantastisk i en butik, så er det fordi du er tryllebundet af det kunstige billede, som Samsung leverer med stndardindstillingen. Du har altså nogle helt andre præferencer end jeg. Det som Samsung bl.a. gør så godt, og som jeg er enig i, er at få kontrasten høj i lyse omgivelser. Filteret på fronten gør den sorte ganske sort, Motion plus gør bevægelserne flydende. Det er ikke en ringe skærm, men når man kommer hjem, vil man se, at flydende bevægelser på den måde giver et mærkeligt udtryk. En biograffilm kører med 24 billeder i sekunden, mens den nye Bilbofilm prøver med 48. Det får den til gengæld hug for, for det er bare ikke sådan man er vant til at se en film. Samtidig er den sorte farve på ES7005 pænest, når der er lyst, for om aftenen, dvs. når man vil se en dyr Hollywoodfilm i højeste opløsning, så er der bleeding til at forpurre sortdybden.
Først og fremmest skal jeg lige pointere, at jeg aldrig har set et kalibreret tv så ved ikke hvor flot billedet kan være efter det er indstillet.
Overvejer at prøve det når jeg skal se dem i butikken, så lige tage en anmeldt skærm herfra og indstille den.

Noget andet er det du nævner mht. Sortdybde.
Vil det være noget jeg ligger meget mærke til når skærmene ikke er ved siden af hinanden til sammenligning?
Har aldrig ejet et plasma tv, så har ingen ide om hvad jeg går ind til hvis det ender som valget. Jeg er dog bekymret for buzzing, da min papfar har købt en Samsung ps43d5xxx mener jeg det er, og den buzzer rigtig højt ifølge mine øre, trods en afstand på 3 meter. Vil buzzing være højere på 64"eren?
Dog overvejer jeg at leve med det, samt de lidt mindre Hz til trods for et 9" større billede, men ikke hvis det er voldsomt tydelige skavanker.
Alene et 55" er dog et stort spring for mig fra 40", men fremadrettet vil jeg gerne have en stor skærm så er nød til at ligge det som minimum størrelse.

Se nu er jeg ret nysgerrig når nu du ikke kan foreslå nogle modeller efter de kriterier, hvis jeg så siger kriteriet skal være det flotteste hd og 3d billede til max 20.000,- og nedefter, hvilke vil du så sætte på den liste til undersøgelse?
Her snakker vi det billede du synes er flottest :-)
Af Mysen
Plasmaskærme har også Hz systemer. IFC hedder det på Panasonic og Motion Plus på Samsung (Eller active judder canceller)

Jeg ved ikke, om PS64 larmer mere end den, du har hørt. Typisk larmer en større skærm mere, da spændingen er større.

Find en VT50 eller GT50 i en butik og skift til THX profilen. Sådan ser et nogenlunde korrekt billede ud. Men jeg har sagt det før, og jeg siger det lige igen: Du kan ikke bedømme, om du kan lide det korrekte billede i en butik. Det falder næppe i din smag, fordi det ser mat og mørkt ud i butikken ved siden af de andre. Sådan vil det ikke være derhjemme i normalt lysniveau.

Du behøver ikke side-by-side sammenligning for at kunne bestemme om sort er sort. Du behøver til gengæld et mørklagt rum. I buldermørke er de 0,06cd/m2 lys der slipper igennem et sort billede på mit tv en akilleshæl ved tv'et. 2011 modellen præsterer på niveau, mens den store model dog klarer det bedre. Det skal dog siges at den lysesorte/ mørkegrå er monoton. På en Samsung LED er den ikke monoton, og det vil kunne ses som plamager. Nogle kommer godt fra det, andre uacceptabelt ringe. Ingen slipper helt. VT50/ GT50 skulle være kulsorte, og det er uden dynamisk kontrast og dermed uden tab af detaljer i de mørkegrå nuancer.

Om Samsung har forbedret sortgengivelsen lige så meget, kan vi blot vente på, at en test kan bestemme.

Igen, det er ikke mængden af hz, der afgør om systemet er ringe eller meget ringe. At du synes 800hz modellerne gør det bedst, har ikke noget med de 800hz at gøre, men rettere at den er dyrere og har en bedre billedprocessor.
Af kennethm
Vil det sige at man godt kan indstille hvor mange Hz der skal anvendes, altså ligesom på led? Du ved, med at indstille det til "rolig/jævn" og så bliver det flydende?

Håber på jeg kan få ps64 at se et sted så, så jeg kan konkludere om det skal være den.
Vil prøve at følge dit råd og se hvad Panasonic byder på, mens jeg har din information om forskellen på butiksudstilling og når den er hjemme, i baghovedet.

Men kan du fortælle mig om man kan få en plasma til at stå ligeså lys/klar som led skærmene fra Samsung som jeg så godt kan lide?
Har nemlig læst på avforums at den nye LG pm970 skulle have en skærmteknologien der gav et ligeså skarpt lyst/klart billede som deres led modeller, så ved ikke om Panasonic og Samsung også kan det i plasma, i såfald, hvad skal man indstille for det bliver det? :-)

Det lyder bare til at det med den sorte er så små skavanker at jeg ikke tror jeg ville se det, især ikke når jeg ikke har skærme stående ved siden af hinanden.
Det samme lyder det til i diverse test, men selvfølgelig hvis billedet er kalibreret så bliver farverne bedre adskilt og dermed nemmere at skelne mellem sort og grå.
Jeg synes jo netop at de skærme jeg har set i butikkerne har en helt sort farve og helt hvid farve, men igen det er jo i butikken så det snyder lidt.
Men kunne jeg få billedet fra butikken, så ville jeg være tilfreds jo.

Jeg har netop set at Sony hx855 har fået reference mærke, mener det er fra avforums, hvilket får mig til at hælde meget derover igen da jeg muligvis kan få den til en meget god pris på under de 14k i 55"
Men her er så mit sidespørgsmål: passer det virkelig at Sonys 3d briller kun kan holde strøm i 3 timer?
Samsungs står skrevet til 90 timer mener jeg, og Panasonics til 30 eller 60 timer, så er Sony virkelig så langt bagud? Og hvad med de kommende briller, ved vi noget om dem? :-)
Af Mysen
kennethm skrev:Vil det sige at man godt kan indstille hvor mange Hz der skal anvendes, altså ligesom på led? Du ved, med at indstille det til "rolig/jævn" og så bliver det flydende?
Ja. Jeg har 3 indstillinger på min 2010 plasma. kunstigt, mere kunstigt og ekstremt kuntsigt ;)
kennethm skrev:Men kan du fortælle mig om man kan få en plasma til at stå ligeså lys/klar som led skærmene fra Samsung som jeg så godt kan lide?

Det kan man ikke, men i en butik er de indstillet til et max output på 200cd/m2 og det er alt, alt for meget. Den skal være på ca 120 ved dæmpet belysning og 140 i lyse omgivelser. De 200 kan være praktiske nok, hvis man absolut skal se tv med sol ind på skærmen, men i sådanne forhold er der ikke et eneste tv, der performer godt. Samsung og LG Plasmaer kan præstere ca. 120-130cd/m2 ved kalibrerede indstillinger.
kennethm skrev:Det lyder bare til at det med den sorte er så små skavanker at jeg ikke tror jeg ville se det, især ikke når jeg ikke har skærme stående ved siden af hinanden.
Sortgengivelse er ikke en skavank. Bleeding er en skavank, som nogle kan leve med, mens andre ikke kan. Sortgengivelsen er et af de vigtigste parametre til at bestemme billedkvaliteten. Den er utrolig vigtig, og årsagen til at Pana's nye plasma er blevet referenceskærm. Og det er årsagen til, at LG, Philips og Sony har de temmeligt dyre local dimming modeller
kennethm skrev:Jeg synes jo netop at de skærme jeg har set i butikkerne har en helt sort farve og helt hvid farve, men igen det er jo i butikken så det snyder lidt.
Det er kvaliteten af skærmfilteret, du kan bestemme i en butik, og hér får Samsungs (Og panasonics) LED modeller topkarakter. I et mørkt locale er filteret ikke så vigtigt mere.
kennethm skrev:Men kunne jeg få billedet fra butikken, så ville jeg være tilfreds jo.
Ergo du har andre præferencer end jeg. Køb derfor bare den HX855. Det går du ikke galt i byen med.
kennethm skrev:Jeg har netop set at Sony hx855 har fået reference mærke, mener det er fra avforums,
Det er i hvert fald ikke hos avforums. De er plasmatilhængere, som alle andre billedentusiastsites. Desuden er HX855 ikke bedre end Sonys egen topmodel HX923. Når det er sagt, så er det heller ikke det bedste, du søger. Du ønsker det, DU synes er bedst. Billedkvalitet er en objektiv sag, men når du søger efter subjektivitet, så skal du have lov til det.

Jeg aner i øvrigt ikke, hvor lang tid Sony batterier kan holde strøm, men 3 timer lyder urimeligt. Har de ikke en genopladelig variant ligesom de andre mærker?. Opret evt. en tråd med en overskrift der henviser sig udelukkende til Sony-ejere.
Af lennon
Kan se at Panasonics VT50 netop er blevet testet i 55' udgaven på AVforums. Og den får den sjælne reference stempel pga dens sublime billedgengivelse i alle vigtige discipliner .
Af kennethm
Ja. Jeg har 3 indstillinger på min 2010 plasma. kunstigt, mere kunstigt og ekstremt kuntsigt
Aha, så det kan altså sagtens lade sig gøre at opnå et ligeså flydende billede som led skærmene med 200hz systemer? Se nu lyder plasma pludselig meget bedre så.
Det kan man ikke, men i en butik er de indstillet til et max output på 200cd/m2 og det er alt, alt for meget. Den skal være på ca 120 ved dæmpet belysning og 140 i lyse omgivelser. De 200 kan være praktiske nok, hvis man absolut skal se tv med sol ind på skærmen, men i sådanne forhold er der ikke et eneste tv, der performer godt. Samsung og LG Plasmaer kan præstere ca. 120-130cd/m2 ved kalibrerede indstillinger.
Okay så hvis såfremt jeg kan lide billedet på vt50 når jeg tester den i butik imorgen efter den bliver sat til THX-profil, så er det den belysning jeg vil opnå ved et korrekt kalibreret billede, både ved led og plasma?
For så vil jeg forsøge at indstille Samsung es8005 til de kalibrerede indstillinger herinde, og så sammenligne med vt50 for at se om det giver et billede jeg bedre kan lide end det "kunstige" jeg er faldet for.

THX, betyder det at de er kalibreret af eksperter på denne indstilling, til visning af film i den kvalitet instruktøren ønsker at vise os? Samt er thx certificeret skærme generelt bedre end dem som ikke er certificeret, eller er det bare fordi de certificerede får en thx indstilling?
Sortgengivelse er ikke en skavank. Bleeding er en skavank, som nogle kan leve med, mens andre ikke kan. Sortgengivelsen er et af de vigtigste parametre til at bestemme billedkvaliteten. Den er utrolig vigtig, og årsagen til at Pana's nye plasma er blevet referenceskærm. Og det er årsagen til, at LG, Philips og Sony har de temmeligt dyre local dimming modeller
Undskyld min uvidenhed, men hvad er bleeding helt præcis?
Se nu er jeg rigtig spændt på at se hvad vt50 byder på af sort sammenlignet med Samsung billedet.
Men nu vil jeg lige læse testen for d8005 plasma og d8005 led igennem og se om sortgengivelse er meget tæt på hinanden efter kalibrering, såfremt de er det så er det vel kun det entusiastiske øje der kan se forskellen?
Ergo du har andre præferencer end jeg. Køb derfor bare den HX855. Det går du ikke galt i byen med.
Det finder jeg ud af om jeg har andre præferencer end dig, jeg er bare den typiske kunde som er faldet for det kunstige billede sikkert pga. De meget lyse og blå billeder der fremvises af Samsung standardindstillinger.
Men det grunden til jeg ikke bare køber skærmen er fordi jeg stadig vil se om billedet kan fremstå ligesom Samsungs es7005, blot på en billigere skærm. Men såfremt Sonys briller og 3d oplevelse er ligesom es7005 så tror jeg det er en vinder, men det finder jeg ud af forhåbentlig imorgen :-)

Kan se jeg lige har været lidt forvirret i min udtalelse, jeg ved ikke lige hvad der skete, så bare at elgigantens hjemmeside har fået sat et reference billede på deres Sony skærm, hvilket undre mig lidt da jeg ikke har set den få referencen nogle steder, og der er ikke nogen information på elgigantens hjemmeside, mystisk :o
Mht 3d brillerne, så tog jeg bare information fra elgigantens hjemmeside, der har alle Sonys 3d briller 3 timers standby ;;) hvilket virker utrolig dårligt, taget i betragtning af alle andre mærker holder langt over 10 timer.
Men åbner en ny tråd senere idag så, indtil videre tusind tak for din hjælp! :-)