Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Som titlen lyder, er det her et simpelt spørgsmål.
Er der nogen der ved hvor man kan sammenligne de to skærme og se forskelle samt ligheder? Har søgt på google både på dansk og engelsk, og kan ikke finde frem til noget. Håbede på Samsung havde et system som LG's hjemmeside hvor man kan sammenligne, men det har de ikke.
Og synes at kunne se nogle tråde rundt omkring vedr. Om billedkvalitet er anderledes på den nye skærm men det virker ikke til at være noget af stor betydning, men er det forkert?

Personligt nåede jeg aldrig at se Samsung d7005 modellen, har kun set es7005 og den er jeg nemlig dybt imponeret af. Den er bare for dyr endnu i 55" så ville finde ud af om man kunne nøjes med sidste års model, da billedkvalitet er hvad jeg søger, 3d skal være rigtig godt og det skal 2d også både i hd og sd, og det synes jeg es modellen præstere.

Hvis i ved noget eller har eventuelle tråde rundt omkring om det må i gerne lige poste links da jeg ikke rigtig kan finde dem hvor spørgsmålet decideret bliver besvaret :-)
Af MK
hvis du tager udgangspunkt i 55d7005 og 55es7005.

Fordelen ved es7005:
Dual-core - hurtigere smart-funktioner og lidt bedre billedbehandling.
Forbedret smart-funktioner.
Ikke fordi det er imponerende lyd i disse smukke skabninger, men syntes faktisk at lyddelen er blevet en del forbedret.

Alt det andet lir med styring med håndbevægelser og stemmestyring, er dybt overflødigt og bliver hurtigt trættende at bruge, tvivler meget på nuværende tidspunkt om hvorvidt dette kan blive en success i fremtiden, lige nu er det simpelthen ikke godt nok, men de udvikler selvfølgelig videre.

Det er hvad jeg ser som fordelen mellem de 2 modeller.
Så det er jo prisforskellen og hvad du vægter højest som bør afgøre.

Det er umiddelbart funktioner som der betales mest for, og hvis de ikke er hvad du finder vigtigt, bør prisforskellen ikke være for stor, og der er det jo afhængigt af hvad du finder rimeligt.

Er du lukket helt fast på samsung og 55"?
Hvis det er billedkvalitet og 3d du går mest efter, ville jeg måske åbne øjnene for mulige alternativer.
Samsung har en god blanding af "hele pakken" når vi snakker design/billed/funktioner/osv.
Ville måske lave en lille liste med de ting, som du vægter højt ved dit næste tv, hvorefter jeg ville rangere dem ift det du finder vigtigst.
Af Mysen
Dual-core processoren har ikke noget med billedprocessionen at gøre. Dermed ikke sagt, at der ikke også er en opgradering på billedsiden, men den er nok noget beskeden.

Du kan bruge 20 minutter på at læse først anmeldelsen ad D8005 LED og derefter ES8005 LED. Så kan du jo selv vurdere, om du synes "det nyeste", med alt hvad det indebærer, er pengene værd. D7005 er stort set magen til storebror.
Smart-tv kører lige nu i et spor, der startede med at være "en god idé, men for ringe til at kunne bruges" til i dag at være lidt mindre ringe, men stadig kun en god idé.
Aktiv 3D på en LCD skærm er ikke optimalt, og du skal altså - efter min mening - søge efter nogle billedforbedrelser eller designfordele på ES-modellen, som du synes, er pengene værd.
Af kennethm
Tak for begge jeres indlæg.
Er du lukket helt fast på samsung og 55"? Hvis det er billedkvalitet og 3d du går mest efter, ville jeg måske åbne øjnene for mulige alternativer. Samsung har en god blanding af "hele pakken" når vi snakker design/billed/funktioner/osv. Ville måske lave en lille liste med de ting, som du vægter højt ved dit næste tv, hvorefter jeg ville rangere dem ift det du finder vigtigst.
Nej jeg er på ingen måde lukket fast på Samsungs es7005 eller d7005.
Jeg synes blot at ud af alle de skærme jeg har set i elgiganten og bilka, at es7005 viste det aller flotteste billede af dem alle. (der blev vist avatar i hd på alle skærmene)
Det skal dog siges at jeg ikke har set plasma skærme, da jeg altid har set deres billede virker mere mat og mørk i det hvilket jeg ikke er tilhænger af.
Men findes der plasma skærme som kan give det samme "lyse/klare" billede som led skærmene idag?

Forsøger her at lave en liste over hvad jeg pointere.
Vigtigst:
- Skærmen må ikke være under 55" (dog gerne så stor som mulig men stadig indenfor budgettet samt skal den stadig opfylde de billedemæssige kriterier.
- Billedekvalitet i hd og sd skal være rigtig flot, dog er det vigtigste i hd da det ses oftest! Hvis en skærm kan opnå tilsvarende eller bedre kvalitet ens Samsung es7005 så er jeg meget interesseret!
- 3d er yderst vigtigt at det skal være en smuk og altid nydelig oplevelse! Heri skal det nævnes at jeg er ligeglad om det er passiv eller aktiv 3d, søger blot det flotteste og dybeste/mest fremtrædende billede (her synes jeg Samsung es7005 laver en fantastisk 3d oplevelse, ihvertfald i avatar)
- Tv'et skal kunne håndtere hurtige actionfilms scener uden problemer, søger at opnå soap-opera-effekten da jeg synes de "levende" billeder gør filmoplevelsen virkelig god! (hertil har jeg opfattet at det SKAL være et 200hz system for at opnå den effekt uden problemer?)
- Skærmen skal som nævnt tidligere, være lys/klar som en led skærm er da jeg synes det er flottest (hvis plasma kan dette så er jeg som sagt yderst intra, men er dog bekymret for alvorlig buzzing, en smule er acceptabelt)
- Prisen, skal gerne ligge på max 20.000,- men meget gerne under da jeg ønsker at købe et lydsystem ved siden af til max 2000,- (har en tråd herinde også hvor folk gerne må byde ind med ideer og erfaringer, under navnet "bedste billige hjemmebiograf")

Ikke vigtigt:
- Smarttv bliver sjældent brugt, da jeg bruger smartphone, pc og ps3.
(så et hurtigt smarttv er ikke noget der skal fokuseres på overhovedet)
- Input lag, her skal det nævnes at jeg ikke ved hvad min gamle Samsung d6755XXE havde, men jeg kunne fint spille derpå. Og mit nuværende er et budget tv fra grundig, 32" så ku forestille mig den har ret høj input lag, men jeg oplever ingen problemer i mine ps3 spil.

Så tror jeg vidst jeg har fået rangeret de vigtige ting.
Hvis der er yderligere i føler jeg mangler at tænke på så sig det endelig da jeg ikke er en haj til tv, men blot søger et flot billede!
Som nævnt, Samsungs es7005 billede er fantastisk i mine øjne (i butikken) så hvis det kan opnåes billigere, så er jeg lutter øre!

Mvh. Kennethm
Af Romkuglen
Prøv også at kigge et LG 55LM660

Det har det du vil have + passiv 3D som skulle fungere bedre en aktiv 3D på LED skærme - ifølge mangfe test.
Også smukt at se på - som jeg gætter på betyder noget.

Koster pt. 22K men kommer nok snart ned i 19-20K når flere forhandlere får det.
Af kennethm
Prøv også at kigge et LG 55LM660

Det har det du vil have + passiv 3D som skulle fungere bedre en aktiv 3D på LED skærme - ifølge mangfe test. Også smukt at se på - som jeg gætter på betyder noget.

Koster pt. 22K men kommer nok snart ned i 19-20K når flere forhandlere får det.
Tak for dit svar.

Jeg har skam haft et godt øje til de nye LG skærme, da jeg synes det passive system var fascinerende og lød lovende.
Jeg troede også den aktive del stadig ville genere mine øjne, da jeg fik ondt i dem på kort tid ved mit sidste tv (Samsung d6755 med aktiv) men efter at have set 3d på diverse aktive skærme i over 30 minutter uden at blive generet af det, besluttede jeg mig for at det var ligegyldigt om det var passiv eller aktiv.

Var dybt fascineret af LG lm760 i 55" da den kom frem i elgiganten, designet var flot men underordnet da det er billedet jeg søger, og her fungerede tv'et også rigtig godt. Men sammenlignet med Samsungs es7005 som stod lige ved siden af i 55", var jeg ikke i tvivl om at jeg bedre kunne lide billedet på Samsungs, både i aktiv og 2d. Dog ved jeg ikke om det er fordi LG's skulle indstilles anderledes, da jeg ikke er en haj på disse punkter.
Men den står til 22.000,- ligesom Samsungs ligenu, som desværre er for meget.
Til de overpriser ville jeg meget hellere købe Sonys hx855 til blot små 16000,-!
Hvis vi nu lige ændre mit budget, til max 17.000,-, hvilket tv ville der så kunne blive tale om? Har kigget meget efter Samsung ps64d8005 da det er en stooooooor skærm der skulle have det hele, har dog desværre ikke set den live nogle steder, og har læst at den buzzer meget:-( men er det noget værd at kigge på, eller andre plasma/led til den pris?

Vil som sagt gerne gøre det så billigt som muligt da jeg gerne vil købe et lydsystem ved siden af.
Af THM
ps64d8005 er bedre end de andre der nævnes på billedekvalitet(den kan vise et mere korrekt billede). men da du tilsyneladende søger det stik modsatte end de fleste anmeldere og billedentusiaster søger er det ikke sikkert du vil syntes den er det.

jeg syntes syntes f.eks. ikke at et motionsystem sat til maks. giver levende/livagtigt billede, men gør bevægelserne kustige og forkert i tempo, samt at de i mage tilfælde giver en del direkte fejl og artifakter i billedet(set på samsung, panasonic og philips).

sony's motionflow skulle dog have en indstilling clear/klar, der skulle give et flydende billlede uden at det skulle virke helt så kunstigt...
Af kennethm
ps64d8005 er bedre end de andre der nævnes på billedekvalitet(den kan vise et mere korrekt billede). men da du tilsyneladende søger det stik modsatte end de fleste anmeldere og billedentusiaster søger er det ikke sikkert du vil syntes den er det.

jeg syntes syntes f.eks. ikke at et motionsystem sat til maks. giver levende/livagtigt billede, men gør bevægelserne kustige og forkert i tempo, samt at de i mage tilfælde giver en del direkte fejl og artifakter i billedet(set på samsung, panasonic og philips).

sony's motionflow skulle dog have en indstilling clear/klar, der skulle give et flydende billlede uden at det skulle virke helt så kunstigt...
Tror det er svært både for mig og for jer at se hvad jeg søger og forstå hvad i mener korrekt bevægelse i et billede er.
Prøver lige at søge på youtube for at se om jeg kan finde et klip der demonstrere den flydende bevægelse jeg søger, for synes ikke det bør fremstå som kunstigt (igen måske misforståes det fra min side)

Bortset fra det, så er jeg ret sikker på at jeg som nybegynder til det her, vil synes de fleste billedresultater på diverse skærme er vildt flotte da jeg aldrig har oplevet noget i så høj kvalitet før.
Derfor vil jeg gerne ledes på rette spor mht. Hvilket billede der så bør være bedst.
Har læst mange steder nu at ps64d8005 er virkelig tæt på vt30 og på nogle punkter bedre bl.a. 3d mæssigt. Findes der så en led skærm der kan hamle op med de to skærme?

Det er bare så fristende når en 64 koster næsten det samme som en 55", da størrelsen betyder meget men 55 vil være rigeligt.

Har også læst og set nogle klip omkring pana gt50, overgår den så ps64d8005 billedemæssig og 3d mæssigt, da rasmus mener psd8005 er en konkurrent til gt30?

Et sidespørgsmål:
Er der nogle der har hørt om de nye plasma skærme fra LG? Kan se deres topmodel i plasma er sat til under 20.000,- i 60", hvilket forundre mig lidt da de andre topnodeller i led er noget dyrere?
Skal op og se pm680 på fredag i elgiganten men de påstår de ikke får pm970 til udstilling men kun som lagervare så et ydermere spørgsmål er hvad forskellen på disse to er udover prisen, da jeg ikke kan finde de informationer på LG's hjemmeside.
Af THM
Ps64d8005 sku være bedre på bla. Sortniveau end 51" ditto.
Mener dog også at flere led modeller er ganske gode. Og du går fat i nogle af de bedste her i tråden.
Hvis du vil spare lidt i forhold til dem, tjek evt. Sony nx723 ud den har fået ret god kritik på avforums. Den handles for 12k for 55" du skal nok lige se om 3d lever op til dine krav... Det er iøvrigt en 2011 model:-)
Af kennethm
Ps64d8005 sku være bedre på bla. Sortniveau end 51" ditto. Mener dog også at flere led modeller er ganske gode. Og du går fat i nogle af de bedste her i tråden. Hvis du vil spare lidt i forhold til dem, tjek evt. Sony nx723 ud den har fået ret god kritik på avforums. Den handles for 12k for 55" du skal nok lige se om 3d lever op til dine krav... Det er iøvrigt en 2011 model:-)
Okay det lyder da lovende, men alligevel forundre det mig lidt hvorfor samme model er bedre i større skærmstørrelse, er der andre fordele eller ulemper ved at vælge en større skærm? Udover måske strømforbruget.

Tak, den undersøger jeg lige!
Men problemet er blot at det er uhyrligt svært at finde de "gamle" modeller i butikkerne så det kan undersøges, men håber Sony centeret har den stående.

Er der nogle der ved hvor der er et Samsung d7005 stående som en udstillingsmodel?

Se nu har jeg lagt mærke til at der ofte skrives at plasma er til film og tv-programmer, mens led er til gaming.
Hvis tv'et oftest ville blive anvendt til ps3 spil, er dette sandt?
Synes nemlig jeg kan læse mig til at samtlige plasmaer har lavere inputlag, hvilket jeg forstår som at den håndtere gaming hurtigere end LED?

Er der nogle der har stiftet kendskab med det nye fra LG, kaldt PLED? har kun lige hurtigt læst omkring at folk påstår det er en hybrid, altså en kombination agtig ting mellem led og plasma?
Af kennethm
Hvis du vil spare lidt i forhold til dem, tjek evt. Sony nx723 ud den har fået ret god kritik på avforums. Den handles for 12k for 55" du skal nok lige se om 3d lever op til dine krav... Det er iøvrigt en 2011 model:-)
Har lige læst en smule hurtige specs, og allerede der kan jeg se at den muligvis ikke kan leve op til billedekrav, da den kun lever et 100hz billede, hvilket ikke kan trække de hurtige actionscener med bløde bevægelse uden motionblur, så tror den allerede er udelukket, dog ser den ellers fin ud.

Det skal siges at det er ligegyldigt om det er en 2011 eller 2012 model, det skal bare være et kanon billede samt en kanon 3d oplevelse!
Bl.a. Derfor jeg er så interesseret i om Samsung d7005 er ligesom es7005 på billedekvalitet i 2d og 3d, da den skærm virkelig er flot.
Men mangler nærmest at se dem live ved siden af hinanden :-)

Sidespørgmål: hvad er det ved et plasma der giver bedre 3d oplevelse?
Kommer diverse ting "længere ud" af skærmen ved plasma end led?
Af Mysen
Om der er 100 eller 800hz er et fedt. Det handler om kunstig beregning af ekstra billeder, og evnen til at beregne rigtigt er vigtigere, end at den beregner 1 eller 3 imellem de "ægte" billede. Kort sagt, så siger specs ikke noget om, hvor godt interpolationsystemet er. Og dog, et tv med mange hz, har teoretisk set endnu flere regnefejl.

HX855 er dog så billig, at opgradering fra NX723 næsten ikke kan svare sig at misse.

Plasma er bedre til aktiv 3D fordi den er hurtigere. En LCD viser billedet, ved at en konstant lyskilde (LED)gennemlyser krystaller. En plasma producerer lyset i hver celle, hvilket betyder, at den blinker - hurtigere end øjet kan opfatte. Aktiv 3D viser skiftevis billedet til venstre øje og til højre øje, og med den konstante lysskilde kan det give en retention, der ses som skygger, også kaldet crosstalk. Dvs. du ser skygger fra venstres øjes billede med dit højre øje, - og omvendt.
Plasmaskærmene mindsker crosstalken, da det at skulle blinke, er en del af teknologien.
Af kennethm
Om der er 100 eller 800hz er et fedt. Det handler om kunstig beregning af ekstra billeder, og evnen til at beregne rigtigt er vigtigere, end at den beregner 1 eller 3 imellem de "ægte" billede. Kort sagt, så siger specs ikke noget om, hvor godt interpolationsystemet er. Og dog, et tv med mange hz, har teoretisk set endnu flere regnefejl.

HX855 er dog så billig, at opgradering fra NX723 næsten ikke kan svare sig at misse.

Plasma er bedre til aktiv 3D fordi den er hurtigere. En LCD viser billedet, ved at en konstant lyskilde (LED)gennemlyser krystaller. En plasma producerer lyset i hver celle, hvilket betyder, at den blinker - hurtigere end øjet kan opfatte. Aktiv 3D viser skiftevis billedet til venstre øje og til højre øje, og med den konstante lysskilde kan det give en retention, der ses som skygger, også kaldet crosstalk. Dvs. du ser skygger fra venstres øjes billede med dit højre øje, - og omvendt. Plasmaskærmene mindsker crosstalken, da det at skulle blinke, er en del af teknologien.
Med disse "regnefejl" du nævner, er det så det som resultere i blur og "judder" ved hurtige scener?
Så vidt jeg har forstået nu, så desto flere Hz = desto flere billeder vil der blive sat ind efter hinanden, for at danne et flydende billede.
Og det er netop derfor jeg søger et tv der levere 200hz aka. 200 billeder (i sekundet, mener jeg det er?)
Jeg vil nemlig have de flydende billeder uden blur og judder, som jeg nemlig oplevede ved mit 100hz Samsung!
Nu talte jeg med Sonys sælger og andre sælgere rundt omkring og har læst mig til, at der findes 50 Hz, 100hz og 200hz.
Derfor har jeg valgt at jeg ikke vil have under 200hz, også kendt som 800hz blandt Samsung og Sony og nu også LG.
Tager jeg helt fejl i dette med at 200hz levere bedre billeder end 100hz?

Vil også vove den påstand at de sidste 4000,- er godt givet ud på Sonys nye skærm. Dog er det der holder mig tilbage, at deres 3d briller kun holder 3 timer i standby, og jeg synes ikke at 3d dybden var helt som Samsung es7005, dog kan dette skyldes mange ting såsom at fjernsynet var længere væk og at lokalet var anderledes belyst og diverse indstillinger måske.

Hertil er jeg så nysgerrig om, man kan bruge 3d briller fra Samsung eller Panasonic, da jeg har søgt på ebay.de efter de 3d briller til Sony skærmen, fremkom der nogle briller som stod de fungerede både til Samsung, Panasonic og Sony? Det forvirre mig dog at jeg har hørt Samsungs kører på bluetooth mens Sonys er infarøde?

mysen tusind tak for din information! Endelig har jeg forstået hvad crosstalk er :p
Og efter din forklaring forstår jeg det så som at plasma dermed også giver mere korrekte billeder/farver i 3d end led, da den som du nævner tænder og slukker for hver celle fremfor konstant belysning?
Men er den mængde crosstalk der eksisterer på led skærmene idag, noget som selv en normal tv bruger som mig efter at have forstået informationen, ville ligge meget mærke til?
Har godt hørt der ikke opstår crosstalk på passive systemer, men synes bare den aktive del jeg fik demonstreret viste meget flottere detaljer samt et mere behageligt billede end passiv (her fik jeg vist Samsung es7005 mod LG lm760 begge i 55") og det er netop grunden til jeg kigger mere efter aktiv 3d nu.

Efter gennemlæsning af flere tråde både på avforums og her på flatpanels, synes jeg at kunne læse mig til Samsung ps64d8005 slår Panasonic vt30 på en del punkter, og da jeg søger en skærm der er lys ligesom led skærmene fanger det mig meget at den siges at være lysere end vt30.
Men nu kan jeg se at gt50, er 30% lysere end sidste års, men at samtlige købere har haft masser af problemer med denne skærm (avforums), er Panasonic i virkeligheden blevet overhalet af Samsung nu, eller er det så små forskelle at et øje som mit ikke ville se det? :-)
Af Mysen
PS64D8005 vinder på lysstyrken i forhold til VT30, den tangerer på bevægelse og 3D, og så vinder VT30 på resten, dvs. bl.a. sortniveau. Der er problemer med begge modeller, som der også er med alle andre, og når du finder negative kommentarer om GT50, så er det fordi folk forventer perfektion. GT50 skulle være næsten lige så god som VT50, der efter sigende er en klar opgradering ifh til sidste års VT30 og sitets nye referencemodel. Derfor vil min vurdering være, at GT50 i år slår Samsung PS64E8005, og derfor altså også D8005.

Når det er sagt, så er PS64D8005 temmelig meget billigere, og de ekstra tommer er ikke så dumme endda.

Med regnefejl mener jeg ikke Judder og slør. Judder kommer fra en dårlig kilde, og det kan f.eks. være en 23,976 fps film, der afspilles med 50 hz + interpolation. Hvis tv'et selv skal beregne farverne på 2 mio pixels 3 ud af 4 gange, så er der risiko for at den regner forkert i nogle af de pixels 3 ud af 4 gange. Dette kan ses som fnidder, grums, hakkeri og andre artefakter.

Min forklaring af 3D og forskellen på teknologier forklarer ikke noget om farvekorrekthed. Det er bare typisk i test, at farverne er lidt mere præcise, og at gammakurven er lidt fladere på en plasma, men hvorfor det er tilfældet, kan eg altså ikke svare på. Det må være op til en af eksperterne, og hér kan du bare lede efter indlæg fra eksempelvis Bantam eller Otto J. (Torben Rasmussen kan også svare, men han laver mange andre ikke-nørdede indlæg også)
Det forklarer til gengæld nogenlunde, hvorfor en plasmaskærm er hurtigere, og derfor kan undgå slør og judder bedre end en LCD skærm med interpolation slået fra. - Jeg vil aldrig selv tænde for et interpolationsystem, for jeg foretrækker hakkeri fra den dårlige kilde frem for de mange artefakter og den kunstige bevægelse, som systemerne introducerer. En god kilde hakker ikke, selv om den kun kører 24 eller 50hz.