Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Otto J
T_skaaning skrev: Du blander æbler og pærer sammen, når du blander emnet "standarder for billedudveksling" sammen med emnet "ideel billedindstilling".
Nej, det gør jeg netop ikke, og det tror jeg at alle andre end dig godt kan gennemskue, så jeg tror vi er nået dertil i diskussionen hvor jeg får ret og du får fred.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
T_skaaning skrev:
Otto J skrev:For the record: Der er mange variabler i sådan et screeenshot - kameraet, omgivelserne, skærmen der kigges på - men pågældende scene bruger jeg som reference hver gang jeg kalibrerer, og på min skærm ser billedet til højre meget langt fra ud som det skal gøre når det er korrekt. Sammenligningen kan kun bruges til at vise hvor stor forskellen er, ikke til at vise hvordan det skal se ud når det er korrekt. Det kan man ikke se via et screenshot på en monitor, det må man se live.
Er der da slet ingen, der læste det forbehold jeg tog?
Jo, jeg læste godt dit forbehold, men den tekst du indleder indlægget med efterlader en del tvivl. Det burde slet ikke give anledning til udtalelser omkring hvorvidt kalibreringen er korrekt når man betragter et fotografi af det på egen monitor.
Af T_skaaning
Tommy K skrev:Min pointe er at en standard er et objetivt fænomen der gør at man kan skelne mellem forskellige emner, f.eks. pærer og bananer. Herunder kan man naturligvis også tillægge emnerne diverse egenskaber. Altsammen objektivt, og målbart.

Sidenhen kan man så have alle de subjektive holdninger til dette, og ligeledes agere subjektivt.

Men man kan ikke lade set subjektive være referencerammen, for så bliver alt relativt, og det kan man ikke thi så mangler et hvert pejlepunkt.
Hej igen Tommy.

Det har du da helt bestemt ret i. Mens en standard er et objektivt fænomen, så er det imidlertid subjektivt hvilken standard man forholder sig til / arbejder med i en branche, hvor der findes mange standarder.
Af T_skaaning
Jo, jeg læste godt dit forbehold, men den tekst du indleder indlægget med efterlader en del tvivl. Det burde slet ikke give anledning til udtalelser omkring hvorvidt kalibreringen er korrekt når man betragter et fotografi af det på egen monitor.
Hej T Rasmussen.

Hvis det er tilfældet, at du ikke mener, at et indlæg giver anledning til udtalelse, da bedest du venligst ikke oprette indlægget.

Jeg forstår, at du viste os billedet for at pointere, at kalibrering kan medføre et helt andet billede. Jeg udtalte mig blot i en helt simpel, overfladisk facon, idet jeg sagde - at jeg ville gå efter en mellemvej af de 2 ekstremer (hhv meget lys / meget dunkel).

Beklager jeg igen kom til at udtale mig om det billede, du ikke vil have vi udtaler os om.

Mvh T Skaaning.
Af T_skaaning
Otto J skrev:
T_skaaning skrev: Du blander æbler og pærer sammen, når du blander emnet "standarder for billedudveksling" sammen med emnet "ideel billedindstilling".
Nej, det gør jeg netop ikke, og det tror jeg at alle andre end dig godt kan gennemskue, så jeg tror vi er nået dertil i diskussionen hvor jeg får ret og du får fred.
Hej Otto,

et meget overbevisende "nej"-argument, du bringer der. Jeg vil blot henvise dig til at læse mit forrige indlæg til dig endnu engang.

Tak for freden, så må du hilse Spielberg, Scorsese og Hollywood-teamet, når du skal på arbejde igen. Mr. pro.
Af JohnHansen
T_skaaning skrev: Man kan jo sige, at vi har undervist hinanden lidt her på Flatpanels. ;)
Jeg tror ikke du har undervist særlig mange i denne tråd...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
T_skaaning skrev:Hej T Rasmussen.

Hvis det er tilfældet, at du ikke mener, at et indlæg giver anledning til udtalelse, da bedest du venligst ikke oprette indlægget.

Jeg forstår, at du viste os billedet for at pointere, at kalibrering kan medføre et helt andet billede. Jeg udtalte mig blot i en helt simpel, overfladisk facon, idet jeg sagde - at jeg ville gå efter en mellemvej af de 2 ekstremer (hhv meget lys / meget dunkel).

Beklager jeg igen kom til at udtale mig om det billede, du ikke vil have vi udtaler os om.

Mvh T Skaaning.
Drop nu den fornærmede attitude. Du dramatiserer min kommentar lidt rigeligt. Min pointe var, at selvom du skrev en notits om at din skærm muligvis viste tingene lidt skævt, så lod det til at du stadig ville udtale dig om kvaliteten af kalibreringen. Mellemtingen mellem de to billeder vil stadig være ret forkert set ift. D65 referencen, hvilket linket i samme indlæg også viser.

Vi ser af og til tråde, hvor folk poster billeder af andres skærme, hvor der fremføres argumenter for perfekte farver og vanvittige sortniveauer alene på baggrund af et foto. Jeg ville blot gerne holde en sådan debat ude af denne tråd.
Af T_skaaning
Der er skam intet drama og ej heller, er jeg fornærmet - prøvede bare at forklare mig tydeligere, så du ikke misforstod mig fortsat. :-)

Lad os nu ikke dvæle mere ved billederne og derfor heller ikke inddrage D65-diskussion ud fra disse billeder.

I den udstrækning jeg udtalte mig om kvaliteten af kalibreringen hang det sammen med den generelle tendens for kalibrering, Flatpanels arbejder efter, - altså noget mørk og dunkel (subjektivt).
Af T_skaaning
JohnHansen skrev:
T_skaaning skrev: Man kan jo sige, at vi har undervist hinanden lidt her på Flatpanels. ;)
Jeg tror ikke du har undervist særlig mange i denne tråd...
Tror desværre heller ikke, der er meget, der er har sat sig fast, nej.
Af xcardman
T_skaaning

det eneste du har bidraget med i denne debat er din egen mening hvordan et billede skal se ud

fint du indstiller dit eget udstyr efter hvad du synes er bedst, bare jeg ikke skal se på det

Hvis Rasmus havde samme holdning til hvordan billedekvalitet skulle se ud som dig.

så var der nok ikke mange som gad og se en test på flatpanels.

der er alså noget som hedder D65 og den forholder alle seriøse anmelder sig til

da jeg købte mit pio krp, var det netop udfra målinger fra forskellige site som laver anmeldelser ud fra d65.
ergo var jeg også tilfreds med mit køb, uden så meget som have set det inden køb.

Men et plus er dog du ikke er ansat i DR mere
Af T_skaaning
xcardman skrev:T_skaaning

det eneste du har bidraget med i denne debat er din egen mening hvordan et billede skal se ud

fint du indstiller dit eget udstyr efter hvad du synes er bedst, bare jeg ikke skal se på det

Hvis Rasmus havde samme holdning til hvordan billedekvalitet skulle se ud som dig.

så var der nok ikke mange som gad og se en test på flatpanels.

der er alså noget som hedder D65 og den forholder alle seriøse anmelder sig til

da jeg købte mit pio krp, var det netop udfra målinger fra forskellige site som laver anmeldelser ud fra d65.
ergo var jeg også tilfreds med mit køb, uden så meget som have set det inden køb.

Men et plus er dog du ikke er ansat i DR mere
Kære ven, D65 kan opnås på mange forskellige måder, derudover har de nye TV en masse billedmæssige funktioner, som slet ikke har indflydelse på, hvor hvidbalancen ligger.

Jeg er tilfreds med min aktivitet i denne tråd, idet jeg synes den fint illustrerer, hvordan Flatpanels er en forholdsvis indelukket konstellation, der ikke er lydhør for forslag til fornyelse/forandring - der er flere punkter, jeg har ønsket, man har taget i mente her på flatpanels for at overveje. Men man har ikke været lydhør for nye forslag men blot i stor stil besvaret med paraderne oppe. Det er lidt det samme billede man ser, når man i en tråd med temaet "hvilket tv bør jeg vælge?" foreslår et TV, som ikke er Panasonic. Da vælter de samme 5-6 personer ind hver gang og rotter sig sammen i et overbevisende flertal, som gør at hver eneste nye medlem her på sitet gang på gang falder for den samme foreslåede model.

Det er altså et inkarneret mindretal, der her på sitet dikterer de faglige vurderinger, og man er ikke særlig åben for faglige vurderinger udefra - disse elimeres hurtigt af det selv samme inkarnerede mindretal (Dette er både mine vurderinger og TÆNK's måde at anmelde på, jo en god illustrering af - Nej,I er helt på afveje, kun VI gør det på den rigtige måde; sådan lyder svaret fra Flatpanels.) - Et mindretal, som grundet stor aktivitet figurerer (på falsk vis optræder) som et flertal.

Det er den lektie, jeg har lært om Flatpanels i denne tråd.

Mht DR kan jeg fortrøste dig om, at jeg stadig er ansat herved. Jeg ville vise dig belæg, men foretrækker ærlig talt ikke at blive stalket. Samtidig tror jeg efterhånden, jeg kan ruske op med hvad som helst, uden nogle (som har været aktive i denne tråd) vil stole på det ;) Noget det igen viser en ret indelukket adfærd.
Af xcardman
hold da op :D

det siger vist alt

glem det

du kører vel også bil efter hvad du synes er bedst

jeg ved stadig ikke hvordan Tænk tester, det er jo en meget stor hemmelighed

tænk dig om, når du læser en tænk test
Af tsn
Som læser af denne tråd, må jeg give Skaaning ret i, at der skal ikke tvivles meget omkring FP, før ulvene står i kø, mod ellers harmløse "kritiske" punkter og dette er faktisk ødelæggende for en god dialog! . Er ellers flittig læser af Forummet og det er normalt i en "sober" tone uden personlige angreb - Omvendt, skal der altid kunne ses fra begge sider af sagen, før man "enevældigt" fører sig frem (hvem havde det der ordsprog omkring dette emne?).

Otto og T_skaaning - I er på kollisionskurs, hvis I ikke har opdaget dette, og det er ikke sundt for FP!
Af PhDream
tsn skrev:Som læser af denne tråd, må jeg give Skaaning ret i, at der skal ikke tvivles meget omkring FP, før ulvene står i kø, mod ellers harmløse "kritiske" punkter og dette er faktisk ødelæggende for en god dialog! . Er ellers flittig læser af Forummet og det er normalt i en "sober" tone uden personlige angreb - Omvendt, skal der altid kunne ses fra begge sider af sagen, før man "enevældigt" fører sig frem (hvem havde det der ordsprog omkring dette emne?).

Otto og T_skaaning - I er på kollisionskurs, hvis I ikke har opdaget dette, og det er ikke sundt for FP!
Du har vist ikke læst mange af T_skaanings indlæg.

Man kan ikke forvente at blive modtaget med åbne arme, når man selv kommer med en lukket, arrogant, bedrevidende attitude. Dette fremgår klart af de nylige tråde, som T_skaaning har deltaget i.

Jeg synes faktisk, at folk har været umådelig flinke ved personen, kommet med saglige argumenter, beviser, brugt tid og kræfter på at diskutere pænt. *personligt angreb fjernet af moderator*

I mine øjne har folk på FP vist, at de er flinke ved selv den værste troll.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11