Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lennon
"dinside.no er helt håbløs mht troværdige test af tv . Jeg havde på et tidspunkt en mindre dialog med en af testerne omkring ambilight. Jeg har absolut ikke selv viden på raketforskerniveau, og citerede derfor bla nogle af OttoAV´s velformulerede og saglige kommentarer om emnet.Vedkommende tester var til sidst helt væk, og fablede om EISA-awards, og jeg ved ikke hvad . . .

Nævnte Philips kan stadig være et godt billedperformende TV , men der skal altså helt andre testsites på banen . .
Brugeravatar
Af edinger
hlh skrev:edinger, lennon etc har altid travlt med kritik af philips men glemmer (belejligt) at Philips på mange områder har bidraget til den udvikling der har betydet at LCD er på højde med Plasma. Hvis ikke bedre som fx mange syndes at 9706 er her i 2011 udgaven :o :o :o
Sjovt, som man skal anklages for at være (over)kritisk, blot fordi man ikke falder på halen over et enkelt positivt indlæg fra et test-site af tvivlsom valør.

lennon skrev:...og [jeg] citerede derfor bla. nogle af OttoAV´s velformulerede og saglige kommentarer om emnet.Vedkommende tester var til sidst helt væk, og fablede om EISA-awards, og jeg ved ikke hvad...
Så manglede det bare, at der kom en henvisning til 'TÆNK' 8)
lennon skrev:Nævnte Philips kan stadig være et godt billedperformende TV , men der skal altså helt andre testsites på banen.
Helt enig.
Mysen skrev:Om jeg fatter, du tør poste inde i den her tråd...
Indrømmet, det er også at friste skæbenen :)
Af Mysen
Ham_Der_Hansen skrev:Mysen
Jeg kan nu ikke se noget forkert i det, forummer er jo netop til at dele erfaringer og debatterer. Det er da det der er det gode ved den slags. Jeg har aldrig lagt skjul på at være Philips fanboy.

Jeg er dog lidt træt af, at man ikke kan have en anden mening end majoriteten både hvad angår mærke og teknologi det værende f.eks. Samsung vs Panasonic eller LCD/LED vs Plasma. Jeg gider personligt ikke Plasma, men render ikke rundt og siger det er dårligt – fordi jeg ikke gider det. Jeg disser heller ikke Panasonic fordi jeg er til Philips osv.

Jeg forstod bare ikke edingers retorik, nu kender jeg ikke det norske hardware.no og aner ikke hvilke briller de anmelder ud fra og hvor seriøse de er. Jeg fornemmede bare at man ikke tog den norske test seriøst og nu kender jeg ikke det pågældende norske test, men faldt over testen i forbindelse med en google søgning og vidste der var andre end mig der efterlyste test af fjernsynet. Om de er købt og betalt af Philips kan jeg ikke udtale mig om.

Jeg vil bare gerne læse lidt om hvordan fjernsynet klarer sig i test, ikke om det banker Plasma er bedre end V30 eller andet – blot en normal flatpanels test om det er et godt eller skidt fjernsyn - that's all.

Derfor kunne det være fedt hvis Rasmus fik testet fjernsynet.
Jeg pointerer skal heller ikke noget forkert i at man samles om en fælles interesse. Det er da netop det, et forum skal bruges til. Jeg synes bare, det er vigtigt, at man har kildeanalytiske briller på, når man læser en test. Derfor vil en kommentar som: "selv VT30 kommer til kort" være noget man kan forholde sig til som en udtalelse, ikke en faktuel sandhed. Jeg går ud fra, at I ønsker flere øjne på det produkt, som i har forventninger til, af præcis den samme årsag.

Denne test mangler ufatteligt mange ting, for at jeg skal kunne finde ham troværdig. Dette betyder ikke at 9606 er et dårligt tv, blot at jeg ikke stoler på manden.

Tv-et tændes, han justerer farverne så han SYNES de ser naturlige ud, og vurderer så PÅ ØJEMÅL, at billedet fremstår helt naturligt. Han bruger endda den indbyggede funktion, hvor seeren kan vælge, hvilket af to billeder, der ser bedst ud. - En funktion der af eksperter er meget kritiseret, idet det lægger helt afstand til det essentielle i definitionen af billedkvalitet.
Herefter konkluderer han, at tv'et har det bedste sortniveau nogensinde, og selv om han sandsynligvis har ret, så skal han simpelthen fange nogle af bivirkninger dette sortniveau medfører.

Philips har det bedste filter og local dimming, hvilket giver den bedste sort i lyse omgivelser. I mørke omgivelser vil den ikke være bedre end HX920 eller LW980, da de heller ikke lukker noget som helst lys ud, når der skal gengives sort. Her vil man så blive nødt til at se på begrænsningen af glorier samt gloriernes udseende fra vinkler, når de tre modeller skal skelnes. Det er den eneste måde, man kan bestemme det bedste sortniveau på disse LCD-modeller, men mange vil jo stadig foretrække den glorie-fri, ikke helt så sorte sort, som eksempelvis VT30 leverer.

Præcise farver vurderer han. Dette er simpelthen ikke muligt uden måleudstyr. Hvad han SYNES virker naturligt, kan af Rasmus eller en anden kalibrator virker unaturlige, fordi de er vant til at justere efter en vedtaget reference. Igen, - dermed ikke sagt, at Philips ikke kan få præcise farver; forfatteren i testen kan bare ikke vide, om det er lykkes for ham.

Der mangler en gradueringstest, så farvenuanceringen kan vurderes.

Hans vurdering af bevægelseshåndtering og opdateringshastighed er baseret på PMR systemet. Dette ville jeg altid slukke for, og jeg ville derfor ikke kunne bruge hans vurderinger til noget. Han kunne i stedet vurdere, at systemet virker godt/ bedre end andre systemer, men han må altså ikke basere tv'ets evne til at opdatere billedet på baggrund af noget, enhver videofil tager afstand fra. Det er muligt, at billedet med scanning backlight er hurtigere end alle andre LCD-modeller, men man kan bare ikke vide det ud fra denne test.

Jeg er ikke Philips-afstandstager, men jeg tager afstand til tests, hvor man går i strid med alle de ting, der definerer billedkvalitet. Det er ikke urimeligt at tro, at et så dyrt tv præsterer godt, men det er ikke på dette test-site, at man finder ud af det ;)
Af hlh
Nu er det ikke kun den norske test men fx også den engelske som jeg har linket til (og mange andre):

Konklusion er meget klar. Philips 9706 med Moth Eye er en af de bedste. Hvis ikke det bedste her i 2011 og mange mener at det også er bedre end plasma.

Men som altid på flatpanels.dk skal noget positivt fortrænges når det gælder philips (lad os bruge tiden på om en norsk test er valid eller ej.)

Teknologien er forklaret på dette link:

http://www.youtube.com/watch?v=3CKQW0U5 ... re=related

Når man har set denne lille film - en opfordring til endinger, mysen mfl - Forstår man hvorfor Philips 9706 er så fantastisk
Af Mysen
Du har ret. Jeg var slet ikke kildekritisk, og det er alligevel en helt og aldeles forkert måde at forholde sig til noget som helst, og internettet taler alligevel altid sandt.

Det er blot en fordom jeg har overfor Philips, der får mig til at skrive, hvad som helst. Ignorer bare mit input..
Af lennon
hlh skrev:Nu er det ikke kun den norske test men fx også den engelske som jeg har linket til (og mange andre):

Konklusion er meget klar. Philips 9706 med Moth Eye er en af de bedste. Hvis ikke det bedste her i 2011 og mange mener at det også er bedre end plasma.

Men som altid på flatpanels.dk skal noget positivt fortrænges når det gælder philips (lad os bruge tiden på om en norsk test er valid eller ej.)

Teknologien er forklaret på dette link:

http://www.youtube.com/watch?v=3CKQW0U5 ... re=related

Når man har set denne lille film - en opfordring til endinger, mysen mfl - Forstår man hvorfor Philips 9706 er så fantastisk
Medmindre jeg tolker sitet forkert, så har den Engelske test du linker til altså PanaVT30 som klokkeklar referencemodel/testvinder/editors choise . ?

Prøv at tage fanbrillerne af, og nærlæs Mysens fornemme indlæg grundigt igennem et par gange . .
Af hlh
Mysen

ok det er da fint nok at give den norske test en kritisk gennemgang (og det gør du meget overbevisende). Min pointe er bare det fjerne lidt fokus fra det væsenlig

1. Moth Eye teknologien har nogle enestående kvaliteter og tv med dette filter bliver løftet til nye højder.

Alle der har haft TV´et til test (dvs Philips 9706) har bemærket dette og mange mener at det er det bedste tv på marked lige nu.

Moth Eye er derfor en teknologisk gennembrud. Det drukner lidt her...Nok fordi det er philips.
Brugeravatar
Af edinger
hlh skrev:Alle der har haft TV´et til test (dvs Philips 9706) har bemærket dette og mange mener at det er det bedste tv på marked lige nu.
Jamen, det skal de da have lov til at mene. Mere interessant er det dog at finde ud af, hvad resultatet er, når skærmen bliver vejet på den objektive vægtskål op imod en internationalt fastlagt reference.

Det er vi i hvert fald nogen, som "mener" 8)
Af hlh
lennon

Prøv at læse indholdet på nedestående link

http://www.digitalversus.com/tv-televis ... -a404.html

Det positive ved denne side er at de ikke er enten for LCD eller plasma men erkender at disse to teknologier er ret ligestående i dag.

Lennon det kun være du selv skulle tage din plasma fanbrillerne af og erkende at Philips er noget af det bedst
Brugeravatar
Af edinger
hlh skrev:Det positive ved denne side er at de ikke er enten for LCD eller plasma men erkender at disse to teknologier er ret ligestående i dag.
I modsætning til...???

Det positive ved denne side er, at Rasmus Larsen hverken er for eller imod plasma eller LCD, men for god billedkvalitet – uafhængig af teknologien.

Det er synd, at du er så forblændet af Moth Eye-filtret, at du åbenbart er aldeles resistent over for saglig argumentation (læs: Mysen).
Af lennon
hlh skrev:lennon

Prøv at læse indholdet på nedestående link

http://www.digitalversus.com/tv-televis ... -a404.html

Det positive ved denne side er at de ikke er enten for LCD eller plasma men erkender at disse to teknologier er ret ligestående i dag.

Lennon det kun være du selv skulle tage din plasma fanbrillerne af og erkende at Philips er noget af det bedst
Nu skrev jeg også at hvis jeg læste siden rigtigt . Problemet var, at jeg glemte at nævnte Philips kun fås under 50" - og jeg søgte på sitets 50" reference = http://www.digitalversus.com/tv-televis ... a1375.html .

Jeg bliver med sikkerhed overbevist når de højt estimerede testsites AVforum , HDTVtest og Flatpanels skifter deres reference TV Pioneer 500/Panasonic VT30 ud med et Philips - og ikke før . . .
Af hlh
Edinger

Jeg er på ingen måde resistent over for saglig argumentation. Mysen har sagligt redegjort for hvorfor han ikke kan bruge den norske test til noget. Det er fint nok. Det afgøre dog ikke om Philips 9706 er et godt eller dårligt TV eller om Moth eye er et teknologisk gennembrud.

Denne tråd starter med et ønske at flatpanels.dk tester denne skærm. Afledet heraf er spørgsmålet om Moth eye er et teknologisk gennembrud. Her er svaret et klart ja og hvis du er uenig...Så kom på banen

Du kunne starte med at se linket på YouTube

;)
Af Mysen
hlh skrev: Mysen har sagligt redegjort for hvorfor han ikke kan bruge den norske test til noget. Det er fint nok. Det afgøre dog ikke om Philips 9706 er et godt eller dårligt TV eller om Moth eye er et teknologisk gennembrud.
Jeg er glad for, at det er sådan, du opfatter mit indlæg, for det var såmænd også bare hensigten. Det var ikke sådan, jeg fangede dit tidligere indlæg, da det hér lød som, at enhvert kritisk holdepunkt til noget, der handlede om denne model skyldes mit og de andres (her iblandt også Rasmus Larsens)tilhørsforhold til plasmeteknologiens, eller måske direkte afstandtagen til Philips som producent. Det er også derfor, jeg smed det noget barnlige og sarkastiske indlæg, for på daværende tidspunkt virkede du ikke som en, der ville være i stand til at se tingene med et bredere perspektiv.

Jeg vil også meget gerne se en test af 9706, og det er fordi jeg er interesseret i alle slags tv, -på tværs af teknologier. Hvis moth filteret er så godt som videoen på youtube viser det, så løser det jo blot ét parameter, selv om dette parameter kan være afgørende for de fleste. For mig, der ikke døjer voldsomt med reflektioner, vil det kun bevirke en meget lille forskel i sortniveau i dagstimerne og jeg vil derfor måske se effektiviteten af local dimming samt farvepræcision som vigtigere områder for mig, mens det for folk med meget stort lysindfald kan være en afgørende faktor i forhold til valget af tv.

jeg ser iøvrigt ikke 9706 som en direkte konkurrent til VT30, men nærmere som et alternativ til plasmatopmodellerne. Det er til gengæld en direkte konkurrent til eksempelvis HX920 og ikke mindst LW980, der også bruger passiv 3D teknologi.
Af Ham_Der_Hansen
Mysen skrev:
hlh skrev: Mysen har sagligt redegjort for hvorfor han ikke kan bruge den norske test til noget. Det er fint nok. Det afgøre dog ikke om Philips 9706 er et godt eller dårligt TV eller om Moth eye er et teknologisk gennembrud.
Jeg er glad for, at det er sådan, du opfatter mit indlæg, for det var såmænd også bare hensigten. Det var ikke sådan, jeg fangede dit tidligere indlæg, da det hér lød som, at enhvert kritisk holdepunkt til noget, der handlede om denne model skyldes mit og de andres (her iblandt også Rasmus Larsens)tilhørsforhold til plasmeteknologiens, eller måske direkte afstandtagen til Philips som producent. Det er også derfor, jeg smed det noget barnlige og sarkastiske indlæg, for på daværende tidspunkt virkede du ikke som en, der ville være i stand til at se tingene med et bredere perspektiv.

Jeg vil også meget gerne se en test af 9706, og det er fordi jeg er interesseret i alle slags tv, -på tværs af teknologier. Hvis moth filteret er så godt som videoen på youtube viser det, så løser det jo blot ét parameter, selv om dette parameter kan være afgørende for de fleste. For mig, der ikke døjer voldsomt med reflektioner, vil det kun bevirke en meget lille forskel i sortniveau i dagstimerne og jeg vil derfor måske se effektiviteten af local dimming samt farvepræcision som vigtigere områder for mig, mens det for folk med meget stort lysindfald kan være en afgørende faktor i forhold til valget af tv.

jeg ser iøvrigt ikke 9706 som en direkte konkurrent til VT30, men nærmere som et alternativ til plasmatopmodellerne. Det er til gengæld en direkte konkurrent til eksempelvis HX920 og ikke mindst LW980, der også bruger passiv 3D teknologi.
Jeg kan ikke være mere enig og håber forsat på en "rigtig" test af fjernsynet :-) ærligt kender ikke baggrunden for den norske eller engelske test og har hele tiden efterlyst en test herfra - håber den dag kommer - hvis det kan lade sig gøre. Det er en skærm jeg er meget hooked på, det er der vist ingen der kan være i tvivl om. Hvordan den klarer sig mod plasma, er ikke det der betyder noget for mig, men derimod hvordan klarer den sig mod andre LCD/LED skærme i samme "kategorina" :-)