Ham_Der_Hansen skrev:
Mht. billedekvalitet er det jo meget individuelt nogen er til det ene og nogen er til det andet. Jeg ved godt at der er standarder for farvegengivelse osv. Men det må og kan kun blive et individuelt valg, den enkelte selv skal tage stilling til. At jeg hælder mest til se at indstille mit fjernsyn efter mine præferencer gør hverken mig til et dårligere mennesker eller mit tv til det værste skod.
Det er desværre lidt det jeg læser at nogen forsøger, kan være at jeg tager fejl. 
Jeg mangler lidt at svare på dette: Nej, det mener jeg ikke at jeg eller andre prøver på. Det JEG prøver på, er at oplyse. Jeg er enig i at det er et individuelt valg om man ønsker at følge den korrekte gengivelse eller ej. Men for at tage det valg, er det væsentligt at man forstår hvad gevinsten er ved at gøre det. Målsætningen med det er nemlig som sagt IKKE at give den "flotteste" oplevelse af billedkvalitet. Det er faktisk netop at få fokus VÆK fra billedkvalitet, og over på indholdet. Spørg ALLE der har fået et tv kalibreret af mig, om de justerer mere eller mindre på tv'et efter at jeg har været der. Du vil få svaret at folk ser film og tv sådan som det nu engang ser ud, i vished om at det er sådan det nu engang skal se ud, så tilnærmet som det kan komme på ens udstyr.
Essensen er: Nej, det er ikke op til den enkelte at bestemme hvordan billedet skal se ud - HVIS det man ønsker er den bedste oplevelse af filmen. Hvis det ikke er det man ønsker, så kan man gøre som man vil, men hvis vi ser film for indholdets skyld og ikke for formens skyld, så er det hverken dig, mig, producenten eller tv-selskabet der skal bestemme hvordan filmen skal se ud - det er producenten af filmen/tv-udsendelsen. At gengive billedet korrekt, drejer sig om at lade filmproducenten bestemme hvordan filmen ser ud.
Når jeg siger at det er oplysning at fremhæve dette, så er det fordi jeg mener at man ganske enkelt går glip af en masse oplevelser, hvis man ikke oplever filmen sådan som den er tiltænkt (tilnærmelsesvist). En film er ikke kun historie og skuespil, det er også billede og lyd (der gives f.eks. præcist lige så mange tekniske oscars som kunstneriske - det er ikke tilfældigt). Nogenlunde ligesom at hvis man kun drikker whisky blandet op med cola, så går man glip af en masse smagsoplevelser. Det kan godt være at man så i starten vil synes det er alt for skrapt at drikke det rent, men hvis man tillader sig selv at vænne sig til det, så ligger der en masse interessante smagsoplevelser og venter, som man altså ikke får hvis man fyrer cola oveni.
For the record, jeg lever ikke af kalibreringer mere, så det her er altså ikke bare en salgstale...
Mvh. Otto