Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af edinger
Mysen skrev:
Emil Larsen skrev:Jeg var ude at se på skærmene i dag.

Panasonic har flotte farver, men jeg har svært at vende mig til det flimmer som alle plasmaskærme ser ud til at have. Kan godt være lcd er for sterilt, eller jeg har vendet mig til det fra computerskærme, men synes det er meget voldsomt på alle plasmaskærme (selv på dem til 20k +)

Samsung 5005 så ud til at hakke voldsomt ved nogle skærmtest, så det så nærmest tåbeligt ud i forhold til sony (der havde 100hz og ikke bare 50hz).

Sony havde dårlige farver i forhold til de andre.

Umiddelbart blev jeg meget forelsket i Samsung UExxD8005. Men den koster selvfølgelig også noget mere.

Kan nogen sige noget fornuftigt om de erfaringer jeg har gjort mig?

Er jeg blevet snydt af noget i forhold til den billige samsungs frekvens.
Kan man gøre noget for a minimere "grums" på plasmaskærmene? Da jeg kommer til at sidde ret tæt på skærmen, kommer det til at betyde en hel del.
- Du kan ikke vurdere farvernes kvalitet i en butik.
- Du kan ikke vurdere et tv's bevægelseshåndtering i en butik.
Testscener, der viser, hvor glimrende 100hz fungerer, er designet til at få 50hz til at se ringe ud, og de viser ikke, hvorfor de fleste slår 100 hz fra, altså at det ikke er en uundværlig feature..
- Plasma"grums" ser du ikke ved almindelig siddeafstand. Flimrer det til gengæld, og er dette generende for dig, så køb LCD.
- Jo dyrere tv, man køber indenfor samme mærke, jo bedre er det. Dog er LED altid prissat over tilsvarende plasma, mens design er den store årsag til prisspringet mellem D7005 og D8005.
[img]http://www.facebookpageinfo.com/wp-cont ... _thumb.jpg[/img]
Af Supergris
edinger skrev:
Mysen skrev:
Emil Larsen skrev:Jeg var ude at se på skærmene i dag.

Panasonic har flotte farver, men jeg har svært at vende mig til det flimmer som alle plasmaskærme ser ud til at have. Kan godt være lcd er for sterilt, eller jeg har vendet mig til det fra computerskærme, men synes det er meget voldsomt på alle plasmaskærme (selv på dem til 20k +)

Samsung 5005 så ud til at hakke voldsomt ved nogle skærmtest, så det så nærmest tåbeligt ud i forhold til sony (der havde 100hz og ikke bare 50hz).

Sony havde dårlige farver i forhold til de andre.

Umiddelbart blev jeg meget forelsket i Samsung UExxD8005. Men den koster selvfølgelig også noget mere.

Kan nogen sige noget fornuftigt om de erfaringer jeg har gjort mig?

Er jeg blevet snydt af noget i forhold til den billige samsungs frekvens.
Kan man gøre noget for a minimere "grums" på plasmaskærmene? Da jeg kommer til at sidde ret tæt på skærmen, kommer det til at betyde en hel del.
- Du kan ikke vurdere farvernes kvalitet i en butik.
- Du kan ikke vurdere et tv's bevægelseshåndtering i en butik.
Testscener, der viser, hvor glimrende 100hz fungerer, er designet til at få 50hz til at se ringe ud, og de viser ikke, hvorfor de fleste slår 100 hz fra, altså at det ikke er en uundværlig feature..
- Plasma"grums" ser du ikke ved almindelig siddeafstand. Flimrer det til gengæld, og er dette generende for dig, så køb LCD.
- Jo dyrere tv, man køber indenfor samme mærke, jo bedre er det. Dog er LED altid prissat over tilsvarende plasma, mens design er den store årsag til prisspringet mellem D7005 og D8005.
[img]http://www.facebookpageinfo.com/wp-cont ... _thumb.jpg[/img]
Same same...
Mysens svar er helt korrekt!!!
Af Emil Larsen
Kan i uddybe ang. 50hz vs. 100hz?

Alt andet lige, kan de testfilm, hvor det hakker voldsomt vel ikke andet end illustrere at det faktisk hakker voldsomt?

Eller?

(Måske sagt på en anden måde, hvordan kan de billeder snyde?)
Af Mysen
Testfilm viser billeder, der hakker ved 50 hz, fordi 50 hz ikke er nok til at gøre netop disse billeder flydende.
100 hz (eller 200, 400hz), beregner og indsætter kunstige billeder, der gør at filmen nu er tydelig.

Ved en almindelig film er det ikke nødvendigt med disse kunstige billeder, selv om de dog også her vil hjælpe en lille smule med at forbedre bevægelser.
Disse funktioner gør til gengæld billedet utrolig kunstigt, og det ligner lidt hjemmevideooptagelse. Soap-opera effekten kaldes det, -fordi al tv med 100hz aktiveret ligner en soap-opera. Det er efter min mening forfærdeligt at se på. Derudover er der mange regnefejl. Hvis en fodbold bevæger sig, så ved tv'et ikke hvornår den ændrer retning. Derfor kommer der fejl, når dette sker i form af artefakter omkring bolden.
Af Emil Larsen
Tak for dit hurtige svar.

Vil det sige (en gang til for prins Knud her), at til alm. brug vil jeg ikke kunne se "hak" i film ved 50hz?

Jeg må indrømme, at jeg rigtig gerne vil kunne lide plasmaskærme, men er nok blevet opdraget forkert for de irriterer mig desværre.

Hvis, hvad i ellers siger om 50hz vs 100+ er rigtigt, lyder samsung 5005 ikke så dum til prisen (når det nu er en constraint, og jeg ikke er faldet pladask for g30'eren).

En sidste ting jeg gerne vil høre om, er, har lysforhold effekt på, hvor meget "grums" man opfanger fra plasma? Jeg kommer til at sidde lidt tættere end alm. side afstand pga. størrelsen på min lejlighed (ca. 3-4 meter) og derfor mere end alm. kritisk over for den slags.
Senest rettet af Emil Larsen 14 aug 2011, 02:13, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
Jeg ved ikke hvad det er for noget " grums ", du ser på plasma - skærmene. De viser kun grums, hvis du fodrer dem med et dårligt signal...
Vent til du har stillet din skærm op i stuen, så kan du vurdere billedkvaliteten.
Senest rettet af Supergris 14 aug 2011, 01:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af edinger
At sammenligne Samsung 5005 med Panasonic G30 er som at sammenligne en jævn Suzuki med en Mercedes-Benz: No match.

Og på tre-fire meters afstand bør "grums" være din mindste bekymring. I særdeleshed med en skærm af så beskeden størrelse - afstanden taget i betragtning.

At vælge LCD fremfor plasma i det her prisleje vil være at skyde sig selv alvorligt i foden.

Jeg kan kun bakke op om Supergris.
Af xcardman
er super glad for min samsung 5005 og det viser et rigtig godt billede
langt bedre end for eksempel en pan px80, har selv haft en
men min er kun i 32 tommer
NEJ DEN HAKKER IKKE, hverken tv eller blu-ray

når man skriver no No match
så tror jeg simpelt hen ikke man har set en 5005 i filmprofil og indstillinger fra en 8005 som der er en test af her på siden

samsung har alså virkelig rykket sig i 2011

når det så er sagt, kommer problemet med en lcd skærm i 40 tommer eller over.
du skal sidde lige foran, ellers bliver billedet rigtig dårligt
samt der sikkert vil kunne ses noget mere ujævnlys
det er der intet af på min 5005
samt sort er målt til 0.03, så den viser faktisk helt sort
både om dagen og om aften

til stuen havde jeg nok valgt en pan 42g30
selvom den koster 1000 kr mere

til soveværelse eller køkken, en lcd/led skærm

ps har en pio 500M i min stue, så ved udmærket hvordan et godt 2D billede skal se ud
Brugeravatar
Af MigSelv
Emil Larsen skrev:Tak for dit hurtige svar.

Vil det sige (en gang til for prins Knud her), at til alm. brug vil jeg ikke kunne se "hak" i film ved 50hz?

Jeg må indrømme, at jeg rigtig gerne vil kunne lide plasmaskærme, men er nok blevet opdraget forkert for de irriterer mig desværre.

Hvis, hvad i ellers siger om 50hz vs 100+ er rigtigt, lyder samsung 5005 ikke så dum til prisen (når det nu er en constraint, og jeg ikke er faldet pladask for g30'eren).

En sidste ting jeg gerne vil høre om, er, har lysforhold effekt på, hvor meget "grums" man opfanger fra plasma? Jeg kommer til at sidde lidt tættere end alm. side afstand pga. størrelsen på min lejlighed (ca. 3-4 meter) og derfor mere end alm. kritisk over for den slags.
Grums eller ikke grums.
Du tror vel ikke, at et lcd billede ser mindre udtværet ud på kort afstand. Jeg har begge teknologier, og foretrækker da helt klart plasma på tæt afstand.
Af PeterD
Der er fordele og ulemper ved ALLE TV, selv Pioneer KURO...

Undersøg om du er til LCD/LED eller Plasma..

LED (Tynd, skarpt billede, sparer strøm)

Plasma (bedre billedgengivelse ved panorering, fantastisk sortniveau, bedre farvegengivelse, minus er lidt højere elforbrug)

Ja. Du kan vælge Samsung og LG fra Sydkorea. Gode mærker bestemt, men vil alligevel påstå at samlekvaliteten på de japanske mærker Panasonic og Sony stadig er et mulehår foran Korea,når det handler om ordet: kvalitet.

Men nu hvor EU har lavet en multimilliard aftale med Sydkorea er det bare svært at finde japanske tv til spot, når Elgiganten, Fona sælger Samsung og LG til spotpriser..

Godt være jeg er gammeldags og ikke har brug for internet på tvet, men jeg vil til hver en tid snuppe et Panasonic eller Sony tv fremfor LG eller Samsung tv, da jeg mener kvaliteten ikke helt er på højde med japanerne. Men igen jeg ville også 100% vælge end Mazda frem for en Hyundai....

Come on. HIT ME. Samsung/LG Lovers.. 8)
Af jayjay89
Jeg har fornylig købt et Samsung UE32D6575 som ligger højere i prisleje en det du vil købe, men det er heller ikke så meget det jeg ville skrive til dig om, du skal være klar over at LYDEN er meget ringe i de flade LCD/
LED skærme, af gode grunde er der ikke nogen bund i lyden, man kan få en rimelig tale, men i samme øjeblik du skal høre musik eller lyd fra en film hvor der skal være dyb bas på, SÅ FINDES DEN IKKE :(

Hvis man skal have en ordentlig lyd kommer man ikke uden om en eller
anden form for ekstra højtalere, i form af en soundbar eller som en forslog mig et sæt små aktiv højtalere !! med indbygget forstærker 8)

Jeg er i øjeblikket ved at prøve på at få lov til at låne et sæt ARGON højt.
på prøve fra Hi-Fi klubben,jeg håber at kunne vende tilbage med om det virker og er pengene værd. ;)
Af Emil Larsen
Jeg takker for alle svarene.
Er stadig i tvivl, ingen beslutning taget endnu.
Kan dog se, at et ret overvældende flertal vil anbefale Pan G30.

Ang. Lyd så er det en non-issue for mig. Jeg har et ok Marantz anlæg med udemærkede højtalere, selvom de efterhånden har nogle år på bagen. 5.1 eller 7.1 betyder ikke så meget lige i første omgang.

Måske er det fordi, jeg aldrig har haft gammeldags fjernsyn og altid brugt computerskærme, men lcd skærmene ser bare skarpere ud, og jeg tror det må være "gassen", der laver en overfladeforstyrrelse på plasma tv'et, hvor det på lcd skærmene står helt stille...
Af jayjay89
Det er heller ikke et spørgsmål om 5.1 eller 7.1
Argon er bare 2 alm. højtalere m. inbygget forstærker , problemet ligger i at den enste lyd udgang der er på mit tv er en optisk digital udgang og en høretelefon med et minijack, jeg har ligesom dig en lidt ældre Marantz PM 6010 SE som det er en fornøjelse at lytte til, MEN den kan ikke tage optisk indgang O_O

Så kan man prøve sig frem med en forbindelse via jackstik og en opsplitning af signal til stereo h/v kanal, men det er jo ikke sikkert at det virker, eller man kan købe sådan et sæt Argon

Med hensyn til valg af TV kan jeg kun anbefale dig at købe LCD/LED skærm når du kan se og opfatte støj i billed på plasma, det kunne jeg også og derfor valgte vi LED Tv

PØJ-PØJ med det vidre forløb :)
Af Emil Larsen
Umiddelbart på specifikationerne står der rca indgang til alle fjernsynene jeg har kigget på.