Hajfu skrev:Der er ingen tvivl om at folk herinde og sælgere i butikkerne har styr på deres sager!!
Men når man hører to forskellige meninger om et fjernsyn og dens muligheder så kan jeg ikke undre mig over hvorfor der er stik modsatte meninger.
Jeg synes det er et meget interessant spørgsmål, på et generelt plan. Jeg vil give et ærligt ment, men givetvist utroligt snobbet og arrogant svar. Det bliver jeg sikkert upopulær på, men det er nu engang sådan her jeg mener det hænger sammen:
Din første linie i dit indlæg er ganske enkelt forkert. Der er i HØJ grad tvivl om hvorvidt "folk herinde" og (ikke mindst) sælgere i butikkerne, har "styr på deres sager".
Problemet er at kompleksiteten af fladskærms-markedet, og forbruger-elektronik markedet i det hele taget, er kraftigt undervurderet. Uddannelsesniveauet i dén her branche er ganske enkelt alt, alt for lavt, og der er ikke en pind man kan gøre ved det fordi udviklingen i branchen går så hurtigt at man ikke kan nå at uddanne "undervisere". Langt størstedelen af de mennesker der arbejder med radio/tv (inklusive jeg selv!), har i heldigste fald en handelsskoleeksamen som højeste uddannelse. Der ER ganske enkelt ikke nogen højere uddannelser med nogen synderlig relevans for en forbrugerrådgiver inden for radio/tv. Man kan blive ingeniør med et speciale der har perifær relevans, men der findes ikke nogen uddannelse ud over et par ugers kursus på radiohandlerskolen, som kan klæde en rådgiver på til dén opgave han skal udføre.
Så er der nogle der vil sige "slap af, det er ikke rocket science". Nej, måske ikke, men det er sgu da godt deroppe af. Beviset for at det er pisse svært, er jo netop at ingen almindelige forbrugere kan finde ud af det! ALLE synes det er en jungle, jamen hvordan hulen kan det så være at der er så lille anerkendelse af at det kræver erfaring og viden at rådgive seriøst om det? Hvorfor bliver folk ved med at tro at de kan gå hen til en tilfældig nystartet butikselev der kommer lige fra 10. klasse, og få kompetent rådgivning?
Jeg vil sammenligne dét at være radio/tv sælger med dét at være farmaceut i et apotek - med dén ikke uvæsentlige forskel at ingen dør af at få forkert rådgivning i radio/tv forretningen. Men sværhedsgraden og kompleksiteten, og ikke mindst kravet om løbende videreuddannelse, er cirka på samme niveau. Forskellen er bare at når du står på apoteket, så står du foran en person med en relativt lang uddannelse inden for sit felt. I en radio/tv forretning møder du, hvis du er HELDIG, en fyr der har brugt otte uger på radiohandlerskolen, hvoraf over halvdelen er gået med at genopfriske købelove og marketingslove som de formentligt har glemt siden de (måske) gik på handelsskole.
Med andre ord, vi har at gøre med et yderst krævende vidensområde, hvor uddannelsesniveauet er lig nul. Der er kun én måde at blive god til det på: Learning by doing. Problemet er så som sagt at den almindelige forbruger ikke anerkender værdien der ligger i erfaring på området. Det er et meget lille mindretal i befolkningen der reelt gerne vil betale et par tusinde ekstra for sin fladskærm, hvis den sælges af en person der rent faktisk ved hvad han taler om. Derfor bliver problemet selvforstærkende.
Det kræver en vis IQ at uddanne sig til farmaceut. Der er ganske enkelt temmeligt meget at holde styr på. Men det kræver altså også en vis IQ at være vidende inden for radio/tv. Desværre er "radio-tv sælger" ikke ligefrem toppen af fødekæden når der deles uddannelser ud, det rangerer nærmere lige over skraldemand på listen over som ting man kan blive hvis man var for dum til at blive revisor.
Og det er ganske enkelt dérfor det hele er så stor en jungle, og at du kan få utroligt forskellige svar fra forskellige personer der tilsyneladende har "styr på sagerne". De fleste der TROR de har styr på sagerne, har IKKE styr på noget som helst. Jeg har heller ikke styr på alting. Men så længe alle andre er dummere, så vil man selv fremstå som uhyggeligt klog. Som en kollega til mig tit siger, "i en verden af blinde er den enøjede konge".
Problemet er at der ikke er noget seriøst sted at gå hen og få "dommen", hvis man bliver i tvivl om hvem der egentlig har ret. Og det skyldes ganske enkelt at man ikke bliver belønnet for at være kompetent i denne branche. De fleste der er dygtige nok, forsvinder ganske enkelt enten til andre brancher som er nemmere at tjene penge i, eller "opad i fødekæden", til engros- og producent-leddene. Der mangler simpelthen en "master radio/tv sælger" stilling som man kan stræbe efter.
Sagt på en meget firkantet facon: Dem der kan, gider ikke, og dem der gider, kan ikke.
Mvh. Otto