Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Der er ingen tvivl om at folk herinde og sælgere i butikkerne har styr på deres sager!!

Men når man hører to forskellige meninger om et fjernsyn og dens muligheder så kan jeg ikke undre mig over hvorfor der er stik modsatte meninger.
En entusiastik tv elsker fra flatpanels eller flere kan sige at "man skal slå hertz fra når man skal spille", mens når man står i butikken og skal købe så siger sælgeren at den mindst skal bruge 100 Hz for at køre ordentligt.
Det er ikke kun det med hertz, men det er vidst noget af det vigtigste.

Det er jo stadig elektronik vi snakker om , der er ingen enten eller.
Det er enten på den ene måde eller den anden.
Det får bare en som mig , førstegangskøber, til at fryse og ikke ane hvad man skal købe når man har fået gode feedback fra jer og købmanden giver dårlige.

Synes det er utrolig at man skal hen og bruge flere tusind kroner og man har følelsen af at det hele ender i sten saks papir om det bliver kval eller ej.

Alt for meget forvirring, det er lige før man sku beholde sit fjernsyn fra 90'erne og tænke, glem fedt fjernsyn, glem fed playstation, glem fede blueray og hd film. MEN DET VIL JEG IKKE.
JEG VIL OGSÅ NYDE DET MINE VENNER HAR NYDT I FLERE ÅR NU DA JEG OGSÅ ER KOMMET TIL PENGE..

Synes bare det er lidt "ØV"
!:(
Hajfu skrev:Der er ingen tvivl om at folk herinde og sælgere i butikkerne har styr på deres sager!!
Både herinde og (måske især) i butikkerne vil man støde på både mere og mindre kvalificerede udsagn, og problemet er, at hvis man ikke selv har en rimelig god indsigt i sagerne, så er det nærmest umuligt at skelne skidt fra kanel. ;)
Af Mysen
Læs hvad Rasmus skriver i sine test under billedforbedringsfeatures. Han er efter min mening ret objektiv, og forklarer i forskellige tests, hvad der sker ved at slå de forskellige ting til.

Jeg mener, det var Yakken, der sagde til dig at 100hz øger input lag, så den kan du altså godt stole på, og så er det nok din salgsassistent, der er blevt snydt af markedsføringen.
Af Hajfu
Mysen skrev:Læs hvad Rasmus skriver i sine test under billedforbedringsfeatures. Han er efter min mening ret objektiv, og forklarer i forskellige tests, hvad der sker ved at slå de forskellige ting til.

Jeg mener, det var Yakken, der sagde til dig at 100hz øger input lag, så den kan du altså godt stole på, og så er det nok din salgsassistent, der er blevt snydt af markedsføringen.
Jeg læser så hvad Rasmus skriver.

Indtil videre er det ¨ådan her jeg har forstået det:

Det antal hertz et hardware yder som man tilslutter til fjernsynet skal passe med det antal fjernsynet yder. Altså i denne sammenhæng er det 50 hz fjernsynet yder mens en ps3 yder 100hz, så burde man ikke skrue ned for ps3 på en måde.?
men jeg læser rasmus' indlæg og jeg ved at jeg sikkert har opfattet det forkert.
Steen Bay skrev:
Hajfu skrev:Der er ingen tvivl om at folk herinde og sælgere i butikkerne har styr på deres sager!!
Både herinde og (måske især) i butikkerne vil man støde på både mere og mindre kvalificerede udsagn, og problemet er, at hvis man ikke selv har en rimelig god indsigt i sagerne, så er det nærmest umuligt at skelne skidt fra kanel. ;)
Er lidt i den tankegang nu, at jeg vil hellere gå ned i en butik og tage et lån istedet for så er jeg sikker. Så kan jeg skrue op og ned så meget som jeg vil i begge ender så det passer på en måde.
:p
Af Mysen
PS3 kører med 60hz ikke 100. Tv'et skulle gerne tilpasse sig signalet uanset, hvad det er på. 50hz fra Tv-signalet, 60hz fra PS3 spil og 24hz fra bluray. Ikke alle fjernsyn understøtter dog 24hz, og billedet vil i så fald hakke lidt.

Jeg er slet ikke helt med på detaljerne for de mange frekvenser som tv'er kan køre med, men fælles for dem, er at de ikke viser hhv. 100, 200 eller 400 forskellige billeder. Så vidt jeg ved er det noget med at køre samme billede flere gange, vist nok (?) med forskellig opløsning, for at give mere flydende billeder. (Det er sikkert noget ævl), men det korte af det lange er, at slår man effekterne til hjælper det på bevægelserne, men tilføjer nogle nye problemer i form af pixeleringer og at billedet kan blive lidt kunstigt at se på. Det er vist nok en smagssag, men Rasmus plejer at slå det meste fra.

Derudover tilføjer Yakken, at det øger input lag, og så er det jo blot at slå det fra, når der skal spilles.
Af Hajfu
Mysen skrev:PS3 kører med 60hz ikke 100. Tv'et skulle gerne tilpasse sig signalet uanset, hvad det er på. 50hz fra Tv-signalet, 60hz fra PS3 spil og 24hz fra bluray. Ikke alle fjernsyn understøtter dog 24hz, og billedet vil i så fald hakke lidt.

Jeg er slet ikke helt med på detaljerne for de mange frekvenser som tv'er kan køre med, men fælles for dem, er at de ikke viser hhv. 100, 200 eller 400 forskellige billeder. Så vidt jeg ved er det noget med at køre samme billede flere gange, vist nok (?) med forskellig opløsning, for at give mere flydende billeder. (Det er sikkert noget ævl), men det korte af det lange er, at slår man effekterne til hjælper det på bevægelserne, men tilføjer nogle nye problemer i form af pixeleringer og at billedet kan blive lidt kunstigt at se på. Det er vist nok en smagssag, men Rasmus plejer at slå det meste fra.

Derudover tilføjer Yakken, at det øger input lag, og så er det jo blot at slå det fra, når der skal spilles.
Hvordan kan jeg finde ud af om fjernsynet understøtter de 24 hz?
Det står aldrig i specs.
Af OleA
Hajfu skrev:
Hvordan kan jeg finde ud af om fjernsynet understøtter de 24 hz?
Det står aldrig i specs.
hvis der står 1080p/24 eller 1080/24p er du på rette vej. Men husk, dette har kun betydning hvis du ser bluray-film.
Af Hajfu
Nåå gutter

Så må I gerne komme med andre forslag i nogenlunde samme prisklasse, de 4 kilo ca.

enten fra:

http://www.elgiganten.dk/

eller

http://www.fona.dk/

LCD tak.

O_O

Har ikke rigtig nogen fysiske butikker i nærheden der har større udvalg.
Af Steen Bay
Hajfu skrev:Så må I gerne komme med andre forslag i nogenlunde samme prisklasse, de 4 kilo ca.
40C535 og 42LD450N (til tilbudsprisen 3799,-) er stadig fine bud, det har ikke ændret sig siden i går..
Af Hajfu
Steen Bay skrev:
Hajfu skrev:Så må I gerne komme med andre forslag i nogenlunde samme prisklasse, de 4 kilo ca.
40C535 og 42LD450N (til tilbudsprisen 3799,-) er stadig fine bud, det har ikke ændret sig siden i går..
Hey Steen , dejligt at du altid dukker så hurtigt op :)

Jeg snakkede idag med sælgeren, blev sku lidt tøvende da han sagde hvad der ville ske.
Han rådet mig ikke til at købe det da det vil lagge for meget hvis jeg så blueray eller spillede playstation.

Så jeg venter på nye bud, og imorgen tager jeg derud og kigger på et andet eller det samme. O-O

Han siger det samme om samsungen sikkert.
"den har kun 50 hertz, det komemr til at lagger lidt bla bla bladidi bladida bla."
Prøver satme snart at finde et tv med 0 hertz :D
Af Steen Bay
Hajfu skrev:Jeg snakkede idag med sælgeren, blev sku lidt tøvende da han sagde hvad der ville ske.
Han rådet mig ikke til at købe det da det vil lagge for meget hvis jeg så blueray eller spillede playstation.
Det lader til at være ret almindeligt at sælgeren prøver at snakke kunden fra at købe deres bedste tilbud, og prøver at sælge folk noget andet (og helst dyrere) som de tjener flere penge på istedet..
Af Hajfu
Steen Bay skrev:
Hajfu skrev:Jeg snakkede idag med sælgeren, blev sku lidt tøvende da han sagde hvad der ville ske.
Det lader til at være ret almindeligt at sælgeren prøver at snakke kunden fra at købe deres bedste tilbud, og prøver at sælge folk noget andet (og helst dyrere) som de tjener flere penge på istedet..
Ja det sagde jeg også...
Der er jo ingen forskel i de to samsung og lg nu hvor jeg har gennemgået specs i sammenligning på elgiganten.

Ved godt at I siger at specs betyder ikke meget, men nu gjorde jeg det alligevel..
Er bare i tvivl om hvorfor jeg får 5" mere for en billigere pris hos LG, den har godt nok 1 stk hdmi mindre men det er også det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg giver lige forklaringen på 100/200/400/... Hz her, så I ikke kører mere rundt i dét:

På LCD-TV (se for plasma sidst i indlægget) så bruger man teknikken til det såkalde "frame interpolation", hvilket betyder at man "interpolerer" mellem 2 billeder. I mere forståelige termer, så sker der følgende:
TV'et modtager et 50 Hz signal fra dit antennestik, hvilket betyder at der er 50 billeder/s at gøre med. Skærmen tager så 2 på hinanden følgende billeder og indsætter et nyt imellem dem. Dette nye billede har skærmen selv beregnet ved at kigge på hvad der ændrer sig imellem de to ægte billeder og så har det selv forsøgt at gætte på hvordan et mellemliggende billede ville have set ud. Hvis skærmen kører ved en højere frekvens, så indsættes der blot flere billeder - som også beregnes af skærmen. Som I nok kan tænke jer til, så går denne beregning ikke altid lige godt, og typisk er resultatet at billedet får et unaturligt skær - hvilket igen er ret naturligt, da billedet jo netop ER unaturligt (halvdelen af billederne er jo kunstige)... 8)

Hvis man som en sælger-klaphat dernæst påstår at man får den bedste spiloplevelse ved at aktivere ovenstående feature, så har man enten glemt at tage højde for inputlag, eller også aner man ikke hvad 100/200/... Hz gør ved TV'et. Alle disse fine beregninger tager naturligvis tid og hvis skærmen skal nå at have udregnet 50 nye billeder hvert sekund, så må den nødvendigvis forsinke det hele en lille smule. Herved får man inputlag og det bliver sværere at få ordenlig kontrol i et spil.

Man kan udover ovenstående også tale om ægte 100 Hz opdatering af en skærm, hvilket typisk har været tilfældet med plasma-skærme, som opererer anderledes end LCD. Du kan dog også krydre plasma med ovenstående frame interpolation i samme stil som ovenstående, men i modsætning til LCD, så opdaterer plasma-skærmen dog altid ved 100 Hz, så selvom der måske regnes med en højere frekvens, så "blinker" skærmen ikke hurtigere.