Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
Den relativt nye teknologi med 'Scanning (eller blinking/pulsing) backlight' lader til at være et pænt skridt fremad mht. gengivelsen/opløsningen af bevægelse på LCD fladskærme, men hvad det egentlig går ud på har været lidt svært at finde ud af, og det har ikke gjort det nemmere at de forskellige fabrikanter bruger forskellige navne/betegnelser for den samme ting. Samsung kalder det f.eks. for 'LED Motion Plus' og Panasonic for 'Backlight Blinking'.

Nå, men så vidt jeg kan afgøre, så er det noget med at der slukkes helt for baggrundsbelysningen mellem hvert frame/billede (hvilket også sker naturligt/automatisk på CRT og plasma skærme), og det skulle gøre det nemmere for øjet/hjernen at fokusere på det 'rigtige' billede når det vises efter det' sorte billede'. Det lader altså til at være en teknologi som tager hensyn til måden som vores hjerne/syn fungerer på, og udført korrekt, så burde det bringe LCD tættere på plasma/CRT mht. en naturlig gengivelse (eller måske snarere 'opfattelse') af bevægelse.

Det er egentlig ganske smart fundet på! Den tid som den sorte frame vises burde være nok til et den enkelte LCD pixel kan nå at reagere/opdatere, og skulle dermed kunne opveje LCD teknologiens langsomme reaktionstid, men kunne forestille mig at det er svært at opnå en helt præcis synkronisering mellem opdateringen af pixels og den blinkende baggrundsbelysning (opdateres pixels linie for linie eller samtidig?). Men det er ihvertfald en interessant ny teknologi, og måske 'Scanning Backlight' var et potentielt emne for en lidt mere dybtgående fokusartikel her på flatpanels.dk?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det har vist været nænvt i forbindelse med en artikel tidligere, og vi har også nævnt det samtidigt med en anmeldelse af en af de første monitors med algoritmen. Du må desværre lige selv grave den frem i vores arkiver.

Men du har forstået konceptet korrekt mht. virkemåden.

Et LCD panel opdaterer linie for linie, da du bliver nødt til at tænde og slukke for kollonner og søjler i adresseringen i skærmen, dvs. du får et sweep fra top til bund eks. 60 gange i sekundet. På et LCD-TV vil der dog ikke ske nogen ændringer i billedet hvis der ikke er ændret noget mellem opdateringer. Du slukker ikke for en pixel mellem hver opdatering, da der jo sidder en transistor bagved, som konstant holder spændingen indtil næste sweep fortæller hvad den nye farve er - hvis der altså er ændringer.
Af Steen Bay
Tak for svaret. Det lykkedes at finde en ganske god artikel om emnet, og så vidt jeg kan bedømme, så må der næsten nødvendigvis opstå problemer med synkroniseringen på skærme med Edge-LED baggrundsbelysning, hvilket der vel vil være på hovedparten af nye TV i 2011..

http://www.informationdisplay.org/issue ... 6/art6.htm
Af Steen Bay
..og at der er sådanne problemer med synkroniseringen mellem opdateringen af pixels og den blinkende Edge-LED baggrundsbelysning, det fremgår næsten indirekte af menuen på Samsung C8705, hvor man kan indstille 'LED Motion Plus' (scanning backlight) til Normal, Cinema, Ticker og Off. Med indstillingen 'Normal' skulle bevægelsesskarpheden forøges i hele billedet, med 'Cinema' i midten af billedet (for 21:9 format), og med 'Ticker' i toppen/bunden af billedet. Men hvad skulle formålet egentlig være med indstillingerne 'Cinema' og 'Ticker' hvis 'Normal' virker for hele billedet? Og indstillingen 'Off' burde vel også være overflødig hvis systemet fungerede optimalt.

P.S. - Jeg nævnte kun Samsung C8705, men går ud fra at der er de samme menuindstillinger på C6005 og Samsungs andre modeller med Edge-LED og 'LED Motion Plus', og de potentielle problemer gælder selvfølgelig også for andre fabrikanters modeller som bruger kombinationen af Edge-LED og Scanning Backlight.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For Edge LED, så er det ganske givet svært at lave andet end en fuld scanning af hele panelet på én gang, hvilket er lidt uheldigt i forbindelse med scanning backlight. Jeg ved ikke hvor vellykket det vil være at styre de individuelle LEDs langs kanterne af skærmen. Lige præcis hvordan de forskellige producenter har implementeret scanning backlight kan jeg desværre ikke opklare for dig, men dit udmærkede link forklarer jo i hvert fald hvordan Philips har gjort det tidligere i deres CCFL-paneler.
Af Steen Bay
En ting som jeg ikke helt forstår her, det er at når nu der er disse potentielle problemer med kombinationen af Edge-LED og Scanning Backlight, hvorfor er det så netop i deres Edge-LED modeller at Samsung har valgt at bruge teknologien, mens de (tilsyneladende) ikke bruger den på deres 100/200Hz CCFL modeller såsom C655 og C755?

Til gengæld, så er det muligt i '100/200Hz Motion Plus' menuen på både Edge-LED og CCFL modellerne at indstille graden af 'Blur Reduction' og 'Judder Reduction' (hvilket er et fint tiltag), men hvis man nu sætter 'Judder Reduction' (interpolerede frames) til '0', hvordan er det så muligt at reducere 'blur' uden at bruge en teknologi som netop Scanning Backlight? ..men måske der blot indsættes sorte frames (med øget lysstyrke for de resterende frames) istedet for interpolerede frames, hvilket også omtales som en mulighed i artiklen.

Fandt det også ganske interessant at læse i artiklen at det ikke er den langsomme reaktionstid på LCD som i sig selv er skyld i problemerne med gengivelsen af bevægelse, det er snarere den lange 'hold time' (eller 'duty cycle'), som til sammenligning er mindre end 1 millisekund på CRT (og plasma?). Det må også betyde at en ny teknologi som OLED (med forbedret reaktionstid) ikke automatisk vil løse problemet. Det vil stadig være nødvendigt at indsætte interpolerede eller sorte frames for at opnå hvad det menneskelige øje vil opfatte som en naturlig gengivelse af bevægelse.

P.S. - Glad for at se at jeg nu er forfremmet til 'Spekulant'. :)
Af Steen Bay
..og for at spekulere lidt videre (mens jeg ser bjergetape på på mit gamle 29" Sony CRT), så virker OLED som en yderst interessant ny teknologi (med hurtig reaktionstid og gode betragtningsvinkler), men hvis man på OLED skærme vil opnå en lige så god gengivelse af bevægelse som på CRT og plasma skærme, uden at ty til interpolering med de uheldige bivirkninger det medfører, så vil det ifølge (min fortolkning af) artiklen være nødvendigt at indsætte sorte frames.

Det vil med et 100Hz OLED panel betyde at der er 10ms til hver frame, og hvis de 10ms fordeles med 7ms til den sorte frame og 3ms til at vise billedet, så vil OLED panelet reelt kun være aktiv i 30% af tiden. Den enkelte OLED pixel må altså være i stand til at lyse 333% kraftigere end det ville være nødvendigt hvis den var aktiv 100% af tiden, og spørgsmålet er derfor: er OLED i stand til at levere en så tilpas høj lysstyrke at det er muligt i praksis?

(Rettelse - 3,33 x lysstyrken, det er vel strengt taget kun 233% kraftigere..)
Senest rettet af Steen Bay 22 jul 2010, 16:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Steen Bay skrev:..og for at spekulere lidt videre (mens jeg ser bjergetape på på mit gamle 29" Sony CRT), så virker OLED som en yderst interessant ny teknologi (med hurtig reaktionstid og gode betragtningsvinkler), men hvis man på OLED skærme vil opnå en lige så god gengivelse af bevægelse som på CRT og plasma skærme, uden at ty til interpolering med de uheldige bivirkninger det medfører, så vil det ifølge (min fortolkning af) artiklen være nødvendigt at indsætte sorte frames.

Det vil med et 100Hz OLED panel betyde at der er 10ms til hver frame, og hvis de 10ms fordeles med 7ms til den sorte frame og 3ms til at vise billedet, så vil OLED panelet reelt kun være aktiv i 30% af tiden. Den enkelte OLED pixel må altså være i stand til at lyse 333% kraftigere end det ville være nødvendigt hvis den var aktiv 100% af tiden, og spørgsmålet er derfor: er OLED i stand til at levere en så tilpas høj lysstyrke at det er muligt i praksis?
Jo, muligvis. Samtidig skal vi dog også huske på, at hvis man øger opdateringsfrekvensen, kan man også udjævne noget af de sample-and-hold-effekt som findes (den du kalder duty cycle).

Responstid og slør er dog en kombination af rise og fall tider, opdateringsfrekvense, det menneskelige øje osv. Selvom OLED naturligvis ikke vil have perfekt responstid, vil den forbedre effekten på en række punkter.

Man kan således godt bruge scanning backlight til at forbedre responstiden yderligere, og det vil sikkert også blive gjort, men selv uden scanning backlight bidrager OLED med bedre responstid. Læs eventuelt anmeldelsen af Sony XEL-1 som vi tidligere har lavet. Vi kommer også snart med en test af LGs 15" OLED-TV.

Mht. lyseffekt, så ja, det er muligt. OLED er lige så meget en belysningsteknologi som det er en skærmteknologi. Derfor er der også forsket meget i at få OLED til at afgive en stor mængde lyseefekt, så den kan bruges osm belysning i lamper, i billygter, som gadebelysning osv. :)
Steen Bay skrev:P.S. - Glad for at se at jeg nu er forfremmet til 'Spekulant'. :)
Der er meget mere at hente, bare kom i gang ;)
Af Steen Bay
Rasmus Larsen skrev:
Steen Bay skrev:P.S. - Glad for at se at jeg nu er forfremmet til 'Spekulant'. :)
Der er meget mere at hente, bare kom i gang ;)
Joe.. men ka' se at der er et pænt stykke vej endnu før jeg kan udnævnes til 'Site Admin', og endnu længere hvis jeg skulle stræbe efter et blive 'Moderator' 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De to titler skal du nok ikke regne med at opnå på indlægstælleren alene :)
Af Kratz
Og hvem går i øvrigt op i titler? :o

Det er da mere et spørgsmål om kvaliteten af det man skriver snarere end antallet af (ligegyldige) tråde man har præsteret (skriver jeg så i en ellers ligegyldig besked ;) )

Så indtil videre synes jeg du har lagt stilen fint an med høj kvalitet. Fortsæt med det :)
Af Steen Bay
Kratz skrev:Og hvem går i øvrigt op i titler? :o

Det er da mere et spørgsmål om kvaliteten af det man skriver snarere end antallet af (ligegyldige) tråde man har præsteret (skriver jeg så i en ellers ligegyldig besked ;) )

Så indtil videre synes jeg du har lagt stilen fint an med høj kvalitet. Fortsæt med det :)
Takker for de pæne ord, skal gøre mit bedste for at holde stilen :)
Af Steen Bay
Rasmus Larsen skrev:
Steen Bay skrev:..og for at spekulere lidt videre (mens jeg ser bjergetape på på mit gamle 29" Sony CRT), så virker OLED som en yderst interessant ny teknologi (med hurtig reaktionstid og gode betragtningsvinkler), men hvis man på OLED skærme vil opnå en lige så god gengivelse af bevægelse som på CRT og plasma skærme, uden at ty til interpolering med de uheldige bivirkninger det medfører, så vil det ifølge (min fortolkning af) artiklen være nødvendigt at indsætte sorte frames.

Jo, muligvis. Samtidig skal vi dog også huske på, at hvis man øger opdateringsfrekvensen, kan man også udjævne noget af de sample-and-hold-effekt som findes (den du kalder duty cycle).

Responstid og slør er dog en kombination af rise og fall tider, opdateringsfrekvense, det menneskelige øje osv. Selvom OLED naturligvis ikke vil have perfekt responstid, vil den forbedre effekten på en række punkter.

Man kan således godt bruge scanning backlight til at forbedre responstiden yderligere, og det vil sikkert også blive gjort, men selv uden scanning backlight bidrager OLED med bedre responstid. Læs eventuelt anmeldelsen af Sony XEL-1 som vi tidligere har lavet. Vi kommer også snart med en test af LGs 15" OLED-TV.

Mht. lyseffekt, så ja, det er muligt. OLED er lige så meget en belysningsteknologi som det er en skærmteknologi. Derfor er der også forsket meget i at få OLED til at afgive en stor mængde lyseefekt, så den kan bruges osm belysning i lamper, i billygter, som gadebelysning osv. :)
Jeg tror at vi er enige, men blot for at præcisere.. når jeg taler om at indsætte sorte frames på OLED, så er det blot måden som man implementerer princippet med 'scanning backlight' på en panelteknologi som OLED der så at sige er sin egen lyskilde (ligesom plasma), og altså ikke har en traditionel baggrundsbelysning (der kan blinke) som det kendes fra LCD. Og det at øge opdateringsfrekvensen, det har vel kun effekt hvis man indsætter interpolerede frames. Blot at vise den samme frame flere gange vil vel ikke hjælpe på bevægelsesskarpheden, det gøres blot for at undgå synligt flimmer på CRT og plasma.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Steen Bay skrev:Og det at øge opdateringsfrekvensen, det har vel kun effekt hvis man indsætter interpolerede frames. Blot at vise den samme frame flere gange vil vel ikke hjælpe på bevægelsesskarpheden, det gøres blot for at undgå synligt flimmer på CRT og plasma.
Jo, eller hvis du får flere frames at arbejde med fra kilden. Det er f.eks. det var ser med 120 Hz PC skærme i dag, hvor man går fra 60 Hz opdatering til 120 Hz opdatering. Alene det kan (for en LCD) være med til at forbedre responstiden, fordi det kan bidrage til at annullere en del af sample-and-hold-effekten.

Nu fik jeg citeret et specifikt indlæg da jeg svarede før, men mit tidligere indlæg var egentlig blot bredt møntet på de betragtninger du har her i tråden. Men ja, vi er enige.