Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#96604
Hej
Jeg er ved at finde mig en skærm til min computer, da det 30" fladskærmstv jeg pt. bruger til formålet ikke egner sig til at spille på (input lag & 16ms responstid).

Jeg har kigget på de nyere 120hz gamerskærme, men har vanskeligt ved at vurdere hvorvidt det er værd at satse på flydende billeder eller en lidt større skærm som kører ved 60hz. Jeg spiller primært forskellige flysimulatorer og left 4 dead, samt quake. Mit grafikkort er Radeon 5770 og kan levere omkring 70fps i left 4 dead ved 1920x1200.

Jeg har kigget på følgende modeller (cirkapriser angivet inkl. forsendelse):
* 2233RZ: 22", 120hz, 2ms, 2000kr (16:10)
* VW266H: 26", 60hz, 2ms, 2600kr
* AW2310: 23", 120hz, 2ms, 3350kr
* GD245HQ: 23,6", 120hz, 2ms, 3300kr

Egentlig var jeg mest stemt for AW2310, men synes at den med en merpris på 1350kr ift. 2233RZ egentlig er ret pebret (+1" & højere opløsning i 16:9 format). Derfor stiller jeg mig spørgsmålet "hvor vigtigt er 120hz?".

Skal man være meget kræsen for at foretrække en 120hz skærm på 23" ift. den noget billigere 26" VW266H fra Asus? Inspireret af tråden: NY GAMER SKÆRM.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#96609
Du har slet ikke muligheden for at spille spil ved 120 Hz med dit grafikkort, så der er ikke så megen fornuft i at overveje disse skærme hvis det er frekvensen du er fokuseret på.
Af [email protected]
#96612
Egentlig er jeg ligeglad med refresh, men blot interesseret i at få et flydende billede. Så jeg skal blot have fundet et passende (TN) panel.

Jeg troede at kort (med dual DVI-udgang) og ATIs chips understøttede 120hz når der i releasenotes til catalyst 10.3 er skrevet om 120hz understøttelse:

"AMD has updated it’s Direct3D (Quad buffer support) driver to enable 3rd party middleware vendors such as iZ3D to output stereo L/R images at 120 Hz (60 Hz per eye)" (side 6)

Desværre kan jeg også se at der på ATIs forums er skrevet en del om problemer med 120hz og ATI. Samt hvordan man skal bruge ATI Tray Tools, forandre inf-filer eller tvinge bestemt refresh. Det ser ydermere ud til at give problemer ved skalering i non-native opløsninger. Hm.

Men det er simpelthen en begrænsning på ATIs kort at de ikke kan udnytte 120hz skærme?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#96640
Jeg tror at jeg har fået blandet modelnumrene lidt sammen, idet jeg egentlig tænkte på en noget ældre version af grafikkort. Altså før man snakkede om duallink.

Om der så stadig er problemer har jeg ikke overblik over, da jeg selv har kørt Nvidia de sidste 10 år.
Af [email protected]
#96645
Det er selvfølgelig ikke relevant med 120hz, hvis det ikke virker med mit kort. Men jeg kan i første omgang ikke finde ud af om man skal være meget hardcore gamer for at det giver mening at få en 120hz-skærm på 22"-23", fremfor en skærm på 24" eller 26" med standard 60hz TN-panel.

Den bedste opsummering af problemet er citeret nedenfor. Det lader ikke til at den nye 10.3 driver løser problemet for alle:
Edit 3: I know what the problem is now, but I'll leave the original text, in case other users can benefit from it. I have also tried a variety of fixes, before I found out that the problem was ATI's drivers.

To summarize:
Nvidia users have no problems. They have no distortion and they can use 60, 75, 85, 100, 110 and 120hz in all resolutions.

ATI users have problems with distortion in 2D mode, and some also in 3D mode with certain gfx settings. Quakelive here being a fine example. A few users have success in both 2D and 3D mode. ATI users are also stuck with 120hz in native resolution in Windows 7, while it works in XP.

The ways to fix it is either:
  • Change to an Nvidia card
  • Run with two monitors attached
  • Increase 2D clock rate
  • Use 60hz on the desktop.
Kilde: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=327884

2d-flimmer:
http://www.youtube.com/watch?v=FwDTqNlSw9U

Det kan også se sådan her ud (grønne linjer):
[img]http://img43.imageshack.us/img43/7903/zeze002.jpg[/img]

Her er der beskrevet problemer med et sapphire 5770 med problemer i 2d @120hz:
http://hwt.dk/forumthread.aspx?ThreadID=283605

Her er en anden (længere) tråd der bl.a. beskriver problemerne med 5870:
http://forums.amd.com/game/messageview. ... did=119598
Af BrunoB
#96876
I seneste nr af min favorit HW bibel PC Games &HW tester de de tre 120Hz monitorer.
2233RZ, VX2268wm, GD245HQ.

De fastslår først generelt at til gaming er der klasseforskel forskel på en 60hz og 120hz monitor.
Og mht de 3 skærme er det tilsyneladende kun 2233 der er værd at skrive hjem om.
GD245HQ er nærmest ubrugelig pga inputlag og corona artifakter

For øjeblikket understøtter nVidia 120Hz uproblematisk mens ATI først (håber) at kuku med Catalyst 10.3
Af [email protected]
#96903
Da Dell havde tilbud på deres AW2310 valgte jeg at prøve 120hz, efter at have fået bekræftet at det ikke ville være noget problem at benytte sig af fortrydelsesretten.

Der har (endnu) ikke vist sig nogen problemer med brug af 120hz skærmen på mit ATI Sapphire 5770 (hverken 2D eller 3D) og med ATI Tray Tools kan jeg fastlåse opdateringsfrekvensen på 120hz i spil. (Catalyst 10.3)

I spil er der mærkbar forskel mellem 120hz og 60hz (testet med Left 4 Dead) - det kører mere flydende. Det er dog efter min mening ikke revolutionerende, men et klart plus. Jeg har dog hverken CRT eller hurtigt kamera, så jeg kan desværre ikke udføre en input-lag test.

Har forsøgt mig med pixperan, men har ikke rigtig fundet noget at sammenligne med.
Brugeravatar
Af nightrhyme
#96951
Prøvede for nogen tid siden min kammerats Samsung 2233RZ med mit ATI HD4870. Ingen problemer med at køre 120hz :)
Af HansLange
#96963
Kunne godt tænke mig at høre, hvordan dine erfaringer med skærmen er efter en uges tid :) Står selv og skal til at samle løsdele til en gaming rig.
Af [email protected]
#97202
Hej, det vil jeg gerne levere når jeg får brugt den lidt mere - er ret begejstret for den indtil videre.

En afgørende faktor for at grafikken bliver flydende på skærmen er selvfølgelig at frameraten i det pågældende spil er høj nok i 1920x1080.

ATIs drivere virker ikke optimale mht. at køre 120hz (under windows XP & windows 7). Det er tilsyneladende kun i native res. (1920x1080) at grafikkortet kan levere 120hz. Jeg har dog ikke fedtet så meget med at få det til at virke i andre opløsninger (endnu).

Det er ikke en begrænsning ved skærmen, da jeg kan vælge 120hz for en lang række opløsninger, når skærmen bliver sluttet til en macbook pro (hvor det selvfølgelig virker uden installation af drivere). I skærmens menu er det muligt at checke opløsning og opdateringsfrekvens, så det er ret nemt at kontrollere.

120hz opløsninger (GPU skalerer op til 1920x1080)
  • 1920x1080
  • 1600x900
  • 1344x1008
  • 1344x756
  • 1280x960
  • 1280x720
  • 1024x768 (stretched)
  • 1024x576
  • 800x600 (stretched)
  • 640x480 (stretched)
75hz opløsninger
  • 1280x1024
  • 1024x768
  • 800x600
  • 640x480
60hz opløsninger
  • 1600x1200
Ovenstående liste er baseret på de opløsninger macbook pro'en registrerer.

Nb. skærmen er selvfølgelig 23" og ikke 23,6", som man kunne få indtrykket af i sammenligningen på tomsguide.com:
3D gaming monitors go HD. We compared the two newest 23.6 HD-ready displays—one from Acer and one from Alienware. Don’t forget the glasses!
Senest rettet af [email protected] 19 apr 2010, 14:53, rettet i alt 2 gange.
Af [email protected]
#97209
Woops! Beklager men ovenstående kommentar om at skærmen fungerer i 120hz i opløsningerne listet ovenfor er forkerte. Her er det Nvidia grafikkortet som foretager skaleringen op til 1920x1080, så f.eks. 800x600 (stretched) kan vises i 120hz.
Brugeravatar
Af koenigs
#102736
Husk lige på at 120hz skærm ikke kræver stærkere grafikkort end en 60hz skærm.

Fps (frames per second) og Hz har intet med hinanden at gøre. Hz er den "refresh rate" skærmen maksimalt har, altså hvor ofte den opdaterer indholdet på skærmen, og fps er den hastighed grafikkortet kan rendere nye billeder i. Om du har 52 fps eller 490 fps i Left 4 Dead vil du stadig få glæde af 120hz.

Det jeg tror i forveksler det hele med, er stereo 3D hvor grafikkortet skal lave 2 separate renderinger, svarende til 2 forskellige skærmbilleder. Det kræver teoretisk dobbelt så meget af grafikkortet (reelt en lille smule mindre), men har intet overhovedet med traditionelt 120hz at gøre.