Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Nå, nu har jeg prøvet det hele:
- taget alle stik ud og sat i igen.
- forbundet som på tegningen i Marantz' manual: ARC-out til e-ARC (tv): https://www.marantz.com/en-us/product/a ... idzL34alm4.
- gennemgået indstillingerne på Samsung TV'et og prøvet alle indstillinger af: https://www.samsung.com/dk/support/tv-a ... -smart-tv/.
- forsøgt at skifte porte på Samsung fra hdmi2 (e-arc) til hdmi1.
- forsøgt at bruge en hdmi-ind på Marantz som var tv en lydenhed ala ATV.

Iagttagelser: Jeg kan ikke vælge pass-through i tv-opsætningen.. Jeg ved ikke, om det er fejlen.
Jeg har også kun prøvet med det hdmi-kabel, der indtil nu har fungeret som kabel mellem marantz og tv. Det løber inde i en væg, så ikke lige at skifte.

Det, jeg kort og godt mangler, er en option i tv'et under Lyd, hvor jeg kan vælge e-arc. Jeg kan vælge TV-højtalere + optisk - men ikke e-arc/hdmi. Så fejlen synes faktisk at ligge på det nye Samsung TV, der ikke kan genkende HDMI-stikket i e-arc.

Særdeles mærkeligt. Nogle ideer herfra?

Morten
Manual side 233.

Tv-lyden afspilles ikke gennem soundbaren eller A/V-modtageren.

I forbindelse med en HDMI-eARC-forbindelse skal du kontrollere, at den er tilsluttet Tv'ets eARC-dedikerede HDMI-port. eARC kan dog kun bruges, hvis soundbaren eller A/V-modtageren understøtter eARC-funktionen.
OK, så er det nok det. Den understøtter KUN arc (er fra 2012). Det er ikke bagudkompatibelt?

Er det ikke bare det? Jeg var ved at tænke på, om det kunne være en HEC eller HEAC-protokol i hdmi-kablet.

Hvis, så har jeg to muligheder:
- køre som nu med ATV gennem Marantz og så lade Samsung'et opskalere HD til 4K. Fungerer overraskende godt. Fordel: optimal/ukomprimeret lydbillede.
- købe et optisk kabel til lyd og slutte ATV direkte til tv'et. Fordel: 4K i nogle situationer (har Norlys, visse kanaler er vist 4K nu). Ulempe: komprimeret lyd.

Hvad tænker I om det?
- vil man kunne høre forskel, er det så ringe med det optiske kabel?
- hvor meget 4K bliver der reelt leveret af Norlys? Eller er det kun ved filmleje/streaming?

Morten
Der er intet 4K fra TV udbydere, der findes kun en kanal det er en sporkanal, det er udelukkende på diverse streamingtjenester at der er film og serier i 4K, HDR og Dolby Vision.
Mht. lyd vil du ikke kunne afspille materiale med DD+ og dermed Atmos.
Ved noget materiale vil forskellen virkelig være til at høre/se forskel på.
Ved gaming er der virkelig noget at hente, men hvis du overvejende benytter streaming, vil forskellene nok ikke være markante.

eARC er bagudkompatibelt med ARC, så det er ikke der, problemet ligger!

Jeg skimmede lige manualen for din receiver igennem, hvor jeg faldt over dette:
" If "HDMI Control" is set to "On" and a TV compatible with the ARC is connected via the HDMI MONITOR connectors, the input mode whose input source is "TV" is fixed to ARC."

Dette betyder at der kun kommer lyd igennem, hvis din input-vælger står på "TV".
Du skriver, du har gennemgået alle indstillinger for dit TV, men har du også husket at sætte HDMI Control til "On" på din receiver?

Mht. til kablet, selvom det er bygget ind i muren, er der vel ikke noget i vejen for at benytte et andet midlertidigt, blot for at bruge udelukkelsesmetoden?
tak for input her også - tjekker op på det!
Godt at høre, at eARC er bagudkomptatibelt.

Omkring kompression i optisk lyd: Mit anlæg kan ikke afspille DD+ og Atmos, tænker jeg. Har vel kun standard Dolby. Det er sat op med fem højtalere (ikke sub).

Vil der være noget hørbart tab der?

Morten
DD+ kan modtages, men ikke DTS MA HD og Atmos, medmindre du har højttalere med god LF så kan der ikke undværes en sub.
Nu var der tale om Toslink. LF eller mere korrekt LFE. (Sub).
Netop. Toslink understøtter IKKE DD+ og dermed ingen Atmos!
Jeg kan gætte mig frem til LF står for "Low Frequency".
En sub kan vel altid undværes, med mindre der er tale om højttalere, der er fremstillet specifikt til at spille sammen med en.
En subwoofer er som regel at anbefale i hjemmebiografen, da mange film har godt med bund, hvilket giver et godt fundament til diverse effekter...
Nu har jeg ikke længere abonnement på Netflix, eller bruger Surround , men da jeg havde, mener jeg at der var DD+ som Netflix jo bruger, via Toslink fra Shield som blev brugt dengang.