Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af benno89
Hej alle

Jeg har en Harman Kardon Citation 1100 Multibeam forbundet til mit TCL fjernsyn via eArc.

Jeg oplever dog forsinkelser i lyden (<0.5 sekunder). Særligt hvis jeg anvender Dolby Atmos på PS5eren.

Jeg har forsøgt mig med at ændre forsinkelsen på TVet, men det hjælper ikke eller forværre problemet.

Er det bare vilkåret når man bruger eArc? Eller vil et andet TV måske være bedre/hurtigere til at håndtere HDMI signalet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det skal ikke ske over HDMI eARC, som har båndbredde nok til alle aktuelle lydformater. Udfordringen relaterer sig til normal ARC, idet båndbredden her er forsinket.

Det der højst sandsynlig sker er, at PCM-lyden fra PS5 komprimeres til et bitstream enten på konsollen eller i TV'et. Tjek derfor at PS5 er opsat til PCM. Tjek også om eARC er aktiveret korrekt i TCL (eARC skal hos TCL aktiveres manuelt efter opsætning af TV'et).
Af benno89
Fjernsynet har eArc, og der står eArc på input stikket, men i “sound” menuen kan jeg kun vælge “Arc”, intet eArc…

PS5 er sat til PCM og Digital Output på TVet er sat til “Pass through”. Soundbar melder at den får et PCM-signal (ændre sig hvis jeg skifter til Dolby Atmos, hvilket siger mig at signalerne går fint igennem)

Men vi taler også om en minimal forsinkelse, så jeg er sku usikker på om jeg bare er begyndt at forestille mig det er forsinket? 😅
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er lidt snørklet at få eARC aktiveret på TCL TV. Jeg kommenterer på det i anmeldelser, bl.a. TCL C805 her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1709276598

"Aktivering af eARC på TCL TV kræver aktivering af CEC under Settings -> Channels & Inputs -> Inputs -> External Devices Control -> Activate HDMI Control. CEC er det system, der gør det muligt vække TV'et fra standby via medieafspiller eller konsol samt styre TV'et med andre fjernbetjeninger (over HDMI-CEC)."

Prøv at se om det ændrer noget ift. hvad du kan vælge i skærmens Sound-menu. Jeg har ikke et TCL ved mig lige nu og kan ikke lige huske alle indstillingerne.

Mht. hvad PS5 sender ud af lyd, så kan PCM sendes i op til stereo over HDMI ARC (og optisk). Hvis den skifter væk fra PCM, når lyden bliver multikanal, så indikerer det, at spillyden bliver nedpakket til bitstream på PS5. Dette giver lydforsinkelse. Spillyd skal altid sendes som PCM, altså ukomprimeret, da det jo er lyd i realtid. Mht. Atmos så er det dog muligt, at din soundbar skifter indikator i displayet selvom det stadig er PCM. Det skyldes, at signalet nu er PCM + metadata.
Af benno89
Hej Rasmus

Tak for dine inputs! det er rigtig rart at du tager dig tid til det, og undskyld mit sene svar. Jeg har først lige læst det, og har ikke testet det endnu.

Jeg bidder mærke i at du skriver at min Soundbar godt kan finde på at skrive "Dolby Atmos" selvom det er PCM + Metadata.

Vil det sige at hvis Soundbaren både skriver "Dolby Atmos" hvis signalet er nedpakket til bitstream eller hvis signalet er PCM + Metadata, at så har jeg faktisk ikke nogen måde at tjekke det på, eller er der noget jeg ikke helt ser her?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg mente generelt på soundbarer/receivere. Det er forskelligt fra producent til producent, hvordan de i display'et angiver inputsignalet, såfremt det er Dolby Atmos bitstream kontra Dolby Atmos PCM. Jeg kan ikke huske, hvordan Harman Kardon gør det.