bendix skrev: ↑12. apr 2021, 15:13
Kender i detaljerne hvorfor det var Sony Og Unreal der arbejdede sammen om den engine? Jeg har flere steder læst at Epic fremhævede deres samarbejde med Sony (der også har spyttet 250mill $ i foretagendet).
Fortnite skulle blive det først spil det bliver portet over på UE5
Sony er nu langt fra de eneste Epic samarbejder med omkring UE5 - Det er som udgangspunkt helt generelt ret normalt at man som samarbejdspartnere konsulterer hinanden: f.eks. hvis Sony Studioes (eller andre) udvikler et spil på UE5 kan konsultere med Epic i den forbindelse - omvendt har Epic også en naturlig interesse i at udvikle deres Engine, så den virker optimalt i forhold til konsollerne, f.eks. PS5's hardware specifikationer, så de også kan tilpasse deres game-engines egenskaber bedst muligt til de muligheder der ligger i den ret udbrede hardware konfiguration en konsol nu udgør. Her er dét at de nye konsoller har fået SSD så f.eks. ret centralt for det at Nanite kan fungere og i hvor høj grad det kan udnyttes, idet de aflaster en del arbejde for GPU'en men samtidig øger kravet til streaming af assets fra SSD'en. Det bliver også teknologier som f.eks. UE5's Lumen der kommer til at muliggøre bedre lysreflektioner der af natur minder om det vi kender som RayTracing, så det kan afvikles bedre på AMD hardware som bl.a. PS5 og Xbox Series X, der med hensyn til RayTracing potentialer ellers må siges at være meget ringe lige som selv AMD's store PC grafikkort også er det ifht Nvidia's hvad angår RayTracing. Lumen i UE5 benytter reelt kun Ray Tracing alene til indirect lighting men har f.eks. ingen trianguleringer, men simulerer til gengæld andre mere globale aspekter på anden mindre hardware krævende vis, så man pludselig kan have gode resulater på selv mindre GPU'er. Det er smart og er af UMÅDELIG STOR værdi for både PS5 og den nye XBox, da det reelt er dét er den slags der for alvor muliggør større grader af next-gen reflektioner og grafik (jævnfør nanite) på dem. Mon ikke også andre game-engines tager et par tricks eller to til sig i den retning hen af vejen?
Og så er $250 millioner i Epic aktier, så Sony faktisk kommer til at eje en minoritetsandel af ind til videre 1,4% af Epic bestemt heller ikke noget man skal undervurdere betydningen af
Som Epics Tom Sweeney har forklaret det: "the collaboration with Sony has been longer-running than with Microsoft, and the team at Epic were able to get very early access to Sony's next-gen hardware, which influenced the decision to debut the Unreal Engine 5 tech demo on the PS5." ...Det lyder som en både god og logisk del-forklaring på hvorfor vi så demoet præsenteret på en PS5.
Epic kunne sagtens have valgt at debutere demoen på XBox eller måske endnu mere relevant fra et rent show-off perspektiv, have lavet et endnu vildere demo på en endnu kraftigere udrustet PC. Men da konsoller er vigtige komponenter i spilverdenen og det samtidig også er lidt at en blæret tour-de-force at kunne fremvise hvad der praktisk rent faktisk er muligt, selv på relativt gennemsnitligt masseproduceret hardware som konsoller, med de nye engine-teknologier, så var det sammen med det at man havde haft tidlig adgang til hardware specifikationerne, flere års samarbejde og havde en kæmpe investering i sit selvskab fra Sony imho alt sammen yderligere gode grunde til at fremvise det på PS5 - Det giver jo faktisk ret god mening fra et PR perspektiv - for begge firmaer.
Guderne må så vide hvad der udvikles under early access til UE5 til Next gen for tiden, som vi ikke ved noget om ind til videre.
Ind til videre kendes der svjv kun til 5 spil der angiveligt skulle benytte Unreal Engine 5, heraf kun 1 (Hellblade II) der ikke samtidig også skal udkomme på tidligere konsolgenerationer, hvormed resten af spil-designene på de hidtil kendte titler ikke bliver i stand til mere frit at udnytte UE5 potentialerne i større udstrækning, det gælder bl.a. Fortnite. Fortnite skal grundlæggende stadig designes så der også kan køre versioner af det på f.eks. Nintendo Switch og Android devices. Så selv om der naturligvis kan skaleres forskelligt hen over hardware platforme, så er det næppe der vi kommer til at se potentialerne i voldsommere eller friere dressur.