Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Coil whine er en "high pitch "støj der kan opstå når de elektroniske komponenter vibrerer ved bestemte frekvenser. Støjen stammer fra effektreguleringskomponenterne som kondensatorer og spoler. De styrer strømmen af elektricitet, resulterende i vibrationer som kan lave en hørbar lyd. Det kommer ved krævende operationer, som f.eks. indlæsning af et grafisk intenst spil eller kørsel af et ressourcetungt program.
Men det ændrer ikke på at det er din maskine som udsender støjen og det generer dig.
Men det var også bare lige for at forklarer at det ikke kun er et fænomen som kan tilskrives sonys ps5.
Som sagt prøv at flytte lidt rundt og hvis det ikke hjælper så prøv at snakke med Sony, det kan være de er flinke og hjælpe dig med at løse det.
Jeg vil gætte på at du også har et rum med meget ekko klanglyd :) Prøv at få styr på det også og ikke kun for ps5 skyld men for lyden i rummet generelt.
Brugeravatar
Af Naiera
"Kritik for woke" er selvfølgelig bare en omgang pladder fra mænd med små dillere, så lad da være med at lytte til den slags afføring.
Brugeravatar
Af TBC
kabri skrev: 21. mar 2025, 09:27 Assassins creed shadows får ros men også kritik for en masse woke.. har i prøvet og hvad siger i? yah eller nay??
Enig med Naiera! (ovenfor)

Spillet har fået kritik for at være designet med fokus på diversitet, lighed og inklusion
- så altså åh nej da skræk og gru! ...Eller hvad?

Med andre ord: kan man finde ud af at spille en negroid samurai og asiatisk kvinde i et spil, så skal man nok have en udmærket chance for at overleve det og hygge sig med det samtidig. Kunne man overleve at man kunne gøre Alexis til hæmorideplov og Kassandra til Scissor Sister - hvis man ellers TILVÆLGTE det - i Assassin's Creed Odyssey, så er klarer man den som tungt sovende/unwoke og overlever Shadows, da det jo ikke ligefrem er fordi det er blevet vildere, så man denne gang kan kneppe spillets heste eller høns. Faktisk tværtimod er det svjv denne gang end ikke mulighed for engagere sig i seksuel aktivitet med spillets menneskelige NPC'er. Så det er lige før jeg tror det spillet en mere sikker unwoke-zone denne gang for dem der er bange for det store stygge woke-monster.

Der til kommer at det altså også LIIIGE er værd at se på hvilke personligheder det er der egentligt kritiserer spillet: Det er politiske rædsomheder som Elon Musk, Nigel Farage og Ben Shapiro (sidstnævnte nok er den af de 3 herrer jeg selv har den største rest af respekt respekt til overs for) - Så når man lige betragter hvad det er for nogle typer og kompromisløse politiske orienteringer der egentligt kritiserer spillet, så er det lige før at kritikken nærmest går hen og ender som et hæders-bevis for spillet. For når man ser på, hvem der kritiserer det, og deres kompromisløse politiske orienteringer, kan det næsten ses som en anerkendelse af spillets mod til at tage fat på vigtige og for nogle åbenbart overmåde engagerende emner ....Er man mere normalt indstillet og bare gerne vil spille et spil, så kan man jo i stedet fokusere på nogle egentlige spilanmeldelser i stedet, hvor spillet har høstet udmærkede karakterer på linje med tidligere AC-titler.

BTW, så er spillet et af de spil der er det største argument for en PS5 Pro over en PS5:

Og vil man vide mere om teknologien der benyttes til at optimere til at det er muligt at afvikle en open-world med en grad af RT på Proen, så kan man se denne tech-analyse om hvilke trick og optimeringer der er brugt. Hint: der er ikke lige frem tale om pathtracing, men en kløgtig kombination af nedskalerede RT-teknoligier understøttet af og blandet med gamle mindre ressourcekrævende teknologier i kombination - Det er faktisk meget kløgtigt og imponerende kreativt designet, så spillet langt fra er så tungt at afvikle som det potentielt kunne være hvis man f.eks. bare havde smidt fuld raytracing på:
Senest rettet af TBC 24. mar 2025, 10:09, rettet i alt 1 gang.
Af VILLAFOREVER
Lige meget hvad folk siger angående coil whine på PS5 Pro må Sony komme med en holdbar løsning. De der elektriske buzz der er der konstant under spilafvikling er så forstyrrene selv ved 3 meters afstand og headphones.

Hvis jeg spiller et spil er det der tydeligst når selve spillet kører. Pauser jeg spillet er det lidt mindre, og minimere jeg spillet er det kun blæseren jeg kan hører, hvilket er fint.

Det værste spil mht buzz er Alan Wake 1 PS5, men alle andre spil genere det også voldsomt.

Der må kunne laves en software update, der kan formindske det. Det siges at 8/10 Pro’er lider voldsomt af dette. Det er voldsomt irriterende at Sony ikke mener det er en fejl. Min oprindelige PS5 var silent.. damn øv.

Det er en ommer Sony.
Af Beckham
Enig i at det ikke er godt. Som nævnt tidligere er det dog desværre lidt af et lotteri. Din gamle PS5 er stille, hvor det er lige modsat med min standard PS5.
Af VILLAFOREVER
De må da kunne skrue ned for et eller andet iform a en software update, så den larmer mindre fra psu/gpu, uden den brænder af…

Kan jo ikke være rigtigt, at 8/10 Pros larmer uhæmmet og forstyrrende for spil oplevelsen.
Brugeravatar
Af TBC
VILLAFOREVER skrev: 24. mar 2025, 21:10De må da kunne skrue ned for et eller andet iform a en software update, så den larmer mindre fra psu/gpu, uden den brænder af…
På en PC kan man, hvis man er uheldig at have hardware der har coil-whine, f.eks. en GPU, selv kan styre den slags. Der kan man undervolte og underclocke GPUen og dermed få mindre coilwhine - men dermed får man jo så også mindre ydelse! Så ja det kunne Sony teoretisk gøre via en softwareupdate - men det kommer ikke til at ske af helt indlysende årsager. Problemet ligger helt fundamentalt i hardwarekomponenterne og dem kan man altså ikke bare sådan ændre via softwareopdateringer, slet ikke med tiltag til degraderingen af ydelsen for alle og enhver, fordi coilwhine lige driver nogle særligt hårdt ramte og uheldige brugere til vanvid.

Det er ikke uden grund at du oplever det mere i tungere titler end i lettere, som når du f.eks. særligt oplever det i Alan Wake 2. For jo mere hardwaren belastes, jo mere fremtrædende vil det kunne blive.

Om ca 1 uges tid skulle jeg endelig gerne modtage min for snart 2 måneder siden bestilte RTX 5090 GPU opgradering - jeg ved jo heller ikke om jeg i den forbindelse er en af de få uheldige mht coilwhine (som jeg ikke har haft siden RTX 1080 - altså 4 generationer siden), men jeg er indforstået med at det nu engang er sådan at det er og jeg kan risikere at være en af de få uheldige. Det eneste man kan gøre er at fortryde købet hvis man har mulighed for det, købe på ny og håbe på bedre held eller indrette sig på at leve med det. Ofte vil man risikere at afvises i en reklamationsag, da hardwaren jo rent teknisk yder som den skal - Så sorry, men du skal næppe regne med nogen løsning via software update. Du kan sælge eller forsøge heldet med en reklamationssag, uden at få håbet op i den forbindelse. Øv at det plager dig så meget :((

Måske kan du overveje nogle mere kreative løsninger og placere Hardwaren længere væk et sed bag et hjørne, et møbel eller andet der "spærrer" lyden hen til dig, evt. i kombination med et langt optisk HDMI kabel ala noget i den her retning: https://www.av-connection.dk/?PNo=LDY38511
Af VILLAFOREVER
TBC
Det er ikke uden grund at du oplever det mere i tungere titler end i lettere, som når du f.eks. særligt oplever det i Alan Wake 2. For jo mere hardwaren belastes, jo mere fremtrædende vil det kunne blive.

Det var Alan Wake 1 PS5 der var helt crazy..

Tak for svar ellers
Af VILLAFOREVER
Jeg er også klar.
Har forudbestilt det allerede.

Jeg må finde et meget langt HDMI kabel til PS5 Pro, jeg ikke bliver forstyrret af coil Whine Buzzing lyden..

Kan nemlig hører det med 3 meters afstand, samt headphones..
Af VILLAFOREVER
Overvejer at sælge min Pro grundet Coil Whine Buzzing.
Er simpelthen for meget…

Tænker ikke Sony kan hjælpe alligevel. Hører mange får dem sendt retur, fordi Playstation ikke mener det er en fejl.

Det kan kun være grafikkort eller PSU støj. Blæser lyden i sig selv, genere mig ikke.

Mega øv. Havde nemlig allerede forudbestilt Indiana Jones. Får det nok refunderet, men kan ikke leve med den generene Buzzing noise, under spil. I idle mode er der ok umiddelbart.

Kan ikke ændre mit setup ift afstand til konsollen. Høres som sagt med 3 meters afstand med headphones på..

:(
  • 1
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 227