4. apr 2019, 12:51
Gyzzo skrev:TV2 Play har skiftet codec til zavc/zaac, hvilket formentlig har givet kvaliteten et lille løft, da de har bibeholdt bitraten.
Benyttede de da ikke AVC til video før og AAC til lyd?
Forskellene i angivelserne omkring, altså bogstaver/tal (f.eks. "z") før eller efter "acv" og "aac" i readout omhandler container og streamspecifikationer angående organisationen af datasekvenserne og deres rækkefølge i streamens container - Der er IKKE tale om forskellige codecs før f.eks. "avc" er blevet til "hvc" eller "aac" er blevet til "ac3" eller "ec3". - Jævnfør mit større indlæg fra 10. Marts lidt længere oppe på denne side.
Men i øvrigt fortsat super godt arbejde!
Men hvis jeg skulle komme med et forslag, så forsimplede man codec oversigten, så den blev mindre forvirrende, ikke gav anledninger til sådanne misforståelser, men gjorde det mere overskueligt at sammenligne tjenesterne. Altså så man angav om video var AVC eller HEVC og om lyd var AAC, AC3 eller EC3. (man kunne evt beholde 'zavc', 'acv1' mv i en containeroversigt). For det er reelt kun de 2 video codecs og de 3 lydcodecs der er at finde i liste-oversigten over codecs. I realiteten er det udelukkende Netflix der benytter et mere effektivt codec end AVC som videocodec i oversigten.
Personligt kan jeg godt lide detaljerne, men de ekstra symboler vedrørende container og organisation af datasekvenser i containeren, tror jeg desværre generelt forvirrer mere end det gavner, idet det åbenlyst giver anledning til at folk tror at der regulært er tale om forskellige codecs.
Senest rettet af TBC 4. apr 2019, 14:34, rettet i alt 17 gange.
PC: 9800X3D,RTX 5090 OC, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K