Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#197158
Hej

Jeg har lige fået et Blaupunkt 40" fladskærms tv og jeg har problemer med at modtage mine digitale tv-kanaler.

Jeg ved ikke hvordan jeg præcist skal beskrive problemet, men jeg prøver så godt jeg kan:

Problemet er at billederne ligesom fryser/hakker hvert 5 sek. - det ligner faktisk det man ser når f.eks. en udenrigs korrespondent rapporterer fra et sted via en halvdårlig satellit forbindelse - ja, det er nok det der bedst kan beskrive det.

Det er som om der ikke er plads nok i mit antennekabel og derfor står mit tv og "venter" på at de kan vise den næste portion billeder.

Jeg har brugt det samme antennekabel til mit nye tv som jeg brugte til mit gamle analoge fjernsyn (billedrør)

Hvad kan der være galt ?

1. Skal jeg evt. have fat i et HDMI kabel i stedet for det gamle ?

2. har det nogen betydning, hvis HDMI kablet bliver 10m. ?

3. vil en antenneforstærker sandsynligvis løse problemet ?

Håber nogen kan hjælpe mig og på forhånd mange tak.


EDIT:

Ved søgning på nettet har jeg fundet ud af, at det jeg oplever kaldes pixelering - håber denne information hjælper med at tydeliggøre, hvad mit problem helt konkret er !
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#197188
Hvordan er dit tv-signal tilsluttet? Med antenenstikket direkte ind i tv'et eller via en tv-boks? Hvis det er direkte, så får du ikke meget gavn af et HDMI-kabel :)
3. vil en antenneforstærker sandsynligvis løse problemet ?
Nej, formentlig forværre det. Problemet ligger nok i, at I har antennesplittere på et sted i hjemmet, f.eks. på loftet eller der hvor signalet kommer ind i hjemmet. Før har I modtaget analoge kanaler på billedrørs-tv'et, men nu modtager I digitale. De kan være lidt mere følsomme overfor et dårligt signal.

Er der eventuelt en signalindikator et sted inde i tv'ets menu?
#197213
En forstærker vil kun hjælpe hvis den placeres korrekt, dvs før signalet splittes ud til dine rum. Og hvis det er signalstyrken der er problemet. Hvis problemet er indstråling (støj), så vil en forstærker nok ikke hjælpe. Du bør samtidigt se på hvilken type kabler og stik du bruger, da disse skal være ordentlig skærmede.
#197225
Hej

Tak for jeres svar.
Rasmus Larsen skrev:Hvordan er dit tv-signal tilsluttet? Med antenenstikket direkte ind i tv'et eller via en tv-boks? Hvis det er direkte, så får du ikke meget gavn af et HDMI-kabel :)
3. vil en antenneforstærker sandsynligvis løse problemet ?
Nej, formentlig forværre det. Problemet ligger nok i, at I har antennesplittere på et sted i hjemmet, f.eks. på loftet eller der hvor signalet kommer ind i hjemmet. Før har I modtaget analoge kanaler på billedrørs-tv'et, men nu modtager I digitale. De kan være lidt mere følsomme overfor et dårligt signal.

Er der eventuelt en signalindikator et sted inde i tv'ets menu?
Mit antennestik er rigtig gammelt (15+ år) og er ca. 10m. langt og det er tilslutte direkte til mit tv fra antennestikket som sidder i væggen.

I følge mit tv så modtager den med 96% styrke - det var i hvert fald det signalindikatoren viste da vi satte den til at søge efter tv-kanaler, så umiddelbart fornemmer jeg ikke at problemet er her.

Der er kun tilsluttet dette ene tv til antennestikket - jeg har også internet fra samme boks, men det kommer ud af et andet stik, som sidder lige ved siden af.

Omkring den der antennesplitter, så ved jeg ikke hvor den sidder og om vi bruger sådan en ?

Vi er 3 lejeligheder i ejendommen, hvor jeg bor og mine to naboer har aldrig omtalt, at de skulle have nogen problem med at modtage tv, så som udgangspunkt vil jeg mene at problemet ligger hos mig alene.

Hvad kan jeg gøre for at undersøge og løse problemet ?
#197235
Bent odense skrev:Du skal have udskifte dit gamle kabel/stik til Hf-tæt for netop at undgå indstråling udefra sådan et kabel/stik kan du købe færdig eller selv lavet et.

http://digitalt.tv/antennekabel-kvalitet-raad/
Hej

Tak for dit forslag - det må jeg prøve :)

EDIT:

Jeg har været i føtex og anskaffe mig et nyt antennekabel fra Sinox: http://da.sinox-europe.com/product.asp?id=120 Dette kabel var yousee ready og stofa approved, så jeg tænkte, at jeg ikke kunne gå helt galt i byen, hvis jeg købte det.

Resultatet ser da heller ikke ud til at være udeblivende, da det nye kabel har reduceret pixelering med omkring 90%.

Dog forekommer der stadig små pixelering fra tid til anden.

Hvad kan jeg gøre yderligere for at få det sidste væk ?

- skal jeg eventuelt have et antennekabel af endnu bedre kvalitet ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#197244
Hvis først du har fået et kabel med afskærmning, så vil det næppe hjælpe at skyde flere penge i dét. Umiddelbart, så kunne det lyde som om, at der mangler en smule styrke, hvilket igen kunne indikere, at der er en splitter uden forstærkning et sted. Kan du dele lidt flere informationer om hvordan I får jeres signal - køber du dit abonnement direkte hos Yousee selv, så de har leveringspligt i din lejlighed, eller er der et fællesanlæg et sted?
#197255
Hej

Well, jeg lod vist champagnepropperne springe en kende for tidligt :(( - på TV2News oplevede jeg en forbedring, men på de andre kanaler var det stadigvæk ikke særligt godt - ja, vel nærmest uændret.

Jeg for mit tv-signal gennem en sammenslutning kaldet AFIK http://www.afik.dk/sider/digitv.php og de samarbejder med Stofa.

vedr. den der splitter hvor sidder den ? - det er vel ikke noget jeg skal begynde at pille ved !

En side bemærkning: jeg var inde og kigge på opsætningen af kanalen hvor jeg har TV2News og der kunne jeg se at QAM står på 256 mens det i opsætningen skal være 64QAM - jeg ved ikke om det har nogen betydning.

EDIT:

Jeg har snakket med en beboer i min ejendom her er der ingen problemer med pixelering
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#197267
Ja, splitteren sidder nok et sted længere tilbage i systemet, hvor du ikke har adgang, så det er nok AFIK som skal på banen der.

Noget kunne godt tyde på, at det ikke er den bedste tv-tuner, som sidder i dit nye Blaupunkt. Naboerne kan godt have lige så dårligt signal, men blot en bedre tuner i deres tv, som ikke er lige så modtagelige for støj - men derfor bør det naturligvis fixes alligevel.

Umiddelbart vil jeg tro, at du skal have fat i AFIK eller Stofa for at komme videre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#197286
Hvis du nu kender dine naboer godt, så kunne en mulig fejlsøgning jo inkludere at flytte et af deres TV til din lejlighed og teste at det virker. Hvis det gør dét, så er det nok dit eget TV som har et problem.
#197314
Rasmus Larsen skrev:Ja, splitteren sidder nok et sted længere tilbage i systemet, hvor du ikke har adgang, så det er nok AFIK som skal på banen der.

Noget kunne godt tyde på, at det ikke er den bedste tv-tuner, som sidder i dit nye Blaupunkt. Naboerne kan godt have lige så dårligt signal, men blot en bedre tuner i deres tv, som ikke er lige så modtagelige for støj - men derfor bør det naturligvis fixes alligevel.

Umiddelbart vil jeg tro, at du skal have fat i AFIK eller Stofa for at komme videre.
Jeg frygter at det nok ender med et teknikkerbesøg (mest pga. prisen !) og jeg er netop blevet spurgt, via mail fra AFIK, om jeg vil have besøg af en teknikker.

Omkring tuneren i mit Blaupunkt, ja, så skulle det da ikke undre mig om det er her hunden er begravet (nu ved jeg jo hvor "heldig" jeg plejer at være...)
Torben Rasmussen skrev:Hvis du nu kender dine naboer godt, så kunne en mulig fejlsøgning jo inkludere at flytte et af deres TV til din lejlighed og teste at det virker. Hvis det gør dét, så er det nok dit eget TV som har et problem.
Jeg er enig i at dette ville være optimalt, hvis det kunne lade sig gøre, men jeg tror nu ikke nogen af mine naboer ville være interesseret i at "rive den flade" ned fra væggen og bære den op til mig for at vi kunne teste det - dog har jeg jo 10m. antennekabel, så måske kunne man smide det ud gennem et vindue og... - det skal jeg lige have undersøgt om det kan lade sig gøre inden jeg bestiller en teknikker.

Jeg har for resten fundet tv modelnummeret:

Blaupukt model: BB40B68BFG - men jeg kan slet ikke finde denne model på Google ! - det nærmeste jeg kan komme er noget der hedder B40C - jeg tror ikke min model hedder noget med BB men derimod noget med B40B, men den kan jeg heller ikke finde noget på !
Af videoman2012
#197347
Torben Rasmussen skrev:Hvis du nu kender dine naboer godt, så kunne en mulig fejlsøgning jo inkludere at flytte et af deres TV til din lejlighed og teste at det virker. Hvis det gør dét, så er det nok dit eget TV som har et problem.
Hej

Det lykkedes mig, mod forventning, at overtale min nabo til at trække mit antennekabel fra naboen antennestiksudgang og op til mit tv - dvs. jeg fik mit tv-signal fra deres antennestiksudgang i stedet for mit eget.

Resultatet var, at støjen/pixelering ikke forsvandt !

Så derfor mener jeg at man kan drage konklusionen; at problemet er mit tv og ikke ligger i forbindelsen.

Spørgsmål: hvad kan/skal jeg så gøre nu ?
Af Globulus
#197350
videoman2012 skrev:
Torben Rasmussen skrev:Hvis du nu kender dine naboer godt, så kunne en mulig fejlsøgning jo inkludere at flytte et af deres TV til din lejlighed og teste at det virker. Hvis det gør dét, så er det nok dit eget TV som har et problem.
Hej

Det lykkedes mig, mod forventning, at overtale min nabo til at trække mit antennekabel fra naboen antennestiksudgang og op til mit tv - dvs. jeg fik mit tv-signal fra deres antennestiksudgang i stedet for mit eget.

Resultatet var, at støjen/pixelering ikke forsvandt !

Så derfor mener jeg at man kan drage konklusionen; at problemet er mit tv og ikke ligger i forbindelsen.

Spørgsmål: hvad kan/skal jeg så gøre nu ?
Hvis du har trukket et (meget) langt kabel fra dit tv til naboens antennestik er det måske ikke helt det samme som at koble det på samme stik med et kort kabel.

Det er, som du siger, nok for meget forlangt, at en nabo skulle slæbe sit tv til din lejlighed men du kunne jo slæbe dit eget tv til naboens lejlighed (når denne nu allerede har vist lidt vilje til at deltage i fejlsøgningsprojektet) og så forbinde det med et kort antennekabel. Så kan du nemmere få vished for, om der er tale om, at der er (stor) forskel på kvaliteten af tunerne.

Jeg bor selv i et hus så jeg har fuld kontrol over, hvilken antenne der skal bruges og hvilke kabler der skal trækkes hvor, men jeg bor også nede i et hul og vil gerne have antennen liggende på loftet, hvilket tilsammen ikke er optimalt. Billedet på mit 5 år gamle Philips tv væltede hver gang jeg åbnede min køleskabslåge eller tændte/slukkede lyset et sted i huset men mit nye Sony W9 er meget bedre til at abstrahere fra den slags støj. Så der ER bestemt forskel på tunere i forskellige mærker og modeller.
#197416
Hej

Jeg tror måske løsningen på mit problem kan være at få installeret en antenneforstærker.

Grunden til, at jeg tror dette kan være løsningen er, at jeg faldt over en guide som rimelig præcist beskriver mit problem:

(jeg har fremhævet mit problem med fed sort skrift)
One of the more common issues with HDTV sets is when the image breaks up into pixels. The main causes of this are weak signal strength or images moving at too fast a pace for the set to properly process them. The latter is most common with LCD TV sets and when watching sporting events. If you are using an antenna, you can correct these problems with either a stronger antenna or a preamplifier that connects to your existing antenna. An amplifier also exists for cable/satellite feeds.

Jeg overvejer også, at få besøgt af en teknikker, da sådan må kunne måle hele installationen igennem og se om der eventuelt skulle være andre problemer som senere kan give mig ubehagelige overraskelser.

Jeg har også været i kontakt med AFIK (min antenneforening) og her fik jeg at vide, at jeg skulle anskaffe mig en Zeptorboks, da det vil løse mit problem.