Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
Ser DR1 i HD kvalitet (720p) nu, via Yousee (logoet er ikke ændret).
Brugeravatar
Af KristofferA
Jeg har dem ikke endnu. Er også på Yousee. Skal man søge efter dem?
Af jvvpc
Da man bare ikke har hørt om det men kun TV2 troede jeg det var gået i sig selv :)

Bare utrolig mærkeligt jeg har fået TV2 HD men DR1 stadig bliver sendt i 567i.

Må tage fat i Waoo og høre hvad de siger til det :)
Af Rene
jvvpc skrev:Da man bare ikke har hørt om det men kun TV2 troede jeg det var gået i sig selv :)

jeg har yousee og har dr1 i hd. men logoet er det samme. prøv at trykke på info på dit tv og se hvad der står. på mit står der 720 hd :)
Af Rene
KristofferA skrev:Jeg har dem ikke endnu. Er også på Yousee. Skal man søge efter dem?
jeg har også yousee og har fået dr1 i hd uden at søge men logoet er det sammme :) jeg har også fået tv2 hd :)
Af jvvpc
Rene skrev:
jvvpc skrev:Da man bare ikke har hørt om det men kun TV2 troede jeg det var gået i sig selv :)

jeg har yousee og har dr1 i hd. men logoet er det samme. prøv at trykke på info på dit tv og se hvad der står. på mit står der 720 hd :)
Kan tydelig se at det ikke er HD og som jeg skrev før så viser tv'et det kun er 567i :)

Har dog mistet Zulu efter at have søgt efter nye kanaler så det kunne tyde på de har nogle generelle problemer :)
Af Lindberg47
I formiddags laved jeg en ny kanalsøgning og fandt DR1 i HD. Nu hvor jeg er kommet hjem igen er DR1 forsvundet og TV2 ligger nu på kanal 1 og resten af kanalerne er rykket en plads ned. Jeg må så ind og finde DR1 igen - men nu er det uden HD?

Er der andre på YouSee der har mistet DR1 i HD?
Af lgowner
Rene skrev:jeg har også yousee og har fået dr1 i hd uden at søge men logoet er det sammme :)
tror den misforståelse som DR står for er de personligt mener HD er når man brugr MPEG4/480p som altså ikke er tilnærmelsesvis HD eller FullHD.

eller også skifter de dynamisk opløsning, når programmerne er i HD, for alle MPEG4 tunere kan jo håndtere HD, da det følges ad. så måske er HD på DR så allerede der iaften når de sender en af deres mange egenproduktioner i HD. :-)
Af Samsung40d6505
Sjovt, at DR ikke reklamerer med det

Desværre næsten umuligt i programinformationer incl. tekstTV at se, hvad der bliver sendt i HD, men TV2 sætter dog HD logo på ved siden af TV2 logoet på skærmen.

Hvorfor mon DR ikke gør det samme ?
Af Tom-H
Enig DR1 burde sætte HD logo på skærmen, ihvertfald når/ hvis de kører 720p.

På mit panasonic er logoet som sagt det samme men nede på menu bjælken der kommer frem når jeg slår om på kanalen, der står der ude til venstre DR1 og inde midt på bjælken står der så HDTV, jeg kan også se det ved at der i bunder står med gult Dolby D.

En anden måde man kan se det på er når de sender ældre serier, der for man de dumme sorte bjælker i højre / venstre side af skærmen fordi den ikke kan strække dem ud som den kan på det alm. digitale signal (ikke HD)

Det er faktisk det eneste jeg er lidt ked af, dog er næsten alle nye programmer og film i bred format.

Feks. kan man se de på Tv2 HD om eftermiddagen når de sender serien "venner" - billedet er lidt skarpere end før men man får de dumme sorte bjælker.
Af lgowner
Tom-H skrev:Feks. kan man se de på Tv2 HD om eftermiddagen når de sender serien "venner" - billedet er lidt skarpere end før men man får de dumme sorte bjælker.
jeg tror du skal have et øjen eftersyn :o
"Friends" er optaget dengang hvor HD ikke var opfundet og desværre bliver SD billedet ikke bedre af at blive vist på et opscaleret HD signal, så bliver kvaliteten desværre forringet. Så det du ser er synsbedrag eller som sagt en anden god årsag.
Af ChristianT
Grunden til at logoet på DR1 ikke er ændret må være, at de rent faktisk ikke sender i HD pga. den lave bitrate - kun i "næsten-HD", som beskrevet her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1296565515

Altså ville det være falsk varebetegnelse at skrive HD oppe i hjørnet, når den kvalitet de sender i ligger en smule under HD... Er mit gæt... :)