Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej - I har før hjulpet mig herinde så nu prøver jeg lykken igen :)

Jeg har købt et måske for billligt 21,5'' Samsung TV P2270HD til vores køkken hos Elgiganten.

Vi har YouSee kabel-tv, så da jeg læste at den understøttede DVB-C og MPEG4 troede det hele vilde spille, men det gør det bare ikke.

Når jeg forsøger at auto indlæse kanalerne får jeg 35-40 analoge kanal men ingen digitale. Kan et klog hoved fortælle mig om jeg gør noget forkert, eller om jeg blot skal bytte tv'et?

På forhånd tak - / Rasmus
Brugeravatar
Af Princesslea
husker du at indtaste dit netværksid (fra yousee ) og søge på Digitale kanaler..!?
Af RP78
Ja - netværksid har jeg tastet, og det er det rigtige jeg taster da det er det samme som vores tv i stuen også benytter.

En ting jeg synes der er rimelig er at man kan vælge manual indlæsning af kanalerne, men her er digital men en svag farve og kan ikke vælges. Kan signalet måske være for svagt? eller.....
Brugeravatar
Af Princesslea
Signalet kan godt være for svagt (ved jo ikke hvor langt antennekabelet er)

Jeg havde selv problemer , og fandt ud af det var kablet hos mig (kunne ingen kanaler finde)
Jeg fandt ud af det ved at tage det nye køkken tv (det, som intet kunne finde) med ind i stuen - tage antennekablet fra stue tv'et og sætte i det nye tv, indtaste netværksid mm. søge auto på digi kanaler og VUPTI der var de... så gik jeg ud og købte nyt kabel og ingen problemer..
Af RP78
Jeg har prøvet et par kabler nu, - begge på omkring 1½ meter uden det dog er blevet bedre.

Næste skridt må være at sætte det til i stuen som du også foreslår (her har vores Panasonic i hvert fald igen problemer).
Af Vilhelm
Dit Samsung P2270HD støtter rigtignok DVB-C MPEG-4, men du skal være klar over at det alligevel ikke kan modtage HD-kanaler. (Det anføres i specifikationerne sådan: Støtter DVB-C MPEG-4 HDTV NEJ
Af OleA
Vilhelm skrev:Dit Samsung P2270HD støtter rigtignok DVB-C MPEG-4, men du skal være klar over at det alligevel ikke kan modtage HD-kanaler. (Det anføres i specifikationerne sådan: Støtter DVB-C MPEG-4 HDTV NEJ
Men trådstarter finder jo ingen digitale kanaler overhovedet. Ikke kun HD-kanalerne han mangler.

Jeg kender ikke skærmen, men måske der er et sted hvor du kan skifte mellem digital og analog?
Det gør man jo på de fleste almindelige tv.
Af Vilhelm
OleA skrev:Men trådstarter finder jo ingen digitale kanaler overhovedet.Ikke kun HD-kanalerne han mangler.
Ja, det ved jeg godt. Men min oplysning om at trådstarters tv, til trods for at det understøtter DVB-C MPEG4, ikke kan modtage HD-kanaler fra YouSee, kan være vigtig for trådstarter, der "troede det hele ville spille" med et tv med DVB-C og MPEG4.
Af RP78
Hmm, det virker heller ikke i stuen eller i soveværelset. Det ender nok med at den kommer retur til elgiganten, - jeg kan simpelthen ikke se hvad mere jeg kan teste.
Af Vilhelm
Der kan ikke være tvivl om at dit tv har DVB-C kabel-tv-tuner, så må det også være muligt at finde de digitale kanaler ved at følge manualen. Fortæl mere præcist om hvad du gør, så kan du måske få hjælp.
Af RP78
Sådan har jeg forsøgt mig.:

1. I menuen under "Kanal" vælger jeg "Auto-lagring".

2. Jeg bliver nu spurgt til antennekilde og har valget imellem Luft eller Kabel. Jeg vælger kabel (har også prøvet luft i min fejlsøgning)

3. Nu har jeg så valget imellem Digital & Analog, Digital, Analog. Denne gang vælger jeg Digital.

4. Nu får jeg så mulighed for at indtaste Network ID, Frekvens, Modulation, Symbolhastighed. Jeg sætter det til nedenstående informationer som jeg har fra YouSee. Til orientering bor jeg i Støvring hvor jeg enten skal bruge ID 800 eller 801 (digital boks eller indbygget tuner)

Network ID - 801
Frekvens - 143000 KHz
Symbolrate - 6875
Modulation eller Qam - 64

5. Søgningen starter, og næsten med det samme får jeg resultatet 0 Digitale kanaler. :o

Det jeg så har forsøgt er at skifte antenne kabel, ja har endda været i Bilka og købe et nyt. Flyttet TV'et til en placering hvor jeg ved der er digitalt signal (stuen).
Jeg har desuden kørt hvert enkelt menu punkt igennem i forsøg på at måske aktivere et eller andet, og jeg har også fået nulstillet tv'et så jeg kunne starte helt forfra.

Til slut lidt ekstra info til jer i håb om det måske kunne give udbytte.

TV'et kan godt finde analoge kanaler, dem har jeg 37 af. Jeg undersøgt om YouSee evt. har problemer i mit område men kan umiddelbart ikke se dette.

Min konklusion indtil videre er:
TV'et tuner er defekt eller TV'et vil have et meget højt digitalt input signal.

Håber i kan hjælpe, men har TV'et bare en fejl, er det naturligvis ikke nemt :)
Af Yankee
Er dit kabel-signal splittet mellem flere fjernsyn?
Af RP78
Pas, det ved jeg faktisk ikke.
Af Yankee
RP78 skrev:Pas, det ved jeg faktisk ikke.
Du ved vel om du har mere end et fjernsyn i boligen :)

Da du skriver, at fjernsynet er til køkkenet er det meget normalt at man har en T-splitter siddende på kabelstikket i væggen. Den forringer signalet markant og umuliggør i reglen digitalt signal på et eller begge fjernsyn.