Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Synes lige jeg ville dele lidt ud af mine oplevelser.

Jeg har længe gået og drømt om at opgradere fra mit gamle, men udmærkede, Panasonic CRT til et funklende nyt, sprødt og lækkert fladskærmstv, og har da også spurgt mig til råds flere gange herinde.
Har været lidt forbeholden da jeg synes jeg har haft mange krav, og der ikke har været noget der kunne opfylde dem, ihvertfald ikke inden for mit budget.
Især har jeg været forbeholden overfor tv-tunerens konvertering fra det gamle analoge tv-signal til digitalt. Synes jeg har set mange rigtig ringe billeder på fladskærmstv, hvor CRT har stået meget bedre.
Lyden fra fladskærmen har også været et punkt jeg har været nervøs for.

Nu blev jeg så alligevel grebet af januarsudsalgsstemningen, og rendte i el-giganten og så på et Sony HX800 (på tilbud til 7.499,- i el-giganten - det er en rabat på ca 2.500).
Jeg havde hørt at der var lidt bøvl med refleksioner i skærmen, tog ud og kiggede på det, og må sige at det er ikke meget genskær der er i skærmen.
Nu har jeg fået tv'et hjem, og synes sgu det er et lækkert tv.
Panelet er ikke med glasfront, men blot en blank overflade, og genskinnet er helt sikkert til at overse. Har ikke set det i fuldt solskin endnu, men jeg har gardiner i stuen hvis det bliver alt for slemt.
Lyden synes jeg også er rigtig god, af et fladskærmstv. Det er lige før jeg synes den er bedre end i mit gamle Panasonic CRT som også har rigtig god lyd. Jeg er ikke ekspert på området, men jeg er tilfreds.
Om ikke andet fik jeg et TV der ligger på 10.000, til 7.500, med alt hvad det bringer med sig af ekstra billedkvalitet og ekstra features, så hvis jeg en dag finder ud af at jeg skal bruge nogle af de ekstra features, så er de der. Og så er der jo 14 dages fuld returret hos el-giganten, så jeg vil lige lade den løbe ud inden jeg beslutter mig endeligt.

Men jeg er støt på et helt andet problem i forbindelse med mit nye tv. Det signal jeg har på antennestikket er noget værre bras. Vi har en eller anden halvringe boligforeningsaftale med Viasat, og den har jeg aldrig været særlig glad for. Det er dyrt for en pakke der er skruet dårligt sammen og der har altid været lidt bøvl med signalet.
Nu er jeg så ude i noget fejlsøgning.

Det er vist et analogt signal jeg modtager fra Viasat. Tv'et siger at det er analogt, og jeg har ikke adgang til tv-guide eller smart programoversigt eller noget som helst. Hvilket jo også er en del af fornøjelsen ved et digitalt tv.
Det er nogle gamle antennekabler der går fra væggen og over til tv'et og der sidder en fordeler halvvejs, så nu har jeg bestilt en ny ledning. Den vil jeg prøve at trække uden fordeler og se hvad der kommer ud af det.

Det er nu også endt med at jeg har bestilt mellempakken fra Yousee. Den har ligget i luften et stykke tid, at vi ville tage den løsning, for det er også noget elendigt og dyrt internet vi har i boligforeningen, så det vil jeg også gerne have opgraderet.
Så vil jeg se hvordan det endelige resultat kommer til at se ud. Og hvis alt går efter planen skulle jeg gerne have nået det inden returretten er udløbet for tv'et.

Hvis der ikke er nogen væsentlig forskel så er det sgu ærgeligt. Så leverer jeg tv'et tilbage, afbestiller Yousee (der også har 14 dages returret) og går tilbage til det gamle CRT med dårlig tv-pakke. Og beholder det dårlige internet.
Men jeg vil da vende tilbage med en endelig konklusion på mine kvaler, håber at jeg ender med at kunne se lækkert tv i dejlig kvalitet. Og at konen også er tilfreds.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ordenligt afskærmede kabler (og ikke mindst terminalerne i enden af kablerne!) er et must. Hvordan signalet fra Viasat distribueres i din lejlighed kan jeg jo ikke vide, men det kan ske via både DVB-T og DVB-C. Begge typer er mere følsomme overfor støj end et analogt signal er, så det kan sagtens være dét der er årsagen til det manglende digitale signal. For du er vel sikker på, at du modtager noget digitalt gennem jeres aftale?

Som udgangspunkt, så skulle du dog være garanteret at det nye signal er OK ved første stikudtag i lejligheden. Dvs. dér skulle du kunne tage alt digitalt. Så kommer spørgsmålet om hvordan kabelføringen er i væggene... hvis du ikke sætter dit TV til i det første stik, så er der ikke nogen garantier længere.
Af Colt
Jeg har for f.eks mit viasat som ekstra pakke via dansk bredbånd.. Og for at jeg kunne se mine digital kanaler som også kommer fra en gammel ledning i væggen.. Skulle jeg ind på deres hjemmeside og finde de frekvenser jeg skulle søge på for at få udnyttelse af dem på tv'et.. Og derved også få tv-guide osv.

Her kan du se hvordan det så ud:

http://danskbredbaand.dk/1786.aspx

Hvis du har viasat har du sikkert en viasat box som du trækker div. andre kanaler igennem som skal være tændt for at du kan se tv1000 osv.

Men tænkte du måske har 2 i en pakke som du selv snakker om med flere løsninger så du kan evt. se om din udbyder har noget i stil med hvad jeg linker som du kan prøve at smide in på kassen..

"og for så at køre den helt nemme løsning" så når du skal plugge alt din information ind om Sprog land og om det er kabel tv osv. osv.. For at den skal finde kanaler..

Så ved jeg at på mit gamle samsung. Skulle jeg skrive under land: Finland i stedet for danmark for så søgte den automatisk på alle mine digitale signaler..

Så der er lidt du kan prøve af :)
Af dkscan
Inden der går for meget spekulation i det kunne det være rart med oplysning om, hvilken boligforening, det drejer sig om og evt. et link til en hjemmeside, der beskriver udbudet af tv-kanaler.
Der findes foreninger, der selv tager Viasat-signalerne ned og udelukkende distribuerer disse videre analogt. Normalt kombineret med distribution af kanalerne fra det antennebaserede DVB-T-net.
Af Trashmouth
@dkscan: Det er A/B Bavnehøj i Københavns Sydhavn. www.abbavnehoj.dk

Og jeg tror lige præcis det er sådan en løsning vi har. Jeg har ikke nogen box fra Viasat, blot et almindeligt udtag i væggen med antenne til TV og Radio, det er det hele. Man skal kontakte viceværten for at få nærmere oplysninger omkring tv-pakken, men ved ihvertfald at den er fra Viasat.

Jeg bruger det første stikudtag i lejligheden, der er ikke tilføjet noget siden vi flyttede ind. Jeg ved ikke noget som sådan om vores aftale, har aldrig modtaget nogle papirer på den eller noget. Jeg må lige prøve at høre vores vicevært om hvad han har at sige til det.

Og angående signalet: for det første siger tv'et "Analog signal" når jeg er inde i kanalvælger og opsætning osv. For det andet er det tydeligt at det er analog støj der er på billedet. Det er det klassiske med skygger, især i tekster og undertekster, sne over billedet osv. Ikke noget digital støj med pixeleringer og lignende.

Men som sagt er jeg rigtig træt af den tv-pakke vi har nu, så jeg vil gerne prøve med Yousee alligevel.
Af dkscan
Som minimum distribuerer anlægget formentlig must carry-kanalerne digitalt. Det skal det nemlig ifølge lovgivningen. Prøv evt. at lave en søgning efter digitale kanaler og vælg antennebaseret tv (DVB-T).
Hvis det ikke giver resultat så prøv kabel-baseret tv (DVB-C). Her skal der dog bruges nogen ekstra parametre og det er nok ikke så sandsynligt at foreningen selv distribuerer DVB-C. Det bliver dog aktuelt, hvis du får YouSee.