Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nkaj
Hej allesammen :)

Jeg har endelig fået digitalt TV (og hermed HD kanaler)

Men jeg synes at mange af de programmer der er på HD kanalerne bliver vist i 4:3.

F.eks Top Gear. Det er altid i 4:3 på HD kanalen og 16:9 på den alm. kanal.

Er det kun mig der har problemer med det, eller har I også?

Og ja, jeg har sat formatet til "16:9 bredformat" :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Der er en tendens til, at sende i 4:3 format, når materialet er i SD. Dette får billedet til at fremstå skarpere, når opløsningen ikke er til HD.
Af Nkaj
så når det bliver vist i 4:3 format på HD, så er det fordi de ikke har materialet i HD?
Af dkscan
Hvis materialet er produceret i 4:3 vil det normalt også blive udsendt sådan. På en SD-kanal kan man så vælge at lade fjernsynet strække det ud til 16:9, hvilket resulterer i forkerte proportioner.
På en HD-kanal er signalet altid i 16:9 og de sorte bjælker i siderne er derfor en del af signalet. Da fjersynet allerede ser et 16:9 signal kan det normalt ikke strække dette ud.
Af Nkaj
Det forstod jeg ikke rigtig :)

Hvis alt HD materiale er 16:9, hvad mener du så med at de sorte bjælker i siderne er en del af signalet? så er det jo ikke 16:9, men 4:3
Af dkscan
Nkaj skrev:Hvis alt HD materiale er 16:9, hvad mener du så med at de sorte bjælker i siderne er en del af signalet? så er det jo ikke 16:9, men 4:3
Hvis et 4:3 signal skal vises med korrekte proportioner på et 16:9 fjernsyn, så skal der tilføjes sorte bjælker i siderne. På en SD-kanal er det fjernsynet selv, der gør dette. Derfor kan det også i stedet vælge at strække billedet ud.
På en HD-kanal er signalet altid i 16:9. Det forhindrer ikke, at man kan sende ting produceret i 4:3. Så tilføjer tv-stationen de sorte bjælker og sender det ud som 16:9 signalet, hvor en del af billedet består af sorte bjælker.
Brugeravatar
Af MigSelv
Det ændrer ikke ved, at signalet/opløsning er i SD, uanset om det sendes på en HD kanal.
Af dkscan
MigSelv skrev:Det ændrer ikke ved, at signalet/opløsning er i SD, uanset om det sendes på en HD kanal.
Opløsningen på en HD-kanal er altid i HD, altså 720p eller 1080i.
At det så kan stamme fra opskaleret SD og dermed ikke giver en reel kvalitetsforbedring er en anden sag.
Af Nkaj
dkscan skrev:
Nkaj skrev:Hvis alt HD materiale er 16:9, hvad mener du så med at de sorte bjælker i siderne er en del af signalet? så er det jo ikke 16:9, men 4:3
Hvis et 4:3 signal skal vises med korrekte proportioner på et 16:9 fjernsyn, så skal der tilføjes sorte bjælker i siderne. På en SD-kanal er det fjernsynet selv, der gør dette. Derfor kan det også i stedet vælge at strække billedet ud.
På en HD-kanal er signalet altid i 16:9. Det forhindrer ikke, at man kan sende ting produceret i 4:3. Så tilføjer tv-stationen de sorte bjælker og sender det ud som 16:9 signalet, hvor en del af billedet består af sorte bjælker.
Fint nok, det var sådan set også det jeg mente, så har vi bare ikke forstået hinanden.

Altså, det er 4:3 billede, men da HD ikke strækker billedet (til 16:9) så vil det forblive 4:3

Men er der ikke en måde at lave det til 16:9 på HD kanalerne? så kan jeg altid gøre op med mig selv om det er til at holde ud at se på...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Billedet på HD-kanalen ER i 16:9, men forestil dig en sort kasse i 720p format, hvori du har puttet et 4:3 format opskaleret SD-billede. Dette billede fylder ikke helt ud til kanterne, så derfor er de sorte bjælker hardcodede ind i signalet. Din skærm ser derfor et ægte 16:9 billede, selvom du som séer jo ikke kan se forskel på om det er skærmen eller signalet der laver de sorte bjælker. Men når det nu er signalet, som rent faktisk indeholder sort, så kan dit TV altså ikke bare strække billedet ud, da det jo vil svare til at strække et 16:9 billede yderligere - og det er ikke noget TV'et kan.
Brugeravatar
Af MigSelv
dkscan skrev:
MigSelv skrev:Det ændrer ikke ved, at signalet/opløsning er i SD, uanset om det sendes på en HD kanal.
Opløsningen på en HD-kanal er altid i HD, altså 720p eller 1080i.
At det så kan stamme fra opskaleret SD og dermed ikke giver en reel kvalitetsforbedring er en anden sag.
Det svarer til, da de gamle mono indspilninger blev udgivet i stereo, blot ved at tilføje et ekko til den ene kanal. Det blev det ikke stereo af, et opskaleret sd signal bliver heller ikke til ( ægte ) hd.
Af dkscan
MigSelv skrev:Det blev det ikke stereo af, et opskaleret sd signal bliver heller ikke til ( ægte ) hd.
Der er heller ingen, der har påstået, at det bliver til ægte HD. Men signalet er teknisk set HD (720p eller 1080i) og tv'et vil opfatte det sådan og vil derfor ikke kunne strække det.
Af Bulletinx
Mit fjernsyn kan sagtens strække det(panasonic VT20)..der en funktion der hedder 4:3 fuld, som strækker billedet uden bjælker- eller er det bare mig som har misforstået diskussionen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kan den gøre det på de HD udsendelser der er 4:3 format med bjælker? Dvs. du skal kunne fjerne eks. kanallogo når du strækker det.