Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej forummere

Jeg har pt. et 42LG850N i stuen. Her er tilsluttet en PS3 via en surroundforstærker og herfra et 8-10 meters HDMI-kabel. Som jeg oplever det, har jeg ikke noget væsentligt signaltab. Det står knivskarpt.

PS3'en står i et "teknikrum" sammen med forstærker og andet elektronik.

Jeg overvejer nu at anskaffe et lille (20''-22'') TV til køkkenet og har i den forbindelse to spørgsmål:

1) Jeg har snuset lidt rundt og synes det virker meget svært at finde HD TV i den størrelse. Hvorfor? Er det fordi det er omsonst at lave HD i så lille en størrelse?

Nå, men fandt følgende, som jeg har kastet min kærlighed på, primært fordi jeg er meget glad for mit eksisterende LG:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ed-monitor

2) Jeg overvejer at finde et splitkabel, så jeg kan få bluray-signalet fra PS3'en ud til begge skærme. Det vil altså være et splitsignal og så et kabel på en 8-10 meter og et lidt kortere (5-7 meter) på det andet split.

Er det overhovedet muligt? Hvad skal jeg være opmærksom på?

Glæder mig rigtig meget til at høre, hvad I har at sige.

Alt det bedste,
kmeinert
Af donoester
Hej,

1) Næ, der har endda været lavet 22" med WQUXGA opløsning (4x Full HD - dog til PC brug), men problemet er jo nok at efterspørgslen - i vestlige lande ihvertfald - er meget beskeden.
Hvis billedkvaliteten skal være i orden på de helt små størrelser, er du nødt til at se på en PC-monitor i stedet (med de ekstra bokse og højttalere der så skal købes til, desværre).
Alle TV i den størrelse har paneler af TN-typen, så jeg tror du vil blive skuffet i forhold, til det du har nu (selvom begge er LG).

2) Det kan du godt, men du skal have fat i en HDMI splitter - nogle er dyre, andre billige. Nogle er af en ældre udgave, der kræver det ene TV er tændt, før der kan komme noget signal på det andet - eller også er det bare en slags switch, så signalet kan skiftes mellem de to skærme, og ikke begge samtidigt.

Jeg tror ikke kabellængden er noget problem, men ellers kan man få "signalforstærkere" til HDMI også.
Men den skal være HDCP-kompatibel og både kunne klare 50 Hz og 24 Hz 1080p signaler. Du kører også lyden over HDMI, ikke?

Hverken de mere avancerede HDMI switche eller splittere er desværre "simple" enheder - på grund af HDCP, automatisk indgangsvalg samt at de også skal virke fint med alle mulige billigbokse, som muligvis ikke overholder alle dele af HDMI-standarden lige godt.
Af kmeinert
ad 1) OK, det viste sig også, at den jeg fandt hos EL-Giganten var en monitor, der kørte i 1080p FullHD og heldigvis havde DVB-C.

ad 2) Tak for tippene. Jeg render ned i hifi klubben og taler om muligheder der. Hvis ikke jeg kan sende signalet til begge på én gang er det lige meget.

Lyden på i hvertfald det ene TV vil jeg køre over optisk kabel. Måske også det andet, hvis muligt (det er noget, der ligger inde i væggene og jeg har ikke selv lagt det ind).

Tak for tippet om at det skal være HDCP-kompatibelt! Og så må jeg se om kabellængden gør, at jeg skal anskaffe mig en siganlforstærker.

alt det bedste,
kmeinert