Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har været så letsindig at investere i ovennævnte TV fra Sharp, og rent billedmæssigt er jeg meget tilfreds. Men træerne vokser desværre ikke ind i himlen...

Jeg har den ulempe, at jeg ikke kan få den indbyggede DVB-C tuner til at forstå EPG signalet fra youSee. Jeg kan finde alle kanaler, men jeg kan hverken få current/next EPG eller den fulde EPG frem - den fortæller bare at det ikke er tilgængeligt. Jeg anvender hverken boks eller kort, bare et kabel med fuldpakke fra youSee.

Det giver også den yderligere ulempe, at jeg hverken kan flytte kanaler eller bladre imellem dem - kun tilgå dem direkte via kanalnummer - så f.eks. min DR1 ligger på kanal 174. At den tilmed lægger alle kodede kanaler ind, uagtet at jeg beder den om ikke at gøre dette, gør ikke situationen bedre.

Det er et ret nyt TV som først er kommet på markedet i november 2009, og det er derfor stort set udokumenteret på nettet - og der findes endnu ingen firmware opdateringer. Men jeg synes også det er svært at finde erfaringer med lignende tidligere modeller, som trods alt har eksisteret et stykke tid.

Er der nogen der har positive erfaringer med Sharp's indbyggede DVB-C tuner i sammenhæng med youSee? Bliver jeg nødt til at investere i kort eller box for at få EPG?

edit: Det er den nye LC-40LE705S jeg har købt, som også er testet her på flatpanels.dk i december 2009.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg kan ikke svare på spørgsmålet, da jeg ikke selv har kabel-tv installeret i testlokalerne (og derfor bruger parabol og antenne), men jeg vil foreslå, at du prøver at henvende dig til Sharp. Det bør kunne lade sig gøre. Tjek eventuelt www.geco.dk, som er distributør for Sharp Danmark.
Brugeravatar
Af kthomsen
Hejsa cwittjes og andre.

Måske du/i kan hjælpe mig med at indstille de digitale yousee kanaler på mit nye Sharp 32LE705S, i det mindste så? :)

Jeg fatter ikke en meter....
Jeg synes jeg har prøvet alt lige fra nulstillinger, bruge Danmark eller Sverige som land. Det rigtige netværks ID fra yousee (151, da jeg bruger 150 på min yousee boks i stuen) start frekvens 143MHz, symbol rate 6875, modulation 64, både finde og ikke finde kodede kanaler, sætte begge symbol rater og modulation på sharp til 6875 og 64. Ligemeget hjælper det: "Dette netværk har ingen fjernsynsservice" efter søgning hvor det ser ud som om den finder noget, da den hopper til næste "rubrik" med et nyt frekvenstal og stopper i menuen.

Jeg var så lidt bange for, at det måske var antennekablet, men selv med et 2m high quality trible isoleret med guldstik antennekabel sat direkte fra dåsen i væggen til TV (samme dåse jeg normalt har et 20m antennekabel til min yousee boks uden problemer med godt signal) har jeg samme problem. Også med ekstra antenneforstærker på (man tester vel lidt 8) )
Det virker som om DVB-C tuneren ikke forstår viaccess, og jeg kan ikke finde noget sted at indstille det. Kan det passe?

Nu er jeg lidt bange for det kan være en fejl 40, for jeg kunne heller ikke finde ud af, at power "indikator" på den ene side at TVet ikke kun var en indikator, men også en knap der skulle trykkes på udover den normale store on/off knap på den anden side, for at få strøm i TV'et! LOL

De analoge kanaler står så perfekt de nu kan på et digitalt tv!

Anyways, håber du/i har et råd jeg kan bruge. :s
Af cwittjes
Hej

Ja, den med powerknappen faldt jeg også i med begge ben - jeg var sikker på, at fjernsynet var defekt :D

Og den med ingen fjernsynsservice kan jeg også nikke genkendende til. Det jeg fandt ud af, var at den faktisk havde lagt kanaler ind, men de kan kun tilgåes ved direkte valg. Så vælg kanal 1 og se hvad den finder - på min er det TV3. Med min fuldpakke har den lagt digitale tv kanaler ind fra 1 (til ca. 200) og digitale radiokanaler ind fra 1001 og frem (jeg har ikke undersøgt hvor langt).

Jeg har også lagt kanaler ind på samme måde som dig.
Brugeravatar
Af kthomsen
Hehe ok.
Så er jeg ikke faldet helt af vognen hvad den fejl 40 angår! :D

Er glad for at høre at du har fundet kanaler, men jeg forstår ikke helt hvad du mener med direkte valg.
Når jeg har kørt kanalsøgningen, og den står i menuen går jeg til de forskellige kanaler under DTV med tal-knapperne, f.eks. 1, 0001 eller 5 og 0005, men der er stadig ingen fjernsynsservice.
Eller mener du der er en måde at indstille de forskellige kanaler manuelt på hver kanal med kanalvalg uden brug af MHz frekvens?

En lille guide til en der er blevet fuldstændig rundbarberet af sharp menu-indstillingeren efter 3 timers forskellige forsøg igår, ville være millioner af tak værd! ;)
Af cwittjes
Hej Kenn

Jeg har foretaget følgende for at installere digitale kanaler:

Indstilling -> Auto-installation -> Dansk -> Digital Søgning -> Kabel.

Kodede stationer: Nej
Søgemetode: Frekvens
Start frekvens: 143.0
Netværk ID: 151
Symbolforh. 1: 6875
Symbolforh. 2: 6875
QAM mod 1: 64
QAM mod 2: 256

Start søgning og lad den køre færdig - det kan godt tage et stykke tid.

Desuden har jeg ændret følgende indstilling

Indstilling -> Antenneopsætning-DIGITAL

Forsyningsspænding: Fra

Jeg ved dog ikke om det har nogen betydning, men hvis det har skal det nok gøres inden søgningen. Jeg mener ikke at huske jeg har ændret andre indstillinger.

Ved tryk på DTV knappen får jeg

"Dette netværk har ingen fjernsynsservice"

men ved tryk herfra på 1 får jeg digital TV3.

Håber du får hul igennem - ellers kan jeg prøve lidt mere analyse på mit setup.

/Claus
Brugeravatar
Af kthomsen
Hej Claus.

Tusind tusind tak for hjælpen. Nu har jeg kanalerne....du er en helt! :)

Men det er da godt nok belastende den måde den sætter kanalerne på og at man ikke kan flytte dem. Man kan heller ikke bruge kanal op og ned (grønne P-knap til højre for volumen op og ned) på fjernbetjeningen til at skifte kanal, og der er heller ingen mulighed for EPG. Jeg har endda lånt et viacces CAM og sat mit yousee kort fra min HD boks i, med nøjagtig samme resultat selvom den registrerer kortet. Den loader ikke kanaler fra yousee digital så man kan skifte kanal normalt eller bare få EPG. !:(

Jeg sender lige Sharp i Rødovre en mail for at høre om de har andre alternativer end denne her "workaround" for at se yousee digital med eller uden CAM på deres TV.

Skal nok opdatere her når jeg hører tilbage fra dem.

Endnu engang tak for hjælpen, og hav en god weekend!

/Kenn
Brugeravatar
Af kthomsen
Så er der opmuntrende tilbagemelding fra Sharp, og må jeg lige pointere, at jeg skrev til dem i weekenden og fik svar til formiddag! God service!!
Nå men her er svaret:

"Vi arbejder på et firmware fix til netop de udfordringer som du oplever pt. på dit TV.

Indtil videre skal du bruge 15 minutter på at kortlægge alle kanalerne ved systematisk at trykke 1 - 2 - 3 - 4-5 osv. på fjernbetjeningen, og samtidlig lave en liste på, hvor de forskellige kanaler ligger.

Jeg havde i fredags besøg fra Japan, hvor et hold teknikkere var på besøg hos både Stofa og YouSee for netop at kunne lave denne firmware fix.

Jeg skal nok give besked når der foreligger en ny firmware."

Jeg opdaterer når jeg får en melding tilbage om firmware.
/Kenn
Af cwittjes
Lyder godt at du fik hul igennem, og super tilbagemelding fra Sharp - så må vi bare vente på den FW update.

/Claus
Brugeravatar
Af kthomsen
Seneste nyt fra Sharp idag er, at firmware til 705S skulle komme til DK denne uge så de kan teste den.
Af steen.l.larsen
kthomsen skrev:Seneste nyt fra Sharp idag er, at firmware til 705S skulle komme til DK denne uge så de kan teste den.
De er noget tid om at teste hvad?
Brugeravatar
Af kthomsen
Jeg har lige bedt om en opdatering for 5min siden.... :)
Brugeravatar
Af kthomsen
Så fik jeg ny info, men desværre intet godt for os med Yousee.

Det var "desværre" kun en opdatering til stofanetværket sharp DK har fået og testet indtil videre, og som de siger virker. Så der er håb forude for yousee også, som sharp dk siger, men de kan ikke give os en tidshorisont, desværre. :((

Mon ikke det også har noget med markedsværdi at gøre? DK er nok ikke det største marked i deres portfolio! Øv øv.