Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg har lige købt et Sony 40Z5500 og har forsøgt at installere de digitale kanaler fra Stofa. Det er gået både godt og skidt, og nu håber jeg på lidt hjælp fra denne front :-)

Problemet er, at TV'et bare viser sort skærm (periodisk) når jeg kører på den digitale tuner. Eksempelvist er der fint billede på DR - skifter til TV2 (OK) - skifter tilbage til DR (intet billede).

Jeg har set i en anden tråd, at det måske er kablernes skyld, men når jeg går ind under systemoplysninger under opsætningen af digitale kanaler, så står signalstyrken som høj. Derudover kan jeg se, at den i modultion skifter lidt frem og tilbage (215-240 QAM), hvor der på Stofas hjemmeside er angivet, at modulation bør stå på 64 QAM, men jeg kan ikke se, at man selv kan ændre disse værdier nogen steder.

Er der nogen der har et godt bud på:
1. Er det kablerne det er galt med selvom signalet er højt?
2. Er det QAM værdierne der giver det sorte billede?
3. Hvordan korrigerer man selv til 64 QAM?

Håber der er nogen der kan hjælpe - alternativt er et opkald til Sony support på mandag....

På forhånd tak for hjælpen!
Af JJG
Så har jeg talt med Sony Support i dag. Fik at vide, at der de seneste par uger har været knas med Stofa og manglende mulighed for at se billeder, selvom signalstyrken er stærk (og EPG mv. fungerer som det skal). Sony-supporteren fortalte, at de var ved at arbejde på en løsning sammen med Stofa, men at det var svært at sige, hvornår de havde fundet en løsning.

Selvom signalstyrken er stærk har jeg også forsøgt med nye kabler, som jeg har set i andre tråde evt. kunne hjælpe - det gjorde det så ikke i mit tilfælde.....

Det sjove mht. kanalerne er også, at når DVD'en er tændt, så er der nogen kanaler jeg kan se, og når den er slukket er det andre - går ud fra, at den antenneforstærker der sidder i DVD-afspilleren spiller lidt ind her - selvom det er sjovt at når den er tændt, så er der kanaler der forsvinder :-(

Er der andre med Sony og Stofa herinde, som har tilsvarende problemer med de digitale kanaler?
Af TheDexterTeam
Ja, jeg har samme problem på alle vore nyindkøbte Sony KDL-32/40W5500.

Jeg har så sent som idag både talt og mailet med en person i customer support - man peger umiddelbart på, at det er de digitale signaler fra Stofa, der er problemet. Det kan jeg naturligvis ikke vurdere.

Jeg har både hos Sony og Stofa fået bekræftet, at de taler sammen for at få indkredset problemet og for at finde en løsning.

Jeg vil opfordre alle med lignende fejl/symptomer om at oprette sag både hos SONY og Stofa. Såsnart jeg har nyt vender jeg tilbage til tråden her.

TheDexterTeam
Af beack
Hej JJG.

Har du noget nyt?

Jeg har ligeledes problemet på mit 40W5500, og har både oprettet en sag ved sony og stofa. De mener at jeg kan løse problemer ved manuelt at indgive frekvens og netværks-id, men det hjælper ikke.

/Beack
Af TheDexterTeam
Jeg har sammen med Sony testet/prøvet andre firmwareversioner. TV er født med 1.600EA - jeg har fået tilsendt 1.620EA som ikke løste problemet. Nu har jeg/vi downgraded til ver 1.022EA - jeg har ikke oplevet problemet siden :)

Jeg har spurgt til ændringerne i de forskellige versioner - jeg afventer tilbagemelding snarest.

Torben
Af beack
Hej TheDexterTeam.

Ok, det lyder da som om i muligvis er ved at have fat i noget - med en changelog kunne man måske lokalisere problemet.

Glæder mig til at høre mere... :-)

/Beack
Af JJG
Tak for opdateringen - jeg har ikke selv haft tid til at følge op på problemet, men vil prøve at ringe til Sony support igen i morgen og høre, om jeg evt. også kan få de to firmware versioner du taler om. Ville være fantastisk hvis det kunne løse problemet :-)
Af JJG
TheDexterTeam skrev:Jeg har sammen med Sony testet/prøvet andre firmwareversioner. TV er født med 1.600EA - jeg har fået tilsendt 1.620EA som ikke løste problemet. Nu har jeg/vi downgraded til ver 1.022EA - jeg har ikke oplevet problemet siden :)

Jeg har spurgt til ændringerne i de forskellige versioner - jeg afventer tilbagemelding snarest.

Torben
Hvem har du haft kontakt til hos Sony support? Jeg har lige talt med dem, og ham jeg talte med havde ikke noget kendskab til, at en evt. downgrade skulle kunne løse problemet, ligesom han heller ikke kendte noget til, at der skulle være en 1.620EA klar endnu.
Af TheDexterTeam
Jeg har videresendt linket til tråden her til personen fra Sony, som jeg korresponderer med idet jeg netop har omtalt tråden her overfor ham.

Hilsen Torben
Af mru
Hej
Jeg har præcis samme problem med Sony KLD 40-W5500 købt den 31. januar.
Har stofa kabel tv gennem Ribe antenneforening.

Svar fra Sony Support den 2. feb.:

Det er noget med Stofa, problemet findes på nogen Sony modeller men også på f.eks. Samsung, vi arbejder sammen med Stofa for at finde løsning. Vend tilbage om 10-14 dage så ved vi måske mere.

Der er vel ikke andet at gøre end at afvente til midt februar for en løsning og se analoge kanaler i mellemtiden.

mvh
Mogens
Af TheDexterTeam
MRU: Får du ikke de digtale programmer "tilbage" ved at slukke/tænde tv på siden? - det "virkede" for mig.

Jeg anvender som nævnt tidligere i tråden ver 1.022EA (fået fra Sony) - programmerne er (forbliver) indtakte, men der er hele tiden problemer med EPG´en - den taber for det meste efter få min. på std. by i formationerne.....kun sluk/tænk kan få dem tilbage.

Jeg forventer bestemt en snarlig løsning accepterer naturligvis at SONY skal bruge noget tid herpå blot jeg ikke føler at jeg bliver syltet - og det gør jeg ikke. Men jeg tror også der er rigtig mange derude som har vore problemer.

Hilsen Torben
Af deucenl
Har et w5500, de digitale kanaler har virket fint indtil nu, men er begyndt at falde ud. Prøvede at slukke og tænde på siden og det virker fint indtil videre. Har også et nyt antennekabel tilsluttet. Hvis der er noget nyt fra sony eller stofa, så giv endelig beskeden videre.
Af beack
Jeg synes som regel jeg kan få kanalerne tilbage ved at skifte kanal gentagende gange (ligesom når man zapper kanalerne igennem) på den digitale tuner. Nogle gange skal der skiftes 3-4 gange, og nogle gange op mod 20 gange, men jeg har endnu ikke oplevet at de ikke pludselig er fremkommet igen. Når først de er kommet, forsvinder de ikke igen, så indtil videre kan jeg leve med det, men det er ikke noget jeg er interesseret i skal forblive sådan - når man køber et nyt tv, skal det jo virke efter hensigten, ikke? :-)

Ang. EPG, så falder den til tider ud på enkelte kanaler (viser så bare "ingen programinformation", og til tider på samtlige kanaler - jeg kan dog indtil videre ikke finde noget mønster i udfaldene...

/Beack
Af hansj68
Liknande hände mig när jag uppgraderade till 1.600EA (hade fungerande 1.303A tidigare)

Problemet löste sig om jag valde Deutchland eller - som land.

Inställningar - Auto Start - Språk(Danska) - Land jag bor i (Deutchland) osv...

Husk att sätta undertexter på om ni använder det i Danmark.
Default OFF i Deutchland och i -.

Nu ska kanalsortering också fungera.