Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wcc
jeg kan ikke se at det er hd som DRHD viser der er ikke ret stor forskel på dr hd og mange af de tv3 og kanal 5 osv. som ikke køre hd. jeg får mit signal igennem stofa aalborg ( zaptor). jeg har hd pakken og der kan man sagtens se det er hd men ikke på drhd. er det kun hos mig eller er der andre der har samme problem.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der har været kritik af kanalen, og specielt på antenennettet er DR HD ret komprimeret. Jeg ser personligt selv enorm forskel på billedkvaliteten på DR HD på Canal Digital parabol og DR HD på antenne.

Jeg ved ikke hvor hårdt Zaptor komprimerer deres kanaler, men jeg går ud fra det er i samme omfang som YouSee - altså ret meget. Hvis du virkelig skal have gode oplevelser med HD skal du efter min mening holde dig til parabol - f.eks. Canal Digital.
Af Zarocq
Jeg ved ikke hvor henne YouSee har dårligt DRHD signal, men her på matriklen ser det i hvert fald kanon godt ud. :)

Jeg kan MEGET nemt se forskel - Forbrydelsen er jo en ren fornøjelse at se i HD kontra SD.

Når det er sagt, så har jeg også oplevet at der er forskel - for ikke at sige stor forskel - på de enkelte udsendelser. Så det er ikke lige meget hvad man bedømmer DRHD på.

Jeg har også adgang til Kanal5-HD, TV2 Sport-HD samt et par stykker mere. Jeg ser fuldt ud samme forskel på SD og HD på disse kanaler som på DRHD.

Jeg kigger i øvrigt på et Pana 50G10E i en afstand af 3,5m. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
YouSee har et meget komprimeret signal i hele Danmark. Det er den begrænsning der ligger i selve kabel-nettet.

På parabol er båndbredden til hver kanal langt højere. Ja enkelte Canal+ kanaler hos Canal Digital kunne sågar forveksles med det YouSee kalder HD kanaler :)

Men derudover er jeg enig. Der er stor forskel på de forskellige udsendelser. Sådan er det generelt hos udbyderne.
Af BrianH
Sidder lige nu og ser "Fantastiske Planet" på DR HD, og det står flot og knivskarpt (Yousee).

Der er generelt her en tydelig forskel på HD og SD når man slår frem og tilbage mellem DR HD og DR når de sender samme udsendelse.

Som Rasmus siger er Canal Digital dog vist de bedste med hensyn til kvaliteten af signalet. Yousee vinder dog klart hvis man vil have tv i flere rum
Af esbenk
DR HD sender nogle gange "HD Testen" med Nikolai Sonne
Hvor der køre SD på den ene side og HD på den anden, her kan jeg hellere ikke se den store forskel på om det er SD eller HD andet en lille smugle rundt om træerne, men hvis jeg zapper mellem DR HD og DR 1 søndag aften når deres sendes forbrydelsen, kan jeg sagtens se forskeld.

Kan man se forskel på HD testen med parabol? jeg har yousee, og jeg kan ikk.
Af BrianH
Forresten... Har man ikke skarpe øjne, så kan man altså ikke se skarpt uanset hvad. Så har man ikke fået nye briller i 10 år, er hd ligegyldigt :)
Af xcardman
sjovt alle snakker om skarphed og HD

det er alså detajler i billedet som gør forskellen.

farver skulle gerne være nogenlunde ens om det er HD eller SD
så hvis ens tv er indstillet rigtig, skulle farverne gerne være endnu mere naturlige og skyggerne kan bedre ses.
især når man ser ud over havet.

har lige set lost 4 færdig på dvd og set 1 afsnit af lost 5 på blu-ray.
der er en kæmpe forskel, men det er alså detajlerne og ikke så meget sharpheden.

samme med HD fra udbyderne.
sharphed er alså ikke bare lig med god billedekvalitet som i Fona
Senest rettet af xcardman 20. nov 2009, 23:04, rettet i alt 1 gang.
Af BrianH
xcardman skrev:sjovt alle snakker om skarphed og HD

det er alså detajler i billedet som gør forskellen.

farver og så videre skulle mere gerne være det om det er HD eller SD

har lige set lost 4 færdig på dvd og set 1 afsnit af lost 5 på blu-ray.

der er en kæmpe forskel, men det er alså detajlerne og ikke så meget sharpheden.

samme med HD fra udbyderne.

sharphed er alså ikke bare lig med god billedekvalitet som i Fona

Det er fordi du ikke kan se skarpt på den teknisk forældede Pioneer skærm :)
Af xcardman
det er fordi du aldrig har set et nogenlunde korrekt billede eller en ISF projektor.

men jeg vil aldrig købe en ny lcd. Så skal jeg jo sidde med solbriller på :D
Men hvis en phillips 9704 så skulle være det nye, så kommer min teknisk forældede dårlig pio til at holde de næste 20 år.
Men kun fordi folk tror den skal være indstillet som i fona.
En ISF lcd skærm viser alså et helt andet billede.

Otto kommer sikkert til at lave en god lcd skærm, men der bliver alså ikke fokus på sharphed.

Der skal slet ikke være sharphed på HD, det skal slås helt fra.
et billede skal ikke tilføres unaturlig sharphed fra en skærm.
forstå ikke nogen kan holde ud og se det.

så se alle detajlerne i billedet i stedet for.
men der er dvb-t og dens bitrate slet ikke nok
Af BrianH
xcardman skrev: Otto kommer sikkert til at lave en god lcd skærm, men der bliver alså ikke fokus på sharphed.

Der skal slet ikke være sharphed på HD, det skal slås helt fra.
et billede skal ikke tilføres unaturlig sharphed fra en skærm.
forstå ikke nogen kan holde ud og se det.

så se alle detajlerne i billedet i stedet for.
men der er dvb-t og dens bitrate slet ikke nok
Hvilket sprog er det egentlig du forsøger dig med, når du skriver sharphed? :D
Af xcardman
godt være jeg har skrevet forkert

men at du ikke forstå hvad et godt billede er, ja det kan jeg så godt grine af :D
Af the15reasons
Er godt træt af Yousee og DR HD. Efter jeg erfarede at mit tv ikke var mpeg4 men mpeg2 og derfor har været ude at invistere i en konverter box kan jeg stadig ikke se DR HD. Hvad sker der for det, skal man også overveje at skifte antennekablerne ud?
Af RogueAgent
the15reasons skrev:Er godt træt af Yousee og DR HD. Efter jeg erfarede at mit tv ikke var mpeg4 men mpeg2 og derfor har været ude at invistere i en konverter box kan jeg stadig ikke se DR HD. Hvad sker der for det, skal man også overveje at skifte antennekablerne ud?
Hvad er det for en converterbox du har købt..?