Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tom-H
lgowner skrev:
Tom-H skrev:Feks. kan man se de på Tv2 HD om eftermiddagen når de sender serien "venner" - billedet er lidt skarpere end før men man får de dumme sorte bjælker.
jeg tror du skal have et øjen eftersyn :o
"Friends" er optaget dengang hvor HD ikke var opfundet og desværre bliver SD billedet ikke bedre af at blive vist på et opscaleret HD signal, så bliver kvaliteten desværre forringet. Så det du ser er synsbedrag eller som sagt en anden god årsag.
Ja jeg ved det ikke, synes bare det så lidt skarpere ud, ved godt det ikke er HD men de udsendelser som ikke er i HD har TV2 selv sagt vil være bedre end det vi havde før da de vil være opskaleret en smule. Så måske det som får det til at fremstå lidt flottere.
Af praun
Hos canal digital kører dr1 hd med en bitrate på ca 9900 så "kun" 2000 mindre end dr hd. Men en del mere end den planlagte bitrate på dvb-t . Tv2 hd's bitrate ligger på ca det samme som dr1 hd.

Nogen det ved hvordan det ser ud på f.eks. yousee?
Brugeravatar
Af bcd
Steen Bay skrev:Ser DR1 i HD kvalitet (720p) nu, via Yousee (logoet er ikke ændret).
Enlig for dårligt når f.eks Kanal 5 HD sender i 1080i...
Af Tom-H
bcd skrev:
Steen Bay skrev:Ser DR1 i HD kvalitet (720p) nu, via Yousee (logoet er ikke ændret).
Hvordan ser man hvilken opløsning de forskellige HD kanaler sender i ? 720p eller 1080p. Synes ikke mit Pana TV fortæller noget om det.

1080i skriver den ofte i starten når jeg står på HDMI indgangen og sætter en dvd film på.
Af Torben Arnold
bcd skrev:
Der opstår hurtigt misforståelser, når man konkluderer på noget man ikke ved så meget om ;-)

Det signal du får er 720p, men dit tv er full-hd og har mulighed for at opskalere billedet til 1080i. Da signalet ikke bliver sendt til dig i 1080p (full-hd). Jeg ville helt klart anbefale dig til at sætte dit tv til at vise 720p, i stedet for det opskalerede 1080i-pjat, men kun min mening om sagen ;-)

Læs evt. om forskellen på i og p her på sitet.
Af Otto J
lgowner skrev: jeg tror du skal have et øjen eftersyn :o
"Friends" er optaget dengang hvor HD ikke var opfundet og desværre bliver SD billedet ikke bedre af at blive vist på et opscaleret HD signal, så bliver kvaliteten desværre forringet. Så det du ser er synsbedrag eller som sagt en anden god årsag.
Det er ikke rigtigt. Selv med den samme bitrate vil et opskaleret HD signal være en fordel på SD signaler, fordi komprimeringsfejlene bliver mindre. Det råmateriale kanalerne har til rådighed i SD er af langt bedre kvalitet end de SD signaler vi ser på vores tv, og at opskalere til HD betyder at vi får lidt mere af dén kvalitet at se, end vi gør på en SD kanal. Derfor er det en fordel at få det leveret i opskaleret HD, omend det ville være bedre med en højere bitrate end tilfældet er - også på gamle SD optagelser.

Iøvrigt har det intet med alderen at gøre at TV2 kun har en SD version. Serien er for det første ikke optaget "før HD var opfundet", bare før HD kom til Danmark... For det andet er den optaget på 35 mm, som har rigeligt information til at lave et godt HD signal. Der er blu-ray udgivelser fra tilbage i 30'erne, der tydeligt demonstrerer at der er højere kvalitet i en gammel 35mm optagelse, end DVD kan fremvise.

En hurtig google gav et screenshot af Friends i HD her:
http://pic.phyrefile.com/c/ca/catchboys ... /hdtv9.png

Og for at komme en anden diskussion i forkøbet - her er samme scene i SD:
http://pic.phyrefile.com/c/ca/catchboys ... 5/dvd9.png

Hvor man bl.a. kan se at 16;9 versionen der vises i HD ikke er en cuttet version af 4:3, tværtimod er serien tydeligvis masket til 16:9 fra starten, og derefter skåret ned til den 4:3 version vi har fået i første omgang.

Med andre ord, dét du skal brokke dig over er ikke at SD versionen vises opskaleret, men at vi endnu ikke har set HD versionen.
Af erazmuz
praun skrev:Hos canal digital kører dr1 hd med en bitrate på ca 9900 så "kun" 2000 mindre end dr hd. Men en del mere end den planlagte bitrate på dvb-t . Tv2 hd's bitrate ligger på ca det samme som dr1 hd.

Nogen det ved hvordan det ser ud på f.eks. yousee?
Hos YouSee ligger HD-kanalerne på lige over 9 mbit (9,1-9,3)
Af Rene
jeg har skrevet til dr1 om hvornår de sender i hd. og fik så svaret, at det havde de ingen planer om lige pt. men fra 11.1-12 vil de sende i forbedret kvalitet som intet havde med hd at gøre :(( så det er nok derfor at der ikke står dr1hd
Af Steen Bay
Torben Arnold skrev: Det signal du får er 720p, men dit tv er full-hd og har mulighed for at opskalere billedet til 1080i. Da signalet ikke bliver sendt til dig i 1080p (full-hd). Jeg ville helt klart anbefale dig til at sætte dit tv til at vise 720p, i stedet for det opskalerede 1080i-pjat, men kun min mening om sagen ;-)
Det er vel nødvendigt at opskalere billedet hvis det skal fylde hele skærmen på et Full-HD TV.
Af Steen Bay
Rene skrev:jeg har skrevet til dr1 om hvornår de sender i hd. og fik så svaret, at det havde de ingen planer om lige pt. men fra 11.1-12 vil de sende i forbedret kvalitet som intet havde med hd at gøre :(( så det er nok derfor at der ikke står dr1hd
Signalet fra YouSee er 720p, og for mig at se er kvaliteten omtrent den samme som på de andre HD kanaler.
Af Samsung40d6505
Mandag kl 20.00 kan man sammenligne med DR HD når der samsendes en naturfilm
Af Rene
Steen Bay skrev:
Rene skrev:jeg har skrevet til dr1 om hvornår de sender i hd. og fik så svaret, at det havde de ingen planer om lige pt. men fra 11.1-12 vil de sende i forbedret kvalitet som intet havde med hd at gøre :(( så det er nok derfor at der ikke står dr1hd
Signalet fra YouSee er 720p, og for mig at se er kvaliteten omtrent den samme som på de andre HD kanaler.
prøv at se drhd og bagefter dr1. så er der tydeligt forskæl. det kan jeg se
Af dkscan
Steen Bay skrev: Det er vel nødvendigt at opskalere billedet hvis det skal fylde hele skærmen på et Full-HD TV.
Det er det nemlig, så det er noget sludder det med at sætte tv'et til at vise 720p.