Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatforum

Jeg står til at skulle flytte til en ungdomsbolig, hvor man er tvunget til at have Næsby Antennelaug's (NAL) fuldpakke. Der hvor jeg bor nu er havde vi TDC Home Trio men jeg har kun kun set TV med et billigt 24" TV fra LG. Nu vil jeg gerne have mig et ordentligt TV til januar udsalget og har læst anmeldelser osv i bund men hvor meget betyder antenneleverandøren?

Som de selv skriver:
Vi klarer overgangen til digitalt / HD TV.

Som medlem af NAL MedieNet skal du ikke spekulere over snakken om, at der lukkes for den analoge sending pr. 1. november 2009, og at TV-signalerne bliver digitalisieret. Dette vedrører udelukkende TV-seere, der benytter egen tagantenne, og ikke medlemmer af en antenneforening.

I NAL MedieNet vil vi fortsætte med at sende vore signaler på den gode gamle analoge måde, i nogle år endnu. Så for vore medlemmer er der i første omgang ikke nogle ændringer.
Nogle af kanalerne bliver sendt som DVB-C og jeg er opmærksom på dette og MPEG4 mht. til TV køb men hvad med de øvrige kanaler. Er "den gode gamle analoge måde" dårligere end de store levenrandørers løsninger eller er det hele i virkeligheden det samme?

Jeg ser mest direkte sport på TV og er ikke super Home Theater entusiast men billedet må gerne være af et vis kvalitet nu hvor jeg skal ud og bruge penge på det.

På forhånd tak
Af dkscan
Ifølge hjemmesiden leveres signalet fra YouSee, så du skal næppe bekymre dig om noget.
Af phytoplankton73
Det er så vidt jeg kan se kun de regionale kanaler som modtages fra YouSee men jeg tror jeg fandt et svar
Hvordan forholder man sig til de digitale signaler?

Ønsker du at fortsætte med de ”gode gamle analoge signaler”, som vi kender det i dag?

Så skal du intet foretage dig. Vi vil stadig udsende de analoge signaler nogle år endnu.

Ønsker du at modtage NAL MedieNet’s programmer i digital kvalitet, skal du anskaffe dig et TV med DVB C tuner eller en digitalboks med samme slags tuner.

Ønsker du YouSee Plus og har et TV med DVB C tuner, skal du have et programkort fra YouSee til 30 kr. pr. måned.

Ønsker du YouSee Plus og ikke har et TV med DVB C tuner, skal du leje en boks med tilhørende programkort til 89 kr. pr. måned

Der skal gøres opmærksom på, at et ”gammeldags” TV skal forsynes med en digital boks for modtagelse af digitale signaler.
Men er der nogen kvalitetsforskel på at få leveret et SD signal analogt eller digitalt?
Af dkscan
phytoplankton73 skrev:Det er så vidt jeg kan se kun de regionale kanaler som modtages fra YouSee men jeg tror jeg fandt et svar
YouSee's regionaludbud, som der refereres til, er betegnelsen for YouSee's fulde udbud af kanaler opdelt i tre pakker. Dette inkluderer også alle de digitale kanaler.
phytoplankton73 skrev: Men er der nogen kvalitetsforskel på at få leveret et SD signal analogt eller digitalt?
Ja der er forskel og frem for alt et større udbud ved digital levering.
Af phytoplankton73
God nat/morgen :D

OK, så antenneforeningen er altså bare en kundeforening og det er egentligt stadig YouSee produktet jeg køber igennem huslejen?

Og
Ønsker du YouSee Plus og har et TV med DVB C tuner, skal du have et programkort fra YouSee til 30 kr. pr. måned.
er at anbefale?

"Programkort fra YouSee" er det så et fysisk kort man skal sætte i en slot i TV'et?

Tak for hjælpen og godt nytår
Af dkscan
phytoplankton73 skrev: OK, så antenneforeningen er altså bare en kundeforening og det er egentligt stadig YouSee produktet jeg køber igennem huslejen?
Ja når antenneforeningen vælger at bruge regionsudbudet fra YouSee, så er det sådan. Visse andre antenneforeninger har valgt selv at bestemme hvorledes tv-pakkerne sammensættes og eventuelt selv nedtage visse kanaler. Det giver dog typisk bøvl, når YouSee laver større omlægninger og tendensen er derfor, at flere og flere går over til at bruge regionsudbudet.

phytoplankton73 skrev:
er at anbefale?
YouSee Plus er betegnelsen for kombinationen af en Samsung-boks og programkort. Det giver adgang til ekstra tjenester så som start forfra og tv-arkiv samt til 3 ekstra HD-kanaler.
Uden Samsung-boksen men med tv med DVB-C tuner, CA-modul og programkort er det kun de 3 ekstra kanaler, man får.

Programkortet giver i alle tilfælde mulighed for at abonnere på ekstra kanaler f.eks. via Favoritpakken.
phytoplankton73 skrev: "Programkort fra YouSee" er det så et fysisk kort man skal sætte i en slot i TV'et?
Det er et fysisk kort, som skal sættes i et CA-modul, som endelig sættes i tv'et.