Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige læst den nyeste anmeldelse af en computerskærm her på flatpanels.dk, hvor jeg kan se, man har opnået en imponerende farvegengivelse efter kalibrering. Alle farver har uden undtagelse en deltaværdi på under 2. Dette har jeg ikke set tilnærmelsesvist opnået på noget fjernsyn testet herinde overhovedet, hvilket leder mig til den konklusion, at computerskærme er fjernsyne overlegne mht. farvegengivelse.

Hvordan kan det være? Det virker umiddelbart spøjst. Særligt når man tænker på, at det måske netop til film og tv er super vigtigt med en nøjagtig farvegengivelse ift. alt andet computerbrug end grafisk arbejde.

Fjernsyn som B850 og V10, som er roste for deres billedkvalitet har begge store afvigelser i nogle af farverne. De har deltaværdier, som ligger i det høje leje, hvor forskelle er tydelige at se. Det virker besynderligt i mine øjne...

jbplum
Af bantam
Mon ikke det til dels hænger sammen med, at der ved kalibrering af PC/computer-setups genereres en farveprofil til styring af computerens grafikkort vha. af det software, der høærer til sensoren, der måles med? Det er dog vigtigt, at skærmen er orrekt indstille på forhånd. Måske kan Rasmus uddybe metoden, der er anvendt?

På den måde kan man få de fleste skærme til at give gode måledata - det kan man f.eks. også på et TV med Media Player Classic som afspiller på et TV. Prisen er typisk lavere lysstyrke fra skærmen - og der kræver, at skærmen har en "wide gamut", således at der er noget at snitte i for at komme ind til Rec.709 eller for computerskærme sRGB.

Måling af farvegengivelse bør af hensyn til nøjagtigheden foretages med et spektrumradiometer - ikke et colorimeter - med mindre man har mulighed for at kalibrere sit colorimeter op mod et mere nøjagtigt instrument først.

At dømme efter CIE-diagrammet for F2380 ser det underligt ud med de lave dE-værdier - der er stor afvigelse på blå og grøn i xy-planet - men det skyldes måske, at der midler på en eller anden måde over måledata - ligesom der kun angives en værdi for gamma, som egenligt ikke siger så meget - det er forløbet af gamma fra sort til hvid, der er interessant.
Af jbplum
Beklager at skulle bumpe denne igen, men det kunne nu være meget interessant med Rasmus Larsens eller yakkens uddybning af dette...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg skal nok lige komme på banen. Jeg afleverer stor semesteropgave på min aftenskole onsdag, så i dag og i morgen er lidt presset. Jeg lover at komme med lidt uddybende ord og har faktisk tænkt på denne tråd så sent som for 2 timer siden. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Så fik jeg endelig sat mig ned og skrevet lidt i denne tråd. Beklager ventetiden.

Grunden til at vi når meget lavere deltaværdier på PC skærme end på TV skærme, er - som bantam er inde på - at vi kan oprette farveprofiler. Farveprofilerne kan vælges på forhånd og så kan skærmen indstilles i den tilsvarende farveprofil (hvis skærmen har denne. Eizo har f.eks.).
Vi kan dog også vælge en farveprofil og kalibrere mod dette mål og således få lavet korrigeringer i farveprofilen, der så bliver knyttet til den enkelte skærm.

Vi kan ikke opnå det samme for Tv, og det kommer vi formentlig heller ikke til i fremtiden. Tv producenterne har slet ikke samme minutiøse tilgang til korrekt billedkvalitet, som f.eks. Eizo, men Tv verdenen er naturligvis også lidt mere kompleks.

Når vi således taler om farvegengivelsen på Tv, drager vi heller ikke paralleller til PC verdenen, for der er ret markante forskelle. Man vil heller ikke kunne nå samme præcise farvegengivelse på PC skærme, som vi gør, uden måleudstyr - eller med mindre producenten hedder Eizo.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
bantam skrev:Måling af farvegengivelse bør af hensyn til nøjagtigheden foretages med et spektrumradiometer - ikke et colorimeter - med mindre man har mulighed for at kalibrere sit colorimeter op mod et mere nøjagtigt instrument først.
Det er rigtigt, men det er den afvejning vi har taget. Vores udstyr er kalibreret i sin tid, men det er lidt tid siden vi sidst fik lavet en kalibrering, så det skal vi formentlig snart have kigget på igen. Alternativet er dog at vi får indkøbt noget helt nyt og det går jeg også stadig og overvejer.
At dømme efter CIE-diagrammet for F2380 ser det underligt ud med de lave dE-værdier - der er stor afvigelse på blå og grøn i xy-planet - men det skyldes måske, at der midler på en eller anden måde over måledata - ligesom der kun angives en værdi for gamma, som egenligt ikke siger så meget - det er forløbet af gamma fra sort til hvid, der er interessant.
Nej, det er fordi vi har nogle reference-farver, som bruges osm målepunkter. Alt kan for så vidt være korrekt på skærmene; det handler bare om vores udgangspunkt. For F2380's vedkommende er udgangspunktet så det lidt forskudte farvespektre. Det er naturligvis ikke 100 % korrekt i forhold til korrekt farvegengivelse, men en ny kalibrering kan formentlig rette dette.
Vores referencefarver er dem som ses i grafen (farven på grafen), som køres i en serie. Vores software ved hvilken farve den gerne vil gengive, og så måler vores måleenhed hvilken farve der rent faktisk vises på display-enheden. Afvigelsen herimellem illustreres herefter i skemaet.

Gamma måles også for hele spektret, men typisk bruges 5 referencepunkter, hhv. 12-17 %, 25 %, 50 %, 75% og 100 % lys. jeg ved godt, at jeg ofte nævner, at vi bruger et gennemsnit, men faktisk tager gamma'en i grafen udgangspunkt i en maksværdi, som er afrundet enten opad eller nedad. Jeg prøver at gøre det til vane, at få lidt yderligere kommentarer om gamma ind, så vi ikke kun nævner denne ene værdi, men hele spektret - det bliver dog ofte ret teknisk for vores brugere.

Mht. farver, så bruger vi disse reference-punkter til at danne vores grafiske fremstilling i anmeldelser.
Lab
0% black 1.4
17% heavy dark 20.3
25% dark gray 30.3
50% gray 58.7
75% light gray 83.0
100% white 100.0
red 56.9
green 86.8
blue 29.5
cyan 89.6
magenta 61.8
yellow 97.7
pastell-red 52.4
pastell-green 67.9
pastell-blue 44.0
pastell-cyan 69.5
pastell-magenta 54.7
pastell-yellow 73.9

Selve kalibreringen tager udgangspunkt i nogle andre metoder.