Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg vil selv mene at jeg kender en del til Tv, HD osv osv, men har aldrig rigtigt vendt den sådan her, oppe i mit hoved.

Vil et 720p fjernsyn vise bedre signal ved 576i SD, normal dansk udsendelse, end et 1080p fjernsyn ved samme signal?

Jeg søger en meget grundig forklaring, helst også "hvorfor" der er forskel mv.

Mvh
Mark Jesper Eriksen
'God Jul'
Af telum
Nej det kan man ikke sige noget konsekvent om.

På begge TV vil dit 576i-signal skulle opskaleres til enten 720p eller 1080p. Det kommer derfor an på kvaliteten af selve opskaleringen.

Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue om en opskaleringsalgoritme performer bedre ved 720p eller 1080p generelt. I praksis tror jeg ikke det er specielt relevant, da mange andre ting har langt større indflydelse på kvaliteten af et SD signal: LCD kontra plasma, 100hz/200hz, diverse billedmanipulerende kredsløb osv.

Generelt vil 1080p tv'et nok være bedre (indenfor samme mærke), da deres kvalitet oftest er bedre, selvom det ikke nødvendigvis bunder i højere opløsning.
Et panasonic 720p plasma tv vinder klart over et LCD prosonic 1080p tv. Omvendt får det tæv af et pioneer 1080p tv.