Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bridgey
Det er uacceptabelt og dovent, at store aktører som Norlys og Allente, der har én fod i 2025, stadig streamer i underlødig kvalitet som 720P. Infrastrukturen og udstyret findes til at streame med en minimumsopløsning på 1080P. Jeg kan ikke tro, at der er forskel på at bruge strøm til at kode i 720P eller 1080P, mens de kører, så hvorfor er Yousee de eneste, der streamer i full HD? Yousee ejer det netværk, som Norlys og Allente bruger, men de kan ikke være så dumme, at de for at leje netværk/båndbredde ud til andre aktører enten begrænser andre aktørers kapacitet til 720P eller sætter netværkslejen så højt for 1080P, at det er urentabelt for andre aktører, så Yousee vil være de eneste, der kan streame i full HD.
hvad skal man svare?? men det er sundt at drysse ud af sine frustrationer kl. 5 om morgenen. Leder du efter et svar, skal du nok høre det fra hestens egen mund. Det er ligesom det eneste der tæller. Og også det der kan betragtes som efterspørgsel hvis mange gør det.
Jeg tror ikke man fra forbrugeres side skal lede efter et fornuftigt argument. Men kan forestille mig at det i sidste ende er af økonomiske årsager. Men det nytter jo ikke noget at lege sherlock holmes for at finde ud af hvad der er op og ned. Det ændrer jo ikke på noget.
Nu det drejer det sig ikke kun om strøm som når man sidder hjemme på sit eget "kontor" og konvertere en fil.
Og det er ikke for at retfærdiggøre den "elendige" kvalitet. Jeg ønsker at alt streaming skal være højst og bedst mulige kvalitet som det bedste TV kan trække.
Men man ser bare at det gennemsnitlige opløsning i verden kun lige har passeret 1080p. Der er lang vej og tid til 4k og tør slet ikke tænke på 8k.
Det eneste du kan gøre er at vælge det der udbydes som kan tilfredsstille dig bedst muligt og skrive til udbyderne om dine ønsker.
Feks er Apple TV+ noget af det bedste opløsning og kvalitet der er på markedet og heldigvis ikke det dyreste. Og er faktisk det eneste jeg selv ser når jeg tænder mit TV, sammen med Youtube :).

Du kan måske få Rasmus fra Flatpanels til at skælde dem ud :).