Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af VR6Productions
Hej Flatpanels, forvirringen er ved at blive stor omkring hvilken udbyder jeg skal have. Har det seneste års tid haft TDC Home trio og har været ret tilfreds omkring det. Har været med viasat, hd kanaler og hurtigere internet. Dog er behovet for så mange kanaler ikke så stort længere og så er 850 kr mange penge om måneden efter min mening. En anden grund er at jeg gerne vil væk fra at have en box stående, så jeg rent faktisk kan anvende tvéts fjernbetjening og funktioner fuldt ud. Det er så her jeg ikke er helt skarp, har kigget forummet og HDTV artiklen igennem og er nu blevet endnu mere forvirret. Jeg kan ikke gennemskue hvilke selskaber der udbyder via kort? Og er det bare at smide kortet i og så virker det, eller skal det herefter gå via antenne eller parabol eller andet? Af hvad jeg har kunne forstå så udbyder både yousee, canal digital, stofa og boxer via kort? Nogen der kan hjælpe mig lidt i den rigtige retning af hvad der er muligt af udbydere for mig, så kan jeg altid selv kigge nærmere på dem. Dog ingen anvendelse af antenne eller parabol. Kortet skal forresten monteres i et Samsung UE46D8005.

På forhånd tak,
Af dkscan
Uden antenne eller parabol er der kun kabel-tv evt. via fiber tilbage, når det skal være uden boks. Dvs. Boxer er udelukket. Det indsnævrer typisk valgmuligheden til et enkelt selskab, nemlig det som leverer kabel-tv i dit område.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alle selskaber, som leverer TV via DVB-T, C eller S, benytter sig af dekoderkort. Dit TV skal blot understøtte den rette DVB-standard og kompression (MPEG4). Dertil skal der yderligere bruges et CA-modul, som er specifikt for hver enkelt TV-udbyder. Dette CA-modul fungerer som kortholder for selve dekoderkortet og disse to ting skal samlet puttes ind i dit TV.

Du skal dog være OBS på, at der kan være yderligere udgifter forbundet med selve tilkoblingen til disses netværk, så det kan blive en bekostelig affære hvis dit hjem ikke i forvejen er tilsluttet kabel-TV netværket og du eksempelvis gerne vil have Yousee kabel-TV.
Af VR6Productions
Mange tak for svar til jer begge. Kabel-tv er desværre ikke en mulighed ligesom fibernet her hvor jeg bor. Syns nu stadigvæk at det hele er lidt forvirrende, men har en lidt bedre forståelse af hvordan det fungerer nu efter jeres svar og en dialog med Yousee og Canal Digital. Jeg har derfor bidt i det sure æble og bestilt hos Canal Digital via parabol, selvom jeg helst så mig fri for at der skulle trækkes kabel, selve parabolen er allerede monteret på husstanden, så det er jo fint nok. Men nu slipper jeg i det mindste for at have en box stående. :)

Nå, men det skal nok ende med at blive godt, mange tak for jeres hjælp,
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dvs. du har husket at bestille et CA modul fra Canal Digital? Ellers kommer du ikke så langt.
Af VR6Productions
Yes det har jeg. Ringede bare derind og sagde at jeg skulle have tv uden box. :) De leverer dog en box til at starte med i 1 uge eller 2, hvorefter jeg får tilsendt modulet. Grunden til dette er at de ikke kunne levere modulet med det samme grundet den procedure de kører derinde, men så får jeg modulet for 0 kr, som et plaster på såret. :)