Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JKay
Jeg kan læse at de nye Sony TV kan fås med DVB-T2 tunere (HX923 f.eks) og søgte derfor mere information omkring DVB-T2. Men jeg er stadig forvirret.
Det ser ud til at DVB-T2 er en udvigelse af DVB-T. Mere fleksible osv.. Men.. er den også bagud kompatible? Kan man bare købe et TV med DVB-T2 og så se DVB-T kanalerne indtil de nye DVB-T2 kanaler kommer?
Af MF-DK
JKay skrev:Jeg kan læse at de nye Sony TV kan fås med DVB-T2 tunere (HX923 f.eks) og søgte derfor mere information omkring DVB-T2. Men jeg er stadig forvirret.
Det ser ud til at DVB-T2 er en udvigelse af DVB-T. Mere fleksible osv.. Men.. er den også bagud kompatible? Kan man bare købe et TV med DVB-T2 og så se DVB-T kanalerne indtil de nye DVB-T2 kanaler kommer?
Ja, det burde i hvert fald være muligt. :)
Uden bagud kompatible ville det ikke give meget mening.
Af Expert Jyderup
eneste hurdle er at det ikke er helt sikkert at det er den variant af dvb-t2 som Danmark vil indføre, og så er den tuner i tv'et jo spild at betale extra for, men så længe der ikke er meldt noget ud så er der jo desværre ikke mange der kender til signalet.
Af nic92
I sonys nye TV kræver det bare en software update af DVB-T2 tuneren hvis danmark vælger en anden form for DVB-T2 så den fungere ligemeget hvad.

Og JA den er bagud kompatible.
DVB-T2 er bagud kompatible med DVB-T.

Derfor skal man fremover kun købe DVB-T2 fjernsyn, hvis man modtager sit tv-signal fra luften.

Og til Expert i Jyderup, så er det rigtig, at Sony siger, at Sony tager forbehold for, hvorvidt deres fjernsyn kan bruges i Danmark, når Danmark indfører DVB-T2. Men det har ikke noget med selve DVB-T2 tuneren i selve fjernsynet at gøre.

Der er nemlig rigtig mange kombinationer af parameter i DVB-T2. Hvert sæt af parameter bliver kaldt et DVB-T2 mode. Så vidt jeg ved, så har Sony indsat en række af disse DVB-T2 modes i den automatisk scanner, minimum 2 VHF modes og 3 UHF modes, som man bruger i Sverige, således at scanningen går hurtigere.

”Problemet” for Sony i Danmark er, at de ikke kender hvilke DVB-T2 mode, man vil bruge. Derfor kan Sony ikke sørger for, at ”kun” at indsætte nogle / de relevante DVB-T2 mode i fjernsynet, men at fjernsynet skal scanne alle DVB-T2 mode, som måske tager lang tid. Men det kan løse med en firmware opdatering.

Med det i mente, så forsøger Sony at sikre sig over for deres kunder, at Sony ikke kender fremtiden, og derfor må de købe fjernsyn som det er – og at fjernsynet ikke er fremtidssikret, men den er forberedt og med stor sandsynligvis vil virke, men at de ikke udsteder garanti.

Jeg vil dog sige, at jeg er rigtig glad for, at Sony nu begynder at sælge deres DVB-T2 fjernsyn i Danmark og ikke kun i Sverige og Finland. Det er trods alt bedre, at der er den nye DVB-T2 tuner, som jo er bagud kompatible med DVB-T, i stedet for, at Sony kun sælger den med DVB-T tuner i Danmark.

Jeg skal dog lige sige, at i DVB-T2 er der fortsat en lang række muligheder, som endnu ikke er implementeret. De fleste vil formodentlig kunne klares ved at fjernsynet skal have en firmware opdatering, men i nogle tilfælde kan det godt være hardware ikke virker.
For eksempel, hvis man vil bruge DVB-T2 til at sende digital radio på en DAB frekvens, 1,7 MHZ raster kanal, så kræves det at Silicon tuner i fjernsynet kan håndtere 1,7 MHZ raster kanal. Det kan Sony Silicon tuner, så vidt jeg ved, ikke modsat en række af de øvrige Silicon tuner som NXP.
Men man køber nok ikke et DVB-T2 fjernsyn i dag, fordi man måske en gang i fremtiden vil høre digital radio fra en DAB frekvens?
Af reslfj
Expert Jyderup skrev:eneste hurdle er at det ikke er helt sikkert at det er den variant af dvb-t2 som Danmark vil indføre,
Båd ja og nej - Sony vil åbentlyst ikke give et løfte i Danmark, som de ikke med rimelighed kan afkræves.

Når det er sagt så formodes Sonys nye modeller at overholde Nordig.org 's krav også til DVB-T2 signalet, da det allerede er et krav i Sverige og Finland. (Det er de samme Nordig.org krav som er udgangspunkt for Boxers godkendelse).
Og det er den samme standard som Danmark vil anvende.

Selve DVB-T2 signalet modtages og behandles jo af en chip. Sony leverer denne chip til mange andre leverandører og den må nok siges at være den ledende chip. Den anvendes også i de første USB DVB-T2 tunere og på det første DVB-T2 tuner PC kort.
https://sales.sony-semicon.co.uk/suppor ... A?cat=1185

Bemærk at DVB-T2 ikke har meget med et fjernsyns funktion omkring billeder, lyd, undertekster ol at gøre.
DVB-T2 behandler de modtagne VHF/UHF signaler og leverer en bitstrøm til vidrebehandling der har en helt identisk struktur bortset fra hastigheden mellem DVB-T og DVB-T2.

Der er én ting, som ingen DVB-T2 chip understøtter - TFS mode - der er en måde at samle signalerne fra adskillige DVB-T2 muxer til en slags 'supermux' . En sådan samling af muxer kan blive mere robust og have større kapacitet end summen af de enkelte muxer.

TFS er opfundet af/hos Teracom, så når det ikke er et krav i Sverige, så synes jeg ikke netop dette punkt bør bekymre.

Der er absolut ingen teknisk grunde til at priserne på modeller med DVB-T2 tuner skulle være meget højere end modelle uden*.
Men med den nye høje kurs på svenske kroner er det jo muligt, at Sony ser en mulighed for lidt ekstra profit. De helt nye modeller har vel heller ikke fundet deres 'markedspris' endnu.

Lars :)

* Internationalt regner man med at DVB-T2 kan/bør være mellem $0 og $20 dyrere - dvs indenfor 100 kr.
Kenneth.Wenzel skrev: Derfor skal man fremover kun købe DVB-T2 fjernsyn, hvis man modtager sit tv-signal fra luften.

Der er nemlig rigtig mange kombinationer af parameter i DVB-T2. Hvert sæt af parameter bliver kaldt et DVB-T2 mode. Så vidt jeg ved, så har Sony indsat en række af disse DVB-T2 modes i den automatisk scanner, minimum 2 VHF modes og 3 UHF modes, som man bruger i Sverige, således at scanningen går hurtigere.

”Problemet” for Sony i Danmark er, at de ikke kender hvilke DVB-T2 mode, man vil bruge. Derfor kan Sony ikke sørger for, at ”kun” at indsætte nogle / de relevante DVB-T2 mode i fjernsynet, men at fjernsynet skal scanne alle DVB-T2 mode, som måske tager lang tid. Men det kan løse med en firmware opdatering.
Nu anvender DVB-T2 et ultra robust såkaldt P1 signal, der straks fortæller, at der modtages T2 på frekvensen og hvilken hovedmode der anvendes. Men naturligvis skal skannes på de frekvenser og båndbredder som anvendes (VHF 7MHz/UHF 8 MHz). Det er DVB-T der er langsom at skanne.
Kenneth.Wenzel skrev: Jeg skal dog lige sige, at i DVB-T2 er der fortsat en lang række muligheder, som endnu ikke er implementeret. De fleste vil formodentlig kunne klares ved at fjernsynet skal have en firmware opdatering, men i nogle tilfælde kan det godt være hardware ikke virker.

For eksempel, hvis man vil bruge DVB-T2 til at sende digital radio på en DAB frekvens, 1,7 MHZ raster kanal, så kræves det at Silicon tuner i fjernsynet kan håndtere 1,7 MHZ raster kanal. Det kan Sony Silicon tuner, så vidt jeg ved, ikke modsat en række af de øvrige Silicon tuner som NXP.
Nej, 1.7MHz mener jeg heller ikke den kan. Men det vil jo aldrig forhindre at man ser dansk TV. 1.7 MHz er tilpasset DAB frekvenser, hvor DVB-T2 vil være et langt, langt bedre radiosystem end det håbløst forældede DAB/DAB+ system. Man kan også sende muse-TV (mobil-TV), men der er absolut ingen kendte planer for at sende billeder til en 40" skærm på sådanne frekvenser.

Sony skriver selv, at deres chip understøtter MISO*, som er det nærmeste fra DVB-T2, der måske kunne komme på tale.

Lars :)

* Jeg har selv foreslået, at man anvendte DVB-T2 MISO og flere sendere på Bornholm, for at få samme modtage kvalitet, med svagere UHF signaler, der ikke vil genere i Polen/Sverige. Derved kunne man pga Bornholms lille størrelse undgå at anvende VHF til MUX8. Bornholmerne kunne derved spare nye VHF antenner (og Sverige kunne fx låne Bornholms kanal 9 til en ekstra mux).
Men det er vist endnu ikke almen viden at tænke i sådanne baner.