Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Piratpite
I skrivende stund, sidder jeg og ser Dexter på TV3+HD. Mit setup er Panasonic VT20 50 tommer samt Yousee kabel Tv og Yousee boks. Dexter bliver som udgangspunkt vist i 4:3, men VT20, kan godt strække billedet ud. Der er 2 muligheder. 4:3 Fuld og Zoom 2. Billedet bliver selvfølgelig forringet lidt, men jeg synes stadig det er bedre en på den tv3+SD. Men Hvordan med kanallogoet??

Mvh. Piratpite
Af Thuekr
Mærkeligt med dexter i 4:3 - Dexter kilden er jo 16:9....
Af dkscan
Checkede lige på mit Sony. På 3+HD står det (naturligt nok) allerede i "bred" og viser billedet i 4:3 letterboks, som Dexter sendes i. Denne indstilling strækker altså som forventet ikke billedet. Imidlertid kan man godt vælge nogen af de andre zoom-indstillinger og få billedet større, der er dog ingen som er perfekte.
Med YouSee-boksen's zoom-funktion er situationen den samme.

Prøver man på den almindelige TV3+ er standard på både Sony og YouSee-boksen 4:3 og indstillingen "bred" strækker billedet vandret.

Altså i alle tilfælde som forventet mht. den funktion der blot strækker et 4:3 ud til 16:9.
Af dkscan
Thuekr skrev:Mærkeligt med dexter i 4:3 - Dexter kilden er jo 16:9....
Den bliver også sendt i aspect 16:9 blot i form af 4:3 letterboks.
Af Bulletinx
Yakken
Jeg ved ikke om det kan gøre det med HD med bjælker, har ikke set noget på TV 3 HD i 4:3 med bjælker endnu. Men der er slet ingen problemer med at strækker 4:3 HD billeder ud til 16:9 uden bjælker. Teoretisk er der selvfølgelig en kvalitetsforringelser, men jeg synes ikke jeg se det med det blotte øje.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Piratpite skrev:Men Hvordan med kanallogoet??
Det jeg mener er, at på disse 4:3 udsendelser på HD-kanalerne, så sidder logoet jo i den sorte bjælke og ikke inde i selve billedet. Så i teorien skulle du jo kunne strække billedet, så logoet forsvandt.