Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MEOLSEN
Hej,

Har set at fra 30/11 åbner Yousee for 9 ekstra HD Kanaler i den store pakke. Er der nogle der ved om disse kanaler er opskalerede SD kanaler eller er det "rigtige" HD kanaler? Det drejer sig bla. om TV3+ HD, TV2 Sport HD Kanal5 HD osv...
Af Casper M.P.
Det er kun DR HD der kun sender i "ægte" HD-kvalitet hele tiden. Kanal 5 HD, 6'eren HD og 3+ HD osv. sender både i HD og opskaleret SD. Når fx Kanal 5 og 6'eren sender i HD viser de et HD logo, når de sender opskaleret SD fjerner de deres HD logo. På 3+ HD er HD mærket gråt når de sender opskaleret og gult når det er i HD, sådan foregår det også på de andre HD kanaler.

Det skal lige siges at TV2 Sport HD ikke kommer med som gratis HD kanal.

Yousees HD kanal oversigt:
Grundpakken: DR HD, Kanal 5 HD, SVT 1 HD og ZDF HD.
Mellempakken: 6'eren HD og 3+ HD.
Fuldpakken: Nickelodeon HD, Eurosport HD, Eurosport 2 HD og TV2 Film HD.
Se mere på: http://yousee.dk/~/media/pdf/Foreninger ... 44_10.ashx
Af maskus
MEOLSEN skrev:Hej,

Har set at fra 30/11 åbner Yousee for 9 ekstra HD Kanaler i den store pakke. Er der nogle der ved om disse kanaler er opskalerede SD kanaler eller er det "rigtige" HD kanaler? Det drejer sig bla. om TV3+ HD, TV2 Sport HD Kanal5 HD osv...
Ja, det er super, så det for nogle dage siden; men de skriver 10 kanaler, og jeg kan kun tælle 9 opgivne...hmm

martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har endnu til gode at se en film på 3+ HD som rent faktisk er i HD. Der var noget fodbold tidligere på året, som de sendte i HD, men dén kanal er da det værste spil af båndbredde jeg længe har set. Den burde bare slettes af programoversigten igen!
Af BrianH
De kanaler de "forærer" væk kan det være lige meget med. Men mon ikke det kun er et spørgsmål om tid før alle kanaler optages og sendes i hd som standard?
Af noxity
Prøv lige at tælle igen :)

Grundpakken: 4 stk
DR HD, Kanal 5 HD, SVT 1 HD og ZDF HD

Mellempakken: 2 stk
6'eren HD og 3+ HD

Fuldpakken: 4 stk
Nickelodeon HD, Eurosport HD, Eurosport 2 HD og TV2 Film HD.

I alt 10 kanaler.
Af MEOLSEN
Hej,

Beklager at jeg åbenbart havde set forkert med TV2 Sport :o(. Nåh men det er jo desværre som jeg havde forventet - At det kun er DR HD der udelukkende sender i "ren" HD.

Jeg er spændt på at se hvordan det ser ud, om der rent faktisk er forskel at se. For jeg vil da umiddelbart mene at det er ringere at se et opskaleret SD signal, der igen skal opskaleres til eks. 1920*1080 i et TV, end at lade TV'et selv skal opskalere fra SD til 1920*1080(Full HD). Jeg ved godt at TV-selskaberne har langt dyrere grej til opskalering end det der sidder i et TV. Men fakta er jo at det "HD" signal man modtager(opskaleret SD) allerede er behandlet én gang, og efterfølgende skal behandles 'en gang til for at tilpasses til 1920*1080.

Er der nogle der kan af/bekræfte mine "bekymringer"....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når du ser en udsendelse på en HD kanal, hvor signalet blot er et opskaleret SD-signal, så er det jo allerede opskaleret til HD. Hvis vi leger at kanalen sender i 1080i, så skal dit fuld HD TV ikke skalere yderligere på signalet. Ydermere så har HD-kanalerne mere båndbredde, så selvom nogle af udsendelserne ikke er ægte HD, så har de stadig bedre billedkvalitet da der er afsat væsentlig mere plads til kanalen end den tilsvarende SD-kanal. Det er ret tydeligt at se på del af udsendelserne hvis man zapper mellem SD- og HD-kanalen når der kun er "SD" på programmet.
Af MEOLSEN
Det er selvfølgelig rigtigt at den øgede båndbredde giver bedre signal i sig selv. Men der er vel ingen kanaler der sendes med 1080i - Eller hva'. For så er det jo Full-HD der bliver sendt, og ikke HD. Og mig bekendt er der ingen kanaler der sendes i Full-HD. Men måske jeg tager fejl. Skaleringen fra eks. DR HD på 1280*720 og op til Full-HD panel på 1920*1080 må vel derfor blive foretaget af ens TV.
Af Otto J
yakken skrev:Jeg har endnu til gode at se en film på 3+ HD som rent faktisk er i HD. Der var noget fodbold tidligere på året, som de sendte i HD, men dén kanal er da det værste spil af båndbredde jeg længe har set. Den burde bare slettes af programoversigten igen!
Det er jeg så uenig i, som jeg flere gange har fremhævet. SD udsendelser ser langt bedre ud på 3+ HD end på den almindelige 3+. Jeg ville ønske at alle kanaler brugte dén løsning, som en overgang til HD.

At jeg så generelt ikke ser film på kanaler der afbryder dem med reklamer, er så noget andet... Men der er mange andre ting jeg ser på 3+.
Af Otto J
MEOLSEN skrev:Det er selvfølgelig rigtigt at den øgede båndbredde giver bedre signal i sig selv. Men der er vel ingen kanaler der sendes med 1080i - Eller hva'. For så er det jo Full-HD der bliver sendt, og ikke HD. Og mig bekendt er der ingen kanaler der sendes i Full-HD. Men måske jeg tager fejl. Skaleringen fra eks. DR HD på 1280*720 og op til Full-HD panel på 1920*1080 må vel derfor blive foretaget af ens TV.
Ja, du tager fejl. Full HD er ikke en standard, men en reklame-betegnelse. Mange af kanalerne er i 1080i, flertallet faktisk. Når man siger at der ikke bliver sendt i full HD, så mener man reelt at der ikke sendes i 1080P, men der er masser af 1080i kanaler.

Du har ret i det med opskaleringen men at opskalere fra 720P til 1080P er en relativt simpel skalering (1,5x den oprindelige opløsning), som i praksis ikke giver de store problemer. Og forskellen i båndbredde er _langt_ mere væsentlig og synlig, end den ekstra skalering. Så at der sker en ekstra skalering, er et meget teoretisk problem, som ikke er noget som helst issue i praksis. Opskaleret SD er _langt_ bedre i praksis end almindelig SD, også på et 1080P tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Otto J skrev:Det er jeg så uenig i, som jeg flere gange har fremhævet. SD udsendelser ser langt bedre ud på 3+ HD end på den almindelige 3+. Jeg ville ønske at alle kanaler brugte dén løsning, som en overgang til HD.
Måske jeg formulerede mig forkert. HD-betegnelsen på kanalen er dét jeg opponerer imod. Der sendes intet HD-materiale på kanalen, så man kunne ligeså godt bruge den beskedne merkapacitet 3+ har brug for for at få SD-kvaliteten op og så sløjfe 3+ HD og give plads til at andre kunne bruge de sidste Mbps.

Personligt benytter jeg Yousees boks, hvilket er en pine når HD-kanalerne viser SD udsendelser da der ikke kan zoomes på disse kanaler. Resulatet er, at TV'et selv skal zoome/skalere hvorved interfacet fra boksen går helt i ged. Jeg fatter simpelthen ikke at den boks ikke snart får souce-direct så vi kan komme om ved det her opløsningskaos man tvinges ud i. Nå... det var vist off-topic.
Af maskus
noxity skrev:Prøv lige at tælle igen :)

Grundpakken: 4 stk
DR HD, Kanal 5 HD, SVT 1 HD og ZDF HD

Mellempakken: 2 stk
6'eren HD og 3+ HD

Fuldpakken: 4 stk
Nickelodeon HD, Eurosport HD, Eurosport 2 HD og TV2 Film HD.

I alt 10 kanaler.
Tak :)
Men havde faktisk ikke talt tv2 film HD med, da den først kommer til marts. Det er ligesom statestik; man bestemmer helt selv resultatet. :)