Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Radiomanden
toretok skrev: 8. mar 2025, 18:52
Men Altibox har en dansk nettside? Så skulle tro at de var i Danmark?
Det er de da så sandelig, men det kommer an på om de har en aftale med dem der ejer Fibernettet. De har ikke en aftale med TDC Net som er den største udbyder i Danmark.
Af toretok
Hei Rasmus og alle på Flatpanels!

Jeg vil dele en oppdagelse om Google TV Streamer som gjør at jeg tror dere må endre testen. Det er ikke jeg som har gjort oppdagelsen, men en bruker som heter latinriky78 på Reddit og branches78 på Google sine forum. Oppdagelsen er kort sagt:

Google TV Streamer støtter HDMI 2.1 og QMS og alle store streamingapper støtter match av bildefrekvens når Streameren er satt til «Seamless-only» i menyen!

Men: dette fungerer kun hvis din TV støtter QMS!

Som Flatpanels (og flere andre) har skrevet tidligere så har Netflix vært den eneste streamingappen som har støttet match av bildefrekvens på Google TV. Dette stemmer faktisk ikke. Netflix er den eneste som støtter match av bildefrekvens når match av bildefrekvens er satt til «Always» i menyen og TV-en ikke støtter QMS. (I tillegg gjør den norske appen til Altibox dette). Men dersom TV-en støtter QMS og man bruker Google TV Streamer så støtter alle apper dette (så nær som Apple TV Plus)!

Jeg har en Samsung S95C som fikk QMS etter en firmwareoppdatering i fjor høst, så jeg måtte kjøpe Google TV Streamer og teste påstanden til latinriky78/branches78. Og det fungerte! Sømløs skifte av bildefrekvens på alle apper. (Jeg måtte også sette game mode til «auto» på min TV for å få det til å fungere).

Les det latinriky78 skriver på Reddit her:
https://www.reddit.com/r/AndroidTV/comm ... rdt=50965

Og på Google sitt forum her:
https://www.googlenestcommunity.com/t5/ ... -p/659595

Det er jo litt rart da, at alle disse appene støtter match av bildefrekvens kun når TV-en støtter QMS. Det er det jo veldig få TV-er som gjør. Kan det være at det er bare Netflix som har skjønt at de må programmere støtte for match av bildefrekvens både for TV-er med QMS og TV-er uten dette? Jeg bare spekulerer.
Mange tak for din feedback. Altibox er meget lille i Danmark, men hvis nogen derude har dem, så meld gerne ind her i tråden. Flatpanels har desværre ikke adgang til Altibox.

Vi har haft Google TV Streamer tilsluttet en QMS-kompatibel TV-skærm, men dengang virkede det ikke for os. Det må i så fald være kommet med en opdatering? Vi får det testet igen sammen med en 2025-model fra LG eller Samsung snarest :)
Af toretok
Rasmus Larsen skrev: 25. mar 2025, 05:59 Mange tak for din feedback. Altibox er meget lille i Danmark, men hvis nogen derude har dem, så meld gerne ind her i tråden. Flatpanels har desværre ikke adgang til Altibox.

Vi har haft Google TV Streamer tilsluttet en QMS-kompatibel TV-skærm, men dengang virkede det ikke for os. Det må i så fald være kommet med en opdatering? Vi får det testet igen sammen med en 2025-model fra LG eller Samsung snarest :)
Jeg ser frem til å høre hvilke erfaringer dere gjør dere når dere får testet!

Det fungerer på de aller fleste apper, men det er noen ting jeg synes er litt rart:

Jeg har satt min Google TV Streamer til 50 Hz i innstillingene. Da skulle man tro at at de appene som ikke støtter match av bildefrekvens viser alt innholdet i 50 Hz, mens de appene som støtter match av bildefrekvens naturlig nok endrer bildefrekvensen til den som er "riktig" etter innholdet jeg ser på.

Den eneste appen jeg har installert som ikke støtter match av bildefrekvens på Google TV er Apple TV. Men: i stedet for at alt innholdet vises i 50 Hz (som valgt i innstillingene) så vises alt i 60 Hz. Så frekvensen endres faktisk til 60 Hz da. Jeg skjønner ikke hvorfor.

Noen av de appene som vi vet støtter match av bildefrekvens, for eksempel Netflix, viser også menyen (filmbiblioteket) i 60 Hz, men endrer frekvensen når jeg starter en film/serie.

Også Google TV-menyen vises i 60 Hz, ser jeg. Det samme gjelder innhold jeg caster. Google Cast støtter dermed ikke match av bildefrekvens, slik jeg ser det.

Men så kommer det merkeligste: Altibox sin app vet jeg støtter match av bildefrekvens på streaminginnhold som er inkludert i TV-pakken. For eksempel BBC Nordic, NatGeo Now, men også SkyShowtime. (I stedet for at SkyShowtime åpnes i sin egen app for Google TV er det "innbakt" i Altibox sin app.) Bildefrekvensen endres på alle disse streamingtjenestene. Men: avspilleren for de ordinære TV-kanalene (lineær TV) vises i 60 Hz. Men dette innholdet vet jeg at Altibox distribuerer i 50 Hz. Så...hvorfor blir det omgjort til 60 Hz?

Kan det være at videoavspilleren til lineær TV i Altibox sin app ikke støtter match av bildefrekvens (slik at det blir låst til 60 Hz), mens Altibox bruker en annen videoavspiller til SkyShowtime som støtter match av bildefrekvens? Altså at match av bildefrevens ikke nødvendigvis gjelder for hele appen, men bare deler av den?

Jeg spekulerer bare. Alternativt har Altibox gjort en feil og distribuerer innholdet i appen sin i 60 Hz på appen til Google TV ved en feil (bortsett fra streaminginnholdet som vises i riktig frekvens).

Eller at Google viser hovedmenyen i Google TV i 60 Hz og at alle apper som ikke støtter match av bildefrekvens da også blir vist i 60 Hz, slik som bildefrekvensen i hovedmenyen i operativsystemet?

Litt vanskelig å forklare. Jeg kan prøve å ta noen bilder som viser problemstillingen.
toretok skrev: 3. apr 2025, 22:34 Men så kommer det merkeligste: Altibox sin app vet jeg støtter match av bildefrekvens på streaminginnhold som er inkludert i TV-pakken. For eksempel BBC Nordic, NatGeo Now, men også SkyShowtime. (I stedet for at SkyShowtime åpnes i sin egen app for Google TV er det "innbakt" i Altibox sin app.) Bildefrekvensen endres på alle disse streamingtjenestene. Men: avspilleren for de ordinære TV-kanalene (lineær TV) vises i 60 Hz. Men dette innholdet vet jeg at Altibox distribuerer i 50 Hz. Så...hvorfor blir det omgjort til 60 Hz?

Kan det være at videoavspilleren til lineær TV i Altibox sin app ikke støtter match av bildefrekvens (slik at det blir låst til 60 Hz), mens Altibox bruker en annen videoavspiller til SkyShowtime som støtter match av bildefrekvens? Altså at match av bildefrevens ikke nødvendigvis gjelder for hele appen, men bare deler av den?

Jeg spekulerer bare. Alternativt har Altibox gjort en feil og distribuerer innholdet i appen sin i 60 Hz på appen til Google TV ved en feil (bortsett fra streaminginnholdet som vises i riktig frekvens).

Eller at Google viser hovedmenyen i Google TV i 60 Hz og at alle apper som ikke støtter match av bildefrekvens da også blir vist i 60 Hz, slik som bildefrekvensen i hovedmenyen i operativsystemet?
Ja det kan sagtens skyldes, at Altibox bruger to forskellige videoafspillere til henholdsvis live- og arkivindhold. Det samme har vi observeret med danske apps som DRTV og TV 2 Play, der tidligere kun understøttede match-funktioner på f.eks. arkivindhold.

I så fald vil videoafspilleren ikke skifte, når menuen køres i 60Hz.
Af toretok
Rasmus Larsen skrev: 4. apr 2025, 07:28
toretok skrev: 3. apr 2025, 22:34 Men så kommer det merkeligste: Altibox sin app vet jeg støtter match av bildefrekvens på streaminginnhold som er inkludert i TV-pakken. For eksempel BBC Nordic, NatGeo Now, men også SkyShowtime. (I stedet for at SkyShowtime åpnes i sin egen app for Google TV er det "innbakt" i Altibox sin app.) Bildefrekvensen endres på alle disse streamingtjenestene. Men: avspilleren for de ordinære TV-kanalene (lineær TV) vises i 60 Hz. Men dette innholdet vet jeg at Altibox distribuerer i 50 Hz. Så...hvorfor blir det omgjort til 60 Hz?

Ja det kan sagtens skyldes, at Altibox bruger to forskellige videoafspillere til henholdsvis live- og arkivindhold. Det samme har vi observeret med danske apps som DRTV og TV 2 Play, der tidligere kun understøttede match-funktioner på f.eks. arkivindhold.

I så fald vil videoafspilleren ikke skifte, når menuen køres i 60Hz.
Ja, akkurat. I så fall stemmer teorien min. Jeg har varslet Altibox.

Men er det ikke veldig rart at Altibox har valgt 60 Hz som bildefrekvens på appen sin? Kan det være at det er en amerikansk utvikler av appen som ikke har tenkt på at innhold i Europa er i 50 Hz?

Løsningen her må da være at de bytter frekvens til 50 Hz i menyen, og dermed også avspilleren til liveinnhold?