Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige været ude i computer city for at tæste deres Fujitsu Siemens 40" LCD
Jeg havde taget min bærbar med og RGB kabel...
Da vi sætte det til kunne vi kun få opløsning på 600 * 400 eller hvad den helt lave hedder, hvordan kan det være...
Er det fordi den skal sættes til DGI porten ... havde ikke sådan en i min bærbar....
Glæder mig til nogle svar....

Venlig hilsen David
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Altså i prøvede via VGA udgangen på din bærbare?

Hvis I kører over DVI, så burde I godt kunne sende en højere opløsning. De fleste Tv tillader dog ikke, at man sender den samme sopløsning, som selve skærmen har, og derfor skal billedet tilpasses. I sidste ende mister man en skarphed ved at sende en lavere opløsning til skærmen, men i applikationer, som spil og film vil det ikke have en kritisk betydning.
Af dsoren1
ja vil brugte min bærbar via VGA porten
LCD tvet kører 1366 * 768 som næsten alle andre
og vil bruge det bla som computer skærm i min stue...

Var det mig der gjorde noget forkert eller kan man kun køre 600 * 400 opløsning over VGA porten nær man sætter det til et LCD TV???
Af Bronto
Det tyder på at det er din bærbare der er sat til at sende den opløsning ud via VGA porten. Hvis du sender en for høj opløsning vil der som regel bare ske det at skærmen nægter at vise signalet - en lavere opløsning vil enten blive vist i et mindre område af skærmen, eller blive interpoleret til at fylde hele billedet.

Kig på din skærmopsætning for ekstern skærm under dit grafik korts indstillinger. At skærmens fysiske opløsning er 1366 x 768 betyder ikke nødvendigvis at den kan vise den opløsning, men de fleste skærme burde kunne klare en 1024 x 768, alternativt 1280 x 768. For at få 1366 (eller 1360) x 768 skal du sædvanligvis have fat i et særligt program til at ændre på standard instillingerne for dit grafikkort. Power strip kan gøre dette. Det burde virke på de fleste grafikkort, men ved ikke lige med en bærbar.

http://www.entechtaiwan.com/util/ps.shtm - powerstrip.

Men prøv i første omgang med 1024 x 768 som standard fra VGA stikket. Der bør iøvrigt ikke være forskel på skærmens "opløsningsevne" på DVI og VGA selvom nogen hævder at billedet bliver bedre med DVI-D --> DVI-D istedet for VGA --> VGA. Jeg mangler dog at opleve dette i praksis. På min Medion skærm er der ingen forskel, synes faktisk at VGA billedet (via DVI-A) står bedre end via DVI-D --> DVI-D, så en investering i et DVI kabel var faktisk spildt!
Af dsoren1
vil det i teorien være nemmere at få en ok opløsning hvis jeg købte et plasma tv med opløsningen 1024 * 768 så kan jeg vil ramme 1:1: pixel mapping kan jeg ikke???