Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
Jeg har et 65" LG OLED som skal skiftes ud til et 85" LED.
OLED skal ned i min "BIO kælder" så det er der jeg skal se HDR materiale.
Så umiddelbart har HDR ikke en prioritet på det nye 85", men jeg havde dog TCL C805 i tankerne da det trods alt godt kan håndtere lidt HDR og det ligger prismæssigt på 12.500kr.
Men er der billigere alternativer til et 85" når jeg slet ikke ønsker at benytte HDR materiale..
Det skal dog stadig være en homogen og lysstærk skærm i SDR mode.

Blot som reference til "billedkvalitet" så er jeg fint tilfreds med et gammelt samsung KS8005 LED-TV som vel er 8 år gammelt nu....
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Enig. I 85-tommer synes jeg, at TCL C805 ligner value-for-money valget med de aktuelle priser.

Næste skridt ville være sådan noget som 85" TCL C765 (MQLED85) eller 85" C855, eller 85" Samsung QN90D, men det synes jeg ikke er merprisen værd. Der er også panellotteri i QN90D, hvor 85" er en af dem der også sælges med IPS LCD-panel, hvilket ikke er værd at købe som TV-skærm.
Af mbm
og hvis jeg skal længere ned i budget TV..... mon et Hisense A6N er "total skrald" ?
Det fås jo nu til kun 6.666 kr.... igen det skal blot være på niveau med et gammelt Samsung KS8005.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Svigermor har forgængeren og det er et fint nok TV til begrænsede behov, men der er nogle mangler i billedet hele vejen rundt og selvom det er bagbelyst så er lysfordelingen ikke helt jævn. Den risiko stiger jo i takt med at skærmen bliver større. Lysstyrken er heller ikke så høj i skærmen.
Af mbm
Jeg var ude og kigge på TCL og Hinsense LED'er.
Nej de havde ikke et lige så godt billede som hverken mit gamle samsung eller mit oled. Men størrelsesforskellen hjælper jo heller ikke.
Men jeg er også i tvivl om den indbyggede netflix app var medvirkende til den ringere kvalitet.
Normalt afspiller jeg fra appletv og jeg ved netop at den gør det noget bedre end mine tv apps.
Af PeterD
mbm skrev: 28. nov 2024, 20:54 Jeg var ude og kigge på TCL og Hinsense LED'er.
Nej de havde ikke et lige så godt billede som hverken mit gamle samsung eller mit oled.
Det er vel også begrænset hvad man kan få ud af at se skærmene tændt i butikken?

Er de indstillet ens mht. billedprofil mht lysstyrke,farve, eco indstilling slået til eller fra osv. osv.

Selvfølgelig skal du vælge det bedste for dig, for den størrelse "piller du næppe lige ned af væggen og ind i en bil", hvis du ikke er helt tilfreds..

Andre købers tanker/overvejelser vedr C805:

https://www.avforums.com/threads/tcl-c8 ... 425/page-8
Af mbm
#PeterD
jeg vil læse derinde tak.

Men jeg stod faktisk og rodede en del med indstillinger osv. og loggede ind med min netflix konto så jeg kunne sammenligne materialet som derhjemme.
Det er klart at gå fra 65" til 85" udstiller jo også meget mere svaghederne i kildematerialet og skærmens formåen til at håndtere dette. Så hvis man udelukkede afspillede 4K bluray så kunne man jo ihvertfald udelukke at det var kildematerialet som var "bottleneck".

Jeg er derfor meget i tvivl om 85" LED bliver for stort og dermed for dårligt til dagligdagsbrug.. tror jeg vil blive ked af at sidde og se eks.nyhederne eller en landskamp på sådan en skærm fremfor min 65" OLED.

Jeg ville ikke være nervøs for en 85" OLED, men den er alt for dyr, så måske det bedste valg ville være at "nøjes" med en 77" OLED...den virker altså rimelig meget større end en 65"
De fås jo nu til fornuftige priser omkring de 15.000kr..

Kunne vi måske forvente de lander nede i omkring 12.000 kr når de nye 2025 modeller er på trapperne?