Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

I forbindelse med Powers åbning af megabutikken i Odense, var jeg et smut forbi med en kammerat på åbningsdagen. Jeg kom egentlig for at kigge på hhv. 77" og 83" LG G4, men da jeg så andre fjernsyn på 97-100", blev jeg simpelthen smask forelsket i idéen med denne størrelse, jeg har dog generelt nogle spørgsmål mht. valg a både tv og ", som jeg håber I kan hjælpe mig med at få en afklaring på :D

Jeg er som sagt nysgerrig på et LG G4 og i så fald falder valget på 83". Det står pt. i 29.444,- dog har jeg min mistanke til at det ved udsalg, når de skal af med '24 modellerne, vil lande i omkring ~25.000, hvad tænker I?

Hvad kan I anbefale af de helt store tv på 97-100"? :)

I er også meget velkomne til at anbefale andre OLED tv, end lige G4. Jeg har idag Samsung S995B lydanlæg, så det skal naturligvis kunne fungere godt med dette. Valget ville normalt falde nemt på et Samsung tv så jeg kunne få Q-Symphony med, men jeg er simpelthen blevet for nysgerrig på Dolby Vision, så det kunne jeg mest af alt godt tænke mig at få, i et nyt tv, som Samsung jo desværre ikke har på deres. :s
High-end OLED skærme er helt vanvittigt dyre i 97", nok ude af prisklassen for de fleste. Mange af dem som findes er mere mid-level skærme. Se helt bort for noget hvis det er kantbelyst, det vil være et levende mararidt i så stor en skærm.

Tror Sony X90L er ret fedt i den her klasse. Set til 35k. Samsung har også Q80C, også med bagbelysning, men syntes ikke kvaliteten helt er der. Og så er der Hisense forskellige modeller omkring 100", som jeg desværre ikke ved så meget om eller har oplevet, men de er MiniLED så et skridt "over" Sony. Tror dog på at Sonyen har noget mere kontrol over lyset, hvilket jeg tænker er ret vigtigt på så stor en skærm.
Jeg kan godt forstå, at du er varm på de 100". Dog vil jeg tilføje, at min erfaring er, at 98-100" stadig opleves mest som et stort TV. Min oplevelse er, at det først er omkring 110-115" at man begynder at opleve det som et hjemmebiografformat (hvis det er det du søger). Læs eventuelt min test af TCLs 115-tommer X955: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1719387920

De 98" miniLED LCD-modeller, der kommer tættest OLED (men dog ikke matcher), er stadig ret dyre. Du kommer nærmest med 98-tommer TCL X955. Den har været på tilbud nogle gange til 55.000 kroner, men den er vist noget billigere i Tyskland: https://www.pricerunner.dk/pl/2-3209956 ... ign-Priser

Så hvis det er i det budget, du nævner, omkring 25.000 kroner, så er det nærmere de modeller, som Nicklas nævner, der er relevante. De vil ikke nærme sig OLED på billedkvalitet, så det vil være et spørgsmål om (billed)kvantitet over kvalitet.

Du kan eventuelt også holde øje med 98" TCL C855 (vores test af 75-tommeren publiceres snart): https://www.pricerunner.dk/pl/2-3299578 ... ign-Priser

Jeg er ret overbevist om, at der kommer en del gode tilbud på store TV i november i forbindelse med Black Friday.
Hej Nicklas & Rasmus,

Tak for jeres go'e og informative input og råd til ny tv! Det sætter jeg stor pris på!

Ift. De TV i forslår i 98-115", så ska det siges at jeg fra sofa til TV har 2,85m, så jeg tænker at 100" formentlig vil være det absolut største jeg kan gå, selvom jeg også uden tvivl kan forstå hvorfor du skriver som du gør @Rasmus, at de ekstra 15" gør en verden til forskel, i form af hjemmebiografoplevelsen, som netop er den jeg jagter (hvis det kan betale sig!), for som du, Rasmus, selv kommer ind på i din kommentar, så er jeg også bange for at gå for meget på billedkvantitet over billedkvalitet. Jeg ønsker ikke at gå pokkers meget på kompromis med kvalitet nemlig.

Det skal siges at jeg idag har et Samsung Q9FN og at dette TV til tider kan gøre at jeg føler mig "blændet", særligt når mørket rammer på, så jeg vil nok ikke ud i et TV, som bliver endnu skarpere end mit nuværende gør. Vil I stadig anbefale de TV I gør, ud fra denne nye info?

Og til jer begge: Med min afstand in mente, 2,85m, vil I så mene at 97-100" bliver for stort og at jeg skulle holde mig til max 85" for den bedste oplevelse? I så fald, så synes jeg selvfølgelig at sådan et G4 i 83" giver super go mening. Jeg har aldrig ejet et OLED før og jeg har kun hørt godt om billedkvaliteten man får i sådan et TV, men har selv været rad for burn-in (særligt dengang OLED var forholdsvis nyt, også i 2018 hvor jeg købte mig Q9FN).

Skal jeg stadig være bange for burn-in hvis jeg endte med at rende med et G4?

OLED er ikke et krav fra min side, men et stort ønske, men hvis et LED TV giver bedre mening ift. mine ønsker om størrelse og kvalitet, så er jeg også åben for det. Det vigtigste for mig er at et nyt TV understøtter DV og at mit Samsung Q995B soundbar setup vil køre gnidningsfrit :)

Tusind tak for I læser med og reagerer !! :)
Det gør i alt fald TVer med Android TVOS. Det er vel nok det OS der understøtter det meste. Alternativt købes der "bare" det som har det bedste billede og som understøtter Dolby Atmos og Vision, og der købes en Google TV boks som bruges til det smarte.
DetBareJoe skrev: 8. okt 2024, 22:00 Ift. De TV i forslår i 98-115", så ska det siges at jeg fra sofa til TV har 2,85m, så jeg tænker at 100" formentlig vil være det absolut største jeg kan gå, selvom jeg også uden tvivl kan forstå hvorfor du skriver som du gør @Rasmus, at de ekstra 15" gør en verden til forskel, i form af hjemmebiografoplevelsen, som netop er den jeg jagter (hvis det kan betale sig!), for som du, Rasmus, selv kommer ind på i din kommentar, så er jeg også bange for at gå for meget på billedkvantitet over billedkvalitet. Jeg ønsker ikke at gå pokkers meget på kompromis med kvalitet nemlig.
Jeg synes ikke, at 98-100" er for stort på ca. 3 meters afstand, men du vil gå meget ned i billedkvalitet, hvis budgettet skal holdes. Der vil være en smagssag, om man vil indgå det kompromis. Mange sidder jo med meget kontrastsvage og farvedynamikløse projektorer i dag, hvilket de nyder pga. det store format, men langt hen ad vejen handler det jo nok også om, hvad man kommer fra. Jeg tror du vil opleve de billigere 98" og 100" TV som en nedgradering på billedkvalitet ift. Samsung Q9FN.

Personligt ville jeg vælge 83" OLED over 98" LCD, men det kan du jo ikke nødvendigvis bruge til så meget :)

DetBareJoe skrev: 8. okt 2024, 22:00Skal jeg stadig være bange for burn-in hvis jeg endte med at rende med et G4?
Vi har OLED TV på redaktionen. Mit gamle LG E6 fra 2016 har i dag burn-in, men ikke noget der er værre end de generelle problemer med LED-baglyset på LCD TV. Det er efterhånden sjældent vi hører om burn-in på nyere OLED TV, selvom der i dag står mange millioner af dem ude i stuerne.
DetBareJoe skrev: 8. okt 2024, 22:00OLED er ikke et krav fra min side, men et stort ønske, men hvis et LED TV giver bedre mening ift. mine ønsker om størrelse og kvalitet, så er jeg også åben for det. Det vigtigste for mig er at et nyt TV understøtter DV og at mit Samsung Q995B soundbar setup vil køre gnidningsfrit :)
Soundbaren burde virke uden videre. Du skal bare sørge for at dit nye TV har HDMI eARC, hvilket er i nærmest alle modeller i dag. HDMI eARC/CEC er dog ikke klippestabilt, så der kan altid opstå situationer, hvor f.eks. TV'et ikke automatisk tænder soundbaren, men det kan ske med alle mærker.
DetBareJoe skrev: 8. okt 2024, 22:05 Glemte at notere, at nyt TV også skal have en SW der understøtter vores danske apps, såsom DRTV, TV2Play mm, og ikke kun (men naturligvis også) de internationale, såsom HBO, Disney+, Netflix, Skyshowtime mm. :)
Jeg synes ikke du bør vælge TV efter indbyggede apps. Vores anbefaling er at supplere med en Apple TV 4K boks da den kan matche billedfrekvens og dynamikområde på indhold, samtidig med, at det er den boks, hvor du får leje/købefilm i højeste streamingkvalitet. TV'ets fjernbetjening kan uden videre styre Apple TV 4K – eller vice versa – så længe HDMI CEC bare er aktiveret på TV'et.
Ja helt klart en extern enhed til det smarte, det forældes hurtigt på TVer, på externe enheder sker det også med tiden, men de er billige at udskifte når og hvis behov/nødvendighed er årsagen. HDR, Dolby Vision og Atmos understøttes.
Rasmus Larsen skrev: 9. okt 2024, 12:15
DetBareJoe skrev: 8. okt 2024, 22:00 Ift. De TV i forslår i 98-115", så ska det siges at jeg fra sofa til TV har 2,85m, så jeg tænker at 100" formentlig vil være det absolut største jeg kan gå, selvom jeg også uden tvivl kan forstå hvorfor du skriver som du gør @Rasmus, at de ekstra 15" gør en verden til forskel, i form af hjemmebiografoplevelsen, som netop er den jeg jagter (hvis det kan betale sig!), for som du, Rasmus, selv kommer ind på i din kommentar, så er jeg også bange for at gå for meget på billedkvantitet over billedkvalitet. Jeg ønsker ikke at gå pokkers meget på kompromis med kvalitet nemlig.
Jeg synes ikke, at 98-100" er for stort på ca. 3 meters afstand, men du vil gå meget ned i billedkvalitet, hvis budgettet skal holdes. Der vil være en smagssag, om man vil indgå det kompromis. Mange sidder jo med meget kontrastsvage og farvedynamikløse projektorer i dag, hvilket de nyder pga. det store format, men langt hen ad vejen handler det jo nok også om, hvad man kommer fra. Jeg tror du vil opleve de billigere 98" og 100" TV som en nedgradering på billedkvalitet ift. Samsung Q9FN.

Personligt ville jeg vælge 83" OLED over 98" LCD, men det kan du jo ikke nødvendigvis bruge til så meget :)

DetBareJoe skrev: 8. okt 2024, 22:00Skal jeg stadig være bange for burn-in hvis jeg endte med at rende med et G4?
Vi har OLED TV på redaktionen. Mit gamle LG E6 fra 2016 har i dag burn-in, men ikke noget der er værre end de generelle problemer med LED-baglyset på LCD TV. Det er efterhånden sjældent vi hører om burn-in på nyere OLED TV, selvom der i dag står mange millioner af dem ude i stuerne.
DetBareJoe skrev: 8. okt 2024, 22:00OLED er ikke et krav fra min side, men et stort ønske, men hvis et LED TV giver bedre mening ift. mine ønsker om størrelse og kvalitet, så er jeg også åben for det. Det vigtigste for mig er at et nyt TV understøtter DV og at mit Samsung Q995B soundbar setup vil køre gnidningsfrit :)
Soundbaren burde virke uden videre. Du skal bare sørge for at dit nye TV har HDMI eARC, hvilket er i nærmest alle modeller i dag. HDMI eARC/CEC er dog ikke klippestabilt, så der kan altid opstå situationer, hvor f.eks. TV'et ikke automatisk tænder soundbaren, men det kan ske med alle mærker.
Hej Rasmus og tak endnu engang for din tid :)

Så hvis vi skal opsummere din anbefaling, vil det så være: For 97-100" inkl. kvalitet, TCL X955, for 80-85" LG G4? :)
Og ved X955'eren, selv i den størrelse, vil jeg også få kvalitet i billedet og ikke blive ked af det, kontra mit nuværende Q9FN? :)
I så fald skal jeg uppe mit budget gevaldigt, eller alternativt håbe på at tv'et bliver sat noget mere ned. Jeg kan se at dets normalpris er 100.00,-. Power har lige her i åbningsweekenden haft et Samsung i samme størrelse og normalpris sat ned til 39.999,- monstro TCl'en også vil havne der (eller længere nede ved udgående model pris?), hvad tænker du? :) Og hvad har du af tanker om G4'eren ift. de 29.444,- som den i weekenden stod til ved Power, kommer den til at blive billigere endnu, når den udgår, eller har det været den skarpeste pris vi skal regne med at se på G4'eren? :)

Ift. din anbefaling af Apple TV, så må jeg indrømme, at jeg ingen forstand har på dette. Jeg har altid gået udenom, da jeg personligt har fundet det fjollet at købe til et smart tv, men nu giver du mig helt klart tvivlsomme tanker om hvorvidt jeg blot har skudt mig selv i foden ved ikke at gøre brug af sådan et. Kan du forklare mig hvad godt jeg vil få ud af sådan en boks der? :)
Kender kun til Android TVOS enheder, men mon ikke at ATV også gør, dem der kender enheden siger jo at det OS er så fantastisk godt.