Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej :-)

Min kære fader søger et nyt TV til hans stue. Hans hus er et klassisk 70'er hus med en vinkelstue, hvor TV'et skal hænge på en af bagvæggene. Sofagruppen er i "midten" af vinkelstuen, hvorfor der er 4-5 meter hen til væggen. Jeg tænker derfor at en stort TV giver mening, da væggen er til fri afbenyttelse, og den gamle ser meget sport og serier.

Budgettet er på maks. 30.000kr.

Jeg har kigget lidt rundt, men har ikke rigtig et overblik over, om der overhovedet er noget der er pengene værd i den størrelse?

Har set på "tilbudsjagten", at der fx. er modellerne:

98 TCLP745 (14.990)
98 Samsung DU9005 (19.990)
100 Hisense U7KQ (23.333)

Vi er selvfølgelig ikke interesseret i at købe noget, som ikke er godt. Så hellere vente :-)

Tak!
Du kan godt presse et fornuftigt 98" TV ind i et budget på 30.000 kroner. Det er egentlig bare at følge med i Tilbudsjagten.

TCLs P745 og Samsung DU9005 vil jeg dog som udgangspunkt ikke anbefale, da de ingen LED zone-styring har til brug med film i 4K HDR. Det har TCL 98C735, der løbende har været solgt til 22.000 kroner, og TCL 98C805, som vi har en test af her på siden. Det har Samsungs 98" Q80C også. Den har flere gange været solgt til 30.000 kroner. Der sidder TCL-paneler i samtlige 98" skærme på markedet. Jeg har ikke erfaring med Hisenses 100".
Jeg ville overveje et lidt mindre men meget bedre tv. Et 77" er mere end stort nok til en afstand på 4-5 meter.

LG Oled G4 77" ser ud til at være det bedste i åt, på tilbud til 27.000 lige nu.

Men husk på, du skal også købe noget lyd til de fladskærme!
Hvad er mere end stort nok?
Jeg vil dog give dig ret i dette tilfælde og forsøge at finde et 77" Samsung S90C eller en af varianterne S92,93 eller 94C, som er et fantastisk TV til en pris langt under konkurrenternes, når det er på tilbud (faktisk den billigste pris set nogensinde hos Dustin), som lader masser af plads i budgettet til også at indkøbe god lyd, hvis det ikke ejes i forvejen.

Det lader til man kan finde S92C og S93C til tilbudspriser her:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-3206139 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3206100 ... ign-Priser
ved 6 meter kan tv i firserne sagtens bruges.
Kunne være fristende med at gå ned i størrelse og tage OLED.

Men når 98" først kommer op, må det overdøve alt andet. Alle LCD/QLED skærne har TCL paneler så mon ikke han bliver tilfreds da du får meget for pengene.

Gær dig selv den tjeneste at læse testen af C805 og tænker prisen kan presses men ærgeligt at QM850G ikke fandtes i Europa.
WOLED og især QD-OLED er lækkert men du kommer nok ikke rigtigt over 77" med det budget. Måske kan du være heldig at finde en 83" tæt på 30K.

Hvis du vælger LCD så kan du lige så godt gå stort, tænker 98-100", bare sørg for der er nogenlunde zonestyring ellers vil du rive dig selv i håret hvis du ser film og serier med dæmpet eller (især) slukket belysning.

Backlight bleed, blooming, glow i hjørner mv. er noget der kan få mig selv til at tænke på alt andet end hvad der sker på skærmen.

Ser du mest sport eller alm. flow TV, så er det nok ikke så vigtigt med OLED for dig. Det er primært når lyset dæmpes at OLED virkelig er springet værd. I gaming har OLED også en stor fordel, da billedkvaliteten forbliver her. Mange LCD med zonestyring slår de fleste zoner fra i game-mode, ellers bliver input lag for højt og det kan meget tydeligt ses.

98-100" vs 77" OLED er nemt for mig, da jeg kun sidder 3-4 meter væk, men hvis du sidder 6 meter væk, så skal jeg ikke kunne sige det.

Personligt så synes jeg større er lækkert - såfremt billedkvaliteten ikke falder. Der er mange store LCD TV som har slatten billedkvalitet, desværre. Man får som regel hvad man betaler for :)