Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#203744
Det vælter i øjeblikket ud med Ultra HD-skærme fra højre og venstre, men de billigste modeller sparer, hvor der ikke må spares. De undlader typisk at integrere HDMI 2.0 til tilslutning af 4K-afspillere

Flere modeller mangler også HEVC (efterfølger til mpeg4, så reelt mpeg4-sagen forfra). HEVC kræves således til f.eks. Netflix 4K, men kan tilføjes med en ekstra boks. Manglende HEVC er der råd for, men manglende HDMI 2.0 er absolut no-go på et 4K-tv - det giver reelt et Ultra HD-tv som ikke kan vise Ultra HD.

Ultra HD-skærme uden HDMI 2.0:
- Philips 6809 (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Philips 7809 (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Pioneer Ultra HD-tv (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Samsung F9005 (kan opgraderes med Evolution Kit)
- Changhong Ultra HD-tv (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Blaupunkt Ultra HD-tv (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Hisense Ultra HD-tv (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Grundig Ultra HD-tv (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Finlux Ultra HD-tv (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Thomson Z8 - gammel version (mangler HDMI 2.0 og HEVC)

Ultra HD-skærme uden HEVC:
- Panasonic AX630 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 7909 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 8809 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 8909 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 9109 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 9809 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Thomson Z7 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Sharp UD20 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- BeoVision Avant (får HDMI 2.0 i august - B&O satser dog ikke på integreret Smart TV som de andre, men i stedet via eks. Apple TV så manglende HEVC forsvares af B&O på denne måde)

2013-modeller (er udgået, men sælges stadig visse steder):
- LG LA965W (mangler HDMI 2.0 og HEVC ikke up-to-date)
- LG LA970W (mangler HDMI 2.0 og HEVC ikke up-to-date)
- LG LM960W (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Toshiba L9363 (mangler HDMI 2.0 og HEVC)
- Sony X9005A (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 9708 (HDMI 2.0 opgradering på vej, men mangler HEVC)
- Panasonic WT600 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)

Mangler der skærme på listen? Hjælp os med at holde den opdateret!


Yderligere links:
- Værd at huske ved køb af 4K Ultra HD-skærme
- Hvad er Ultra HD (4K)
- Hvad er HEVC - mpeg4 afløseren forklaret
- Alle artikler om 4K Ultra HD-tv på Flatpanels
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#203802
Så hvilke Ultra HD-skærme har HDMI 2.0 og HEVC? HEVC kræves til Netflix 4K (og 4K-streaming fra andre streamingtjenester). Liste herunder.

Ultra HD-skærme med HDMI 2.0 og HEVC
- LG UB800V
- LG UB820V
- LG UB830V
- LG UB850V
- LG UB950V
- LG UB980V
- LG EC970V (4K OLED, kommer til efteråret)
- Loewe Connect 2014 (kommer i slutningen af 2014)
- Loewe Art 2015
- Loewe Masterpiece
- Panasonic AX800
- Panasonic AX900 (kommer til efteråret)
- Panasonic X940 (kommer til efteråret)
- Samsung HU6905
- Samsung HU7105
- Samsung HU7205
- Samsung HU7505
- Samsung HU8205
- Samsung HU8505
- Sony S90 (buede modeller)
- Sony X8505B
- Sony X9005B
- Sony X9505B
- Thomson 55UZ8766 (ny version)

Fordi alle ovenstående skærme har HEVC (som er up-to-date) og apps kan de også modtage Netflix i 4K.

Bemærk i øvrigt, at LG som de eneste også har indbygget HEVC i deres nye Full HD modeller (dem med webOS). I fremtiden vil man også udsende HD-indhold med HEVC - det er ikke kun en fordel til 4K.

Mangler vi nogen på listen? Bidrag herunder.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#203817
Det kunne være god bonusinfo.

Jeg ved dog ikke umiddelbart hvad alle modeller håndterer. På ryggraden har jeg kun LG's modeller. UB830V har HEVC/30. De andre far LG er HEVC/60, men LG nævnte på et tidspunkt for mig, at der måske kan åbnes for 120, men det er ikke bekræftet.

Har du input mht. dette?
Af Mech0z
#203818
Rasmus Larsen skrev:Det kunne være god bonusinfo.

Jeg ved dog ikke umiddelbart hvad alle modeller håndterer. På ryggraden har jeg kun LG's modeller. UB830V har HEVC/30. De andre far LG er HEVC/60, men LG nævnte på et tidspunkt for mig, at der måske kan åbnes for 120, men det er ikke bekræftet.

Har du input mht. dette?
Nej ved ikke hvordan man nemmest får fat i det :) Men lidt relevant for sport og 3d film formoder jeg
#204091
Hej Rasmus

Du skriver:
Ultra HD-skærme uden HEVC:
- Philips 8809 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 9809 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Panasonix AX800 (har HDMI 2.0, men HEVC er ikke up-to-date)
- BeoVision Avant (får HDMI 2.0 i august - B&O satser dog ikke på integreret Smart TV som de andre, men i stedet via Apple TV så manglende HEVC kan forsvares)



Vil du ikke være rar at uddybe hvorfor manglende HEVC kan forsvares i et B&O TV fordi der kan tilkobles en Apple TV boks. Kan der ikke også tilkobles en Apple TV boks på de andre TV?
#204092
Rasmus, kunne det være muligt at flette alle de informationer sammen i et lille skema som under gennemgangen af de forskellige mærkers skærme på forsiden af Flatpanels ? Det ville give et super overblik (syntes jeg)
#204094
GMP skrev:Hej Rasmus

Du skriver:
Ultra HD-skærme uden HEVC:
- Philips 8809 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Philips 9809 (har HDMI 2.0, men mangler HEVC)
- Panasonix AX800 (har HDMI 2.0, men HEVC er ikke up-to-date)
- BeoVision Avant (får HDMI 2.0 i august - B&O satser dog ikke på integreret Smart TV som de andre, men i stedet via Apple TV så manglende HEVC kan forsvares)



Vil du ikke være rar at uddybe hvorfor manglende HEVC kan forsvares i et B&O TV fordi der kan tilkobles en Apple TV boks. Kan der ikke også tilkobles en Apple TV boks på de andre TV?
Jo, de andre kan også bruge Apple TV, men vi har fået bekræftet direkte fra B&O at de ikke vil konkurrere på Smart-TV, hvilket de øvrige producenter vil. Dvs B&O lader det essentielt være op til andre at samle Smart-TV bolden op og levere indholdet. De vil da satse på at styre disse eksterne enheder via deres PUC system. Man kan så diskutere hvorvidt man synes det er en god satsning eller ej, men deres argument er, at de alligevel ikke kan styre indhold eller GUI på app's, så de har allerede givet kontrollen over interfacet videre uanset hvad.

Vores delvise accept af deres begrundelse gives dog udelukkende på den betingelse, at man så ikke bagefter render ud og promoverer sig som et State-of-the-art smart Tv. Det ville være dobbeltmoralsk. Vi skal måske mere præcist sige, at manglen på HEVC dermed forsvares af B&O - og ikke af os. De vil gerne stå på mål overfor at der ikke er HEVC i. Jeg har rettet ordlyden i første indlæg, så det er klart hvem der forsvarer hvad ;)

Vælger man i fremtiden at satse på HEVC til TV også, så vil Avant dog få problemer.
Af GMP
#204117
Tak for svar
Og ja, som du skriver, hvis - det vel sandsynligt? - man i fremtiden satser på HEVC til alm. TV, så vil man jo også kunne sende f.eks. HD signal ud i HEVC og så falder brugsværdien på B6O TV'et, der vel ikke sådan bare kan opgraderes til HEVC - det kræver vel nyt panel.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#204257
Det kræver ikke et nyt panel, men det kræver et nyt motherboard. Avant vil ikke blive mulig at opgradere. Det er bekræftet fra B&O. Pt. ved vi ikke om HEVC bliver standarden for TV-signaler, så det er smart-TV-platformen, som lider mest under denne mangel. B&O vil ikke selv udbygge Smart-TV, så de får aldrig Netflix eller des lige og dermed er det mindre kritisk for dem. Lige nu altså. Får vi en ny MPEG4-sag ud af det her, så har de et problem.
#204543
Nu sælger Elgiganten 48HU7505 til 9k. God pris må man sige, men jeg kan ikke blive helt klog på om 4k standarden er 100% fastlagt OG understøttet i den model?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#204544
Ultra HD standarden er fastlagt, men der er flere niveauer så at sige. Basisniveauet er kun 4K-opløsning (og HDMI 2.0), mens de andre ting såsom større farverum (Rec.2020), bedre farvenuancering (10-bit) og HFR (op til 120 billeder per sekund) er valgfrie. I de kommende generationer af Ultra HD-tv ser vi nok producenterne begynde at fokusere på de ting.

Men HU7505 understøtter de ting, som man kan sige, at markedet kræver af et Ultra HD-tv lige nu. Så det er klar til både 4K-afspillere (f.eks. 4K Blu-ray når/hvis den kommer) og 4K-streaming (f.eks. fra Netflix og andre i fremtiden).
#204545
Tak for svar, Rasmus! Til 9K er det så ikke svært/umuligt at finde noget der kan konkurrere på ren billedkvalitet uanset UHD materiale eller ej? Jeg mener, er der ikke bred enighed om - såfremt man ikke begynder at tale OLED (eller plasma!) - at Samsung 7/8 er de bedste TV på markedet?