Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af aztral*enforcer
jeg har et graffikkort som har 2x dvi bagpå. mit tv har vga. er lidt i tvivl om det kan lade sig gøre at koble de to ting sammen med et eller andet stik og adaptor halløj? nogen der kan hjælpe med det?

og er det noget der ødelægger kvaliteten meget?
Af Henrik112
ja du kan godt koble dem sammen hvis du har et konverter stick (det burde følge med dit grafikkort da du købte det) men hvis ikke kan du købe det i de fleste computer butikker og fona eller merlin skulle også gerne have det er dog ikke helt sikker på om kvaliteten bliver dårligere eller ej.
Af aztral*enforcer
okay jeg har kig på disse to ting.

Sandberg - DVI-kabel - DVI-D (han) - DVI-D (han) - 10 m
http://www.getmore.dk/templates/imw-pro ... 2D48&Test=

- går ud fra pc og blir sat sammen med nede stående ting.

Sandberg - Display-adapter - HD-15 (han) - DVI-I (hun)

http://www.getmore.dk/templates/imw-pro ... 2D93&Test=

Det er vist sådan man kan sætte de ting sammen. Virker det så også? og ja stadig tænker jeg på om mon signalet blir ødelagt eller skarpt forværret af det. Men det er vel noget der kommer an på hvilket tv og graffikkort man har.. (tror jeg)
Af Henrik112
yep du kan gøre det med de kabler der hvad angår kvaliteten på billedet kan jeg dog ikke hjælpe dig med :-(
Brugeravatar
Af azrael
Du må endeligt ikke købe et DVI->DVI kabel, der kun er monteret som DVI-D. Så er det nemlig kun de digitale signaler, der føres igennem. Du skal gå efter et fuldmonteret DVI->DVI kabel (evt. hjælper det at lede efter betegnelsen DVI-I, som dækker over begge signaltyper).

Det DVI->DVI kabel du linker til kan du ikke bruge. Det samme gælder den adapter fra DVI->VGA. Du har nemlig valgt den forkerte model (Sandberg 502-93). Den model du skal have fat i er model 502-94, der connecter DVI out -> VGA in: http://www.sandberg.it/product.aspx?id=502-94

Jeg har selv denne adapter, og jeg er meget godt tilfreds med billedkvaliteten. Du har for øvrigt ikke behov for adapteren, hvis du har et af de adapterstik, der normalt følger med grafikkort, der kun har DVI udgang. Sandbergs adapter er dog en god ide, hvis man (som jeg) ikke har så meget plads i dybden på bagsiden af kabinettet, så man både kan have adapteren og det normale monitorstik siddende.

Mht. at forlænge kablet, så ville jeg vælge et VGA->VGA kabel oven på adapteren. Så er du sikker på at få noget, der virker.
Af aztral*enforcer
Grunden til jeg ville købe et "langt" DVI kabel er at det er lidt mere fremtidssikret end et VGA kabel.

Jeg har opdaget det var det forkerte link jeg henviste til. Her er det jeg faktisk havde i tankerne men hensyn til det "lange" kabel.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=185665

Hvorfor jeg har valgt dette er pga af at det har alle de "takker" eller hvad skal man sige som de pc DVI stik jeg kender. Er det også den her slags stik du kalder for DVI-I ? :)

Kan jeg ikke (modsat af hvad du forslår) købe et DVI "langt" kabel og en adaptor som laver DVI signalet om til et VGA signal som passer ind i tvet?

Tak for respons!
Brugeravatar
Af azrael
Jeg kan godt forstå dig mht. at ville købe et langt DVI->DVI kabel fremfor et VGA->VGA kabel, men problemet er, at man skal være 100% sikker på, at kablet er fuldt monteret, da det ellers kun sender de digitale signaler igennem. Sagen er så bare, at det er meget svært at finde ud af, om DVI kablet overholder dette, indtil man *har* købt. Sålænge du bruger den analoge del af DVI vil billedkvaliteten for øvrigt være den samme som ved et VGA kabel; måske endda lidt værre, da jeg mener at VGA kablet er bedre shieldet.
Af aztral*enforcer
Jeg har idag været inde i fona og expert i århus og spørge hvad der er smartest for mig at købe. som sagt har jeg dvi udgang fra pc og det skal føres ind i mit tv.

mit tv har følgende udgange. hdmi, dvi, vga og s-video. Det som at jeg har fået af vide idag er at signalet er bedst hvis jeg fører dvi stikket over i et hdmi med en adaptor. er det noget folk herinde vil være enige om?

En anden ting. der var INGEN af alle de ansatte jeg snakkede med der havde forstand på hvilket dvi stik jeg skulle vælge. de kunne dog sige noget om at der var nogle forskellige slags dvi stik. Jeg henviste så til at jeg havde læst på nettet (kilde azrael) at det var et dvi-I stik jeg skulle bruge.

hvis det er bedre med en hdmi adaptor kan jeg jo bare købe et langt hdmi kabel i stedet. (det er mest fremtidssikret siger de folk jeg snakkede med i dag.. ) heh :)
Brugeravatar
Af A 666
Du skal helt sikkert køre signalet fra dvi til hdmi ! Så forbliver det digital hele vejen...(VGA er analog)

Jeg kan se du linker til noget fra Getmore A/S - Jeg vil på det KRAFTIGSTE advare dig mod at købe noget som helst fra Getmore!! De er mildt sagt fyldt med lort og løgn.
Af aztral*enforcer
OFFTOPIC om getmore: jeg har handlet med getmore længe. og har virkeligt haft nogle spøjse samtaler via emails med dem. der sidder virkeligt nogle klaphatte derinde som bare fatter nada af hvad man skriver. spørger man i øst får man svar i vest. spørger man om noget som helst som ikke er salgsmæssigt får man standard svaret at de ikke yder support på sådan nogle ting. men de er trods alt et billigt firma og har endnu ikke haft problemer med rma/fortrydelses ret endnu. den dag jeg får det mister de mig som kunde... og det skal lige siges jeg er en meget god kunde;)

ON TOPIC. okay prøver at finde nogle kabler så det blir med digitalt og med hdmi i stedet! Mange tak til dem som har hjulpet mig ind til videre! uden det her board ville jeg nok have købt noget helt forkert.. havde faktisk bestilt det jeg skrev først:=)

okay jeg skal have sådan et her. grunden til jeg linker til getmore er at jeg ikke kan finde nogle 10 meter hdmi kabler på edbpriser. lidt mærkeligt men det er som regel getmore der er billigst anyway;)

http://www.getmore.dk/templates/imw-pro ... Group=9900

udover det skal jeg have en adaptor. Og den er straks værrere. Nogen der kan være behjælpelig der?
Af aztral*enforcer
ah jeg søgte under display kabler og ikke av kabler! heh:P

det stik du linker til er det. erhm dvi-I... jeg roder stadig rundt i hvilket dvi stik der skal bruges!
Af aztral*enforcer
jeg ringede til expert i rønde lige nu. spurgte igen om han kunne svare mig på hvilket dvi stik jeg skal bruge. han sagde som de andre jeg har snakket med at han ikke vidste så meget om det men at han regnede med at det var de kabler som de havde jeg skulle bruge. altså dvi-d > hdmi mente han.... han var heller ik klar over om der var andre dvi stik...

hvorfor ved folk herinde bedre end folk i butikkerne?? er mega forvirret!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En DVI->HDMI adapter kan kun være digital. Du kan ikke bruge den analoge del i sådan et stik alligevel, så hvis blot adapteren kan omforme fra DVI til HDMI så er du home safe. Du kan ikke få det gjort forkert - der findes ikke nogen alternativ omformning til HDMI.

Problematikken med DVI-I og DVI-D er kun aktuel hvis du vil have et DVI kabel og ikke et HDMI kabel sat til dit TV. Her kan du ødelægge det lidt for dig selv ved ikke at vælge DVI-I idet du herved cutter den analoge del ud og således ikke kan bruge den til VGA stikket hvis det skulle blive aktuelt. Med en DVI->HDMI konverter er dette ikke længere et problem idet HDMI kablet kun kan føre de digitale signaler.